Национальный доклад «Молодежь Казахстана – 2016» - часть 20

 

  Главная      Учебники - Разные     Национальный доклад «Молодежь Казахстана – 2016»

 

поиск по сайту            правообладателям  

 

 

 

 

 

 

 

 

содержание      ..     18      19      20      21     ..

 

 

Национальный доклад «Молодежь Казахстана – 2016» - часть 20

 

 

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

308

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

ondary school students was 2,799.5 thousand people, 
which is 114,400 more than in the previous academic year 
(2,685.1 thousand people). Despite the quantitative pre-
dominance of rural schools in the country, they account 
only 47% of pupils (1,317.9 th. people). The urban schools 
account for 53% of pupils (1,481,600 people) respectively.

52.1% of secondary schools teach in the Kazakh lan-

guage, 18% - in Russian, 29.1% of schools are consid-
ered to be blending tuition language schools. 43 schools 

(0.8%) teach in other national languages (Tajik, Uzbek and 
others.) [2].

The analysis enables to see dynamic pattern in the 

ratio of students by tuition language over the last ten 
years. If in 2006-2007 academic year the ratio of pupils 
taught in the official language was 57.9%, then in 2015-

2016 academic year this figure was 65.3%, i.e. increased 

by 7.4%. The proportion of students taught in Russian is, 
on the contrary, decreased by 7.3% (from 38.3% to 31%). 

The number of students taught in the national languag-

es over the past 10 years remained unchanged (3.8% in 

2006-2007 academic year and 3.7% in 2015-2016).

Hence, the data show that over the past decade the 

state language presence is enhancing, a growing number 
of school students select the Kazakh language education.

According to the Statistics Committee of the Ministry 

of National Economy of the Republic of Kazakhstan, one 
of the indicators characterizing the availability of edu-
cation in the country is the gross secondary education 
coverage ratio, which is defined as the ratio of the number 
of students, regardless of age, enrolled in the first stage 

Table 5.1 

Gross secondary education coverage ratio,%

SOURCE: STATISTICS COMMITTEE OF THE MINISTRY 

OF NATIONAL ECONOMY OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

2000

2006 

2015 

The 

Republic of 

Kazakhstan

91,35

102,30

103,78

Including:
Women

92,55

103,26

105,66

Men

90,18

101,41

101,98

of basic secondary and general secondary education and 
technical and vocational education institutions, to the 
total population aged 11-17. If we analyze the value of 
this coefficient over the past 15 years, we can see that this 
value is constantly increasing. 

According to article 30 of the Constitution of the 

Republic of Kazakhstan, citizens are guaranteed by free 
secondary education in the state educational institutions. 
Secondary education is compulsory.

At the end of 2015-2016 school year, 547 school-age 

children have been identified in the country (0.1% of the 
total number of students) do not attend school without 
respectful reasons more than 10 days since the begin-
ning of the school year. As a result of the measures 366 
children has been returned to the school, 181 children are 
still not attending school (26 children from low-income 
and 104 disadvantaged families, 0 - under investigation, 5 

Figure 5.3

Breakdown of students by tuition language 

over time 

 2015-2016 academic year

 2006-2007 academic year

SOURCE: STATISTICS COMMITTEE OF THE MINISTRY OF NATIONAL 

ECONOMY OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

Kazakh

Russian

National groups languages

65,3

57,9

38,3

3,8

31

3,7

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

309

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

- wanted, 62 children are not willing to learn, 56 — migrat-

ed), including 131 children did not attend school again 
without respectful reasons 10 days or more [3].

One of the main education quality indicators is the 

UNT figures. Unified National Testing is a form of pupils 

final assessment in the secondary education institutions, 
combined with the entrance examinations to the orga-

nization of vocational and higher education. Kazakhstan 
conducts the UNT for graduates of secondary schools 
since 2003.

In 2016, 84,079 people took part in the Unified Na-

tional Testing, which made 69.4% of the total number of 
graduates, including those with the Kazakh language tu-
ition - 61,739 people (73.4%), with the Russian language 
tuition - 22,340 people (26. 6%). 14,252 graduates have 
not passed the minimum threshold (16.95%), of which 

10,267 - in the Kazakh tuition language and 3,985 - in 

the Russian tuition language. 16,565 graduates (19.7%) 
scored more than 100 in five subjects [7].

On the basis of children additional education the 

problem of a qualitative elective education provision, 
economic and social problems of children and families, 
community health improvement as a whole are being 
solved. Additional education is a process of education 
and training which is carried out to meet the comprehen-
sive needs of students and pupils [8, p.252].

According to the Ministry of Education and Science of 

the Republic of Kazakhstan, in the 2015-2016 academic 
year Kazakhstan accounted for 860 additional education 
institutions. In 2015, the coverage of additional educa-
tion, i.e. organizations of additional education and school 
clubs amounts to 1,700,573 children (61.9% of the total 
number of children), which is 109,849 children more than 
in 2014 year. Expansion of the different types sport clubs 
networks in secondary schools expanding network. In 
the 2015 -2016 school year there were over 35 thousands 
sports clubs. 

Social support for children

According to the Children rights protection Commit-

tee of the Ministry of Education and Science of the Re-
public of Kazakhstan for 9 months of 2016 there are 20 
minors adaptation centers in Kazakhstan, including 13 

- in the regional centers, 5 - in the cities of Astana, Almaty, 

Semey, Zhezkazgan, Temirtau and 2 - in the regional cen-
ters (Zyryanovsk district and the Reeder city of the East 
Kazakhstan region).

During the first 9 months of 2016 minors adaptation 

centers accomodated 5,107 juveniles, including 776 - de-
prived of parental care, 4137 - neglected and homeless, 

108 - sent to special educational organization for children 

with deviant behavior, 86 - minors in heavy life situation 

(Figure 5.4)

Out of 4998 admitted minors: transferred to the fam-

ily - 4,218 minors, sent to organizations for orphans and 

children left without parental care - 508, transferred under 
one’s care - 86, patronage - 23, placed at a special schools 

- 97, transferred to the minors adaptation center in other 

regions - 34, placed to the similar organizations in other 
countries - 9, placed in the guest family - 23. 

All 20 minors adaptation centers have the family sup-

port services, which are aimed at counseling, psycholog-
ical, reference and information, social and legal support 
to centers’ students.

Monitoring of family support services shows that for 

the first 9 months of 2016 they assisted 215 parents and 

418 minors in the preparation of documents, 2 parents 

and 4 minors in search for employment, 11 parents and 

73 minors - helped to enroll in special educational orga-

nizations, 1843 parents and 1542 children were provided 
with an advice. Made visits to 298 families, 97 educational 
institutions and 58 institutions for orphans and children 
left without parental care. During the first 9 months of 

2016 transferred 1,303 (2015 - 813) orphans and children 

left without parental care to Kazakh citizens families for 

care and 330 for guardianship (2015 - 381), foster care - 

192 (2015 - 177), adoption - 172 (2015 - 255), returned to 

the blood family - 609 [3].

During the first 9 months of 2016 4 institutions for 

orphans and children left without parental care have been 
closed: Children’s home «Umit» (Karaganda region), Kok-
pektinky Orphanage named after Rayev, «Semey Chil-
dren’s Home No 3» (East Kazakhstan region), Akmola 
orphanage. 2 institutions for orphans and children left 
without parental care were reorganized to minors ad-
aptation centers: shelters «Dostyk», «Svetoch» (East Ka-
zakhstan region) [3].

In Kazakhstan, one of the education system priorities 

is to support the development of gifted children. If in 2013 
the number of schools for gifted children in Kazakhstan 
was 99, in 2014 - 104, then in 2016 the country accounted 
for 124 special education organizations for gifted children, 
which form the «Daryn» schools network [4].

Within the framework of State Program of Education 

Development through inclusive practices in accordance 
with the principles of «inclusive education» the children 
are provided with a barrier-free area of education and 
special pedagogical support [5, p.57]. According to the 

Table 5.2

UNT indicators over the past 5 years

SOURCE: MINISTRY OF EDUCATION AND SCIENCE OF THE REPUBLIC 

OF KAZAKHSTAN

YEAR

AVERAGE UNT SCORE

2012

70,9

2013

74,5

2014

76,9

2015

79,4

2016

81,2

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

310

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Ministry of Education and Science of the Republic of Ka-
zakhstan the number of children with disabilities in 2015 
was 141 952 persons (in 2014 - 138 513 persons).

In 2016 the Republic of Kazakhstan accounted for 100 

special schools operating for children with disabilities, 38 
special kindergartens, 55 psychological, medical and edu-
cational guidance centers, 142 psychological and special 
education offices, 13 rehabilitation centers, 734 logopedic 
centers [6; 5, p.58].

Technical and vocational education
A system of technical and vocational education plays 

an important role in meeting labor market needs and 
perspectives of the national economy development. At 
the beginning of 2015-2016 academic year the Republic 
of Kazakhstan had 807 organizations of technical and vo-
cational education. In comparison with the previous year 
their number increased by 13 units or 1.6%.

807 organizations of technical and vocational educa-

tion in Kazakhstan account for 777 full-time departments, 

17 - evening departments, 399 - correspondence depart-

ments. 638 technical and vocational education institu-
tions (79.1%) are located in the cities, 169 (20.9%) - in the 
countryside. In the structure of technical and vocational 
education in Kazakhstan 799 units (99%) are presented 
with colleges, 4 (0.5%) - specialized schools, 4 (0.5%) - 
higher technical schools. 

At the beginning of 2015-2016 academic year, the 

total number of students in the system of technical and 
vocational education was 498,965 people, of which 238.2 
thousand or 47.7% are. women [9]. 

At the beginning of 2015-2016 school year the num-

ber of students taught in city technical and vocational ed-
ucation institutions amounted to 450,301 people (90.2%), 
the rural ones - 48,664 people (9.8%). 

In technical and vocational education institution the 

day-time education in 2015-2016 academic year involved 

422,395 people (84.6%), the evening form - 3,233 people 
(0.6%), extramural one - 73,337 people (14.8%).

In 2015-2016 academic year, the training in technical 

and vocational education institutions was conducted on 

183 specialties and 463 qualifications. 55.4% of students 

or 294.3 th. persons were trained in technical, technolog-
ical, agricultural specialties. 

In 2016, the number of technical and vocational edu-

cation institutions graduates amounted to 165,946 peo-
ple, including full-time - 129,729 people. Out of gradu-
ates full-time education graduates 93.2 thousand people 
(71.8%) were employed and 14.1 thousand people (8.5%) 
continued their education at universities and colleges.

In 2015-2016 academic year, the State’s technical 

and vocational education institutions employed 37,489 
teachers and 5,623 masters of industrial training, the per-
centage of women among teachers is 73.4%, among the 
masters of industrial training - 45.0% [9].

Higher education

According to the Committee on Statistics of the Min-

istry of National Economy of the Republic of Kazakhstan, 

127 higher educational institutions has carried out the 

educational activity in the sphere of higher and postgrad-
uate education in 2015 in Kazakhstan.

In 2015, 83 Universities, 21 Academies, 19 institutes 

and equated educational institutions, 2 national research 
universities functioned in the Republic of Kazakhstan.

At the beginning of 2015-2016 academic year, 374 181 

people (81.4%) have been studied in universities, 27,154 
people (5.9%) - in the academies, 35,417 people (7.7%) 

- in the institutions and equated organizations, 22 617 

people (4.9%) - in the national universities.

The number of Bachelor’s program students totaled 

459 369 people, Master’s program - 29 882 people, doc-

toral studies - 2 288 people. At the same time, 7.4% of 
Bachelor’s program students, 22.4% of Master’s program 
students and 25.6% of Doctoral studies students are be-
ing studied on the state order, and the rest of the students 
are being studied on a paid basis.

78% (358 233 people) of the total number of students 

enrolled full-time education, 30 214 people (6.6%) en-
rolled the evening classes, 70 922 (15.4%) enrolled the 
distance learning departments.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

311

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

1. The academic reputation - 40%;

2. Reputation among employers - 10%;
3. The ratio of academic staff to the number of stu-

dents - 20%;

4. The citation index - 20%;

5. The proportion of international students - 5%;
6. The share of foreign teachers - 5%;
So, in the ranking of QS WUR 8 Kazakhstan universities 

were noted in 2016.

 «Top — 300» best universities rating contained: Ka-

zakh National University named after Al-Farabi that took 
the 236th place, rising to 39 positions compared to 2015,  

«Top — 400» included Eurasian National University named 

after L.N. Gumilyov — the 345th place, rising to 26 posi-
tions.  «Top 411-420» included Kazakh National Research 

Technical University named after K.I. Satpayev, improving 

performance indicators to 74%. 

 «Top 501-550» contained Kazakh National Pedagog-

ical University named after Abay, rising to 100 positions,  

«Top 601-650» contained — SKSU named after M.Auyezov,  
«Top 651-700» included KBTU,  «Top 701+» — Karagan-

da state university named after Buketov, KazUIR & WL 
named after Ablay khan.

5000 of the world best universities consists of five 

Kazakhstan universities, they are: Al-Farabi Kazakh Na-
tional University having taken the 2011th place, Kazakh 
National Technical Research University named after K.I. 
Satpayev — the 2253th place, Eurasian National Univer-
sity named after L.N. Gumilev — the 2721th place, Kazakh 

Telling on the entire cohort of 216 879 students of 

higher educational institutions owned by the state 

(47.2%), 236 700 students (51.5%) in private universities, 
5 790 students (1, 5 %) in the universities, owned by for-

eign organizations.

Distribution of the number of students during the 

reported period for language of study has showed that 

287 899 people (62.7%) had been studied in the national 

language, 157 357 people (34.2%) - in Russian, 13,932 

(3%) - in English, 60 (0.01%) - in Chinese, 36 (0.007%) - in 
German, 85 (0.083%) - in Arabic. [10]

Education of Kazakhstan students is mostly carried 

out on a paid basis (68%), according to the Committee 
on Statistics of the Ministry of National Economy of the 
Republic of Kazakhstan, 28% of students (128 536 people) 
have got free education at the expense of the state edu-
cational grants in the 2015-2016 academic year.

Table 5.3 

Distribution of students by forms of education 

(2015-2016 academic year) 

SOURCE: COMMITTEE ON STATISTICS OF THE MINISTRY OF NATIONAL 

ECONOMY OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

Distribution of students by forms of education
At the expense of the state 

educational grants

128 536

28,0%

At the expense of the state 

educational order

9242

2%

Through the purchase of 

educational services

316 338

68,0%

The distribution of students receiving higher educa-

tion in the country of destination, is as follows: 448 540 
students (97.6%) are citizens of Kazakhstan, 6 865 stu-
dents (1.5%) are citizens of CIS countries, 3 964 students 

(0.9%) have come from far abroad countries.

An analysis of the characteristics of students studying 

in universities under the quota, has shown that number 
of students equated on privileges and guarantees to par-
ticipants of war and disabled veterans, amounted to 5 
people, the number of disabled groups of the I and II cat-
egory over 18 years — 622 people, the number of persons 
with disabilities childhood and disabled children under 18 
years - 380, the number of students-orphans and children 
without parental support — 2 259 people, the number of 
students out of village (rural) youth — 59 989 people, the 
number of students of the Kazakh nationality who are not 
citizens of Kazakhstan — 2 587 people.

The number of teaching staff of higher educational 

institutions of Kazakhstan amounted to 40 844 people, 
which is more than in 2014, 524 people. Academic degree 
holders rate is 50.4% [11]. 

Kazakhstan universities are actively involved in the 

world rankings. Evaluation of the best universities of the 
world in the QS ranking is based on six criteria:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

312

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Figure 5.7 

The number of students participating in the 

Mobility program at the expense of the state 

budget, 2014-2015., people

SOURCE: CENTER FOR THE BOLOGNA PROCESS AND ACADEMIC 

MOBILITY OF THE MINISTRY OF EDUCATION AND SCIENCE OF THE 

REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

 2015

 2016

Bachelor’s program

Master’s program

740

169

189

616

National Medical University named after S.D.Asphendi-
yarov — the 3110th place, Pavlodar State University 
named after S.Toraigyrov — the 3822th place and Kara-
ganda State Technical University — the 4706th place.

Postgraduate education

According to the Committee on Statistics of the Min-

istry of National Economy of the Republic of Kazakhstan, 
the volume of the state order for training postgraduate 
students composed: Master’s program - 7241 places, 
Doctoral studies - 623 places in the 2015-2016 academic 
year in the Republic of Kazakhstan [11].

The total number of students on the Master’s program 

was 29 882 people. 21 615 people (72.3%) of them had 
studied on scientific and pedagogical direction, and 8 267 
people (27.7%) on profile direction.

The proportion of undergraduates studying on grants 

and on a commercial basis is 48.1% (grant) and 50.4 
(through the purchase of educational services).

Kazakhstan implements doctoral model, aimed at the 

preparation of a qualitatively new format of the young 
scientist, freely orienting in the Scientific world space.

Young people (citizens under 29) has accounted 84.7% 

of Master’s program students (25 309 people), 50.1% of 
Doctoral studies students (1135 people), 93.2% of resi-
dent students (2168 people).

The most represented on the number of students in 

the Master’s degree in such specialties as: social sciences, 
economics and business - 24.6%, technical sciences and 
technologies - 24.1%, education - 16.2%, law - 10.5%.

The total number of students in doctoral studies was 

2288 people, 1 394 people of whom or 60.9% are women.

Doctoral study graduates was 533 people in 2015, 

175 people or 32.8% had defended their thesis works. 
The most represented on the number of students in the 

doctoral specialization are: technical sciences and tech-
nologies - 26.4%, social sciences, economics and business 

- 15.1%, natural science-9.7% [12].

Academic mobility

Profound changes taking place in today’s world form 

the integration processes that actively influence the 
higher education system. An open world space is formed, 
which is expressed in the harmonization of education-
al standards in different countries. Currently, one of the 
objectives of Kazakhstan’s higher education is a task of 
modernization, enhancing the accessibility, quality and 
effectiveness of education. The achievement of these 
goals is largely due to the development of academic 
mobility. Outgoing mobility program for students was 

first launched at the expense of the state budget in 2011.

In 2015, 725 789,160 thousand tenge was allocated 

on the implementation of the academic mobility in 48 
Kazakhstan high educational institutions from the budget.

Table 5.4

Representation of Kazakhstani universities in QS 

World University Ranking system

SOURCE: HTTP://WWW.TOPUNIVERSITIES.COM/

Place in 

2016

Place in 

2015

University name

236

275

Al-Farabi Kazakh National 

University

345

371

L.N. Gumilyov Eurasian National 

University

411-420

551-600

K.I. Satpayev KazNTU 

501-550

601-650

Abai Kazakh National Pedagogical 

University

601-650

701+ 

M.O. Auezov SKSU

651-700

701+ 

KBTU

701+ 

701+ 

Karaganda State University named 

after Ye.A. Buketov

701+ 

701+ 

Kazakh Ablai Khan University of 

International Relations and World 

Languages

-

701+ 

S.Seifullin Kazakh Agro-Technical 

University

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

313

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Table 5.5 

Dynamics of academic mobility program funding 

from the state budget (thousand tenge)

2014

2015

The amount of budgetary funds 629748,0

725789,2

In 2015, 909 people (11,4% more than in the previous 

year) have been trained in the US, Europe and Southeast 

Asia universities within the academic mobility program. 

Duration of study has been at least one semester. 840 
people (92.4%) of them had been trained in the Europe-
an countries, 50 people (5.5%) in the United States, 19 
people (2.1%) in South-East Asia.

The use of innovation 

in the educational environment

One of the major factors in the development of mod-

ern society is innovation, that is, the introduction of in-
novative technologies into the various aspects of life. The 
development of innovation cluster today in the world 
economy becomes the basis for the country’s competi-
tiveness improvement, the basis for Kazakhstan to enter 
the 50 most developed world countries.

As for 2015 the most active regions in terms of inno-

vations introduction to the production process became 
Kostanay region, Astana, East Kazakhstan and Kyzylorda 
regions.

The basis for Kazakhstani national innovation policy 

implementation and for the innovative economy de-
velopment is the formation of an innovative education 
system, which should provide high-quality training of 
new qualified specialists generation, receptive to in-
novation, ready to create and implement innovative 
projects.

One of the innovations in the education system of 

the Republic of Kazakhstan is the transition to 12-year 
schooling. The transition objectives are: the education 
of children from 6 years age, reduction in the number 
of educational programs in universities, bring university 
training programs in line with international standards.

According to the Declaration of the Council of Europe 

(1992) in the world educational space, a 12-year second-
ary education is implemented in 136 countries, including 

the developed countries such as the US, Japan, Germany, 
France, etc. Among the CIS countries a 12-year period of 
study have been chosen by Belarus, Ukraine, Uzbekistan 
and the Baltic States [13].

For the purpose of transition to the 12-year educa-

tion from September 1, 2016 for the 1 grade of all the 
country’s schools, 24 curricula of elementary schools, 84 
training programs for primary and high school have been 
developed, 22 methodological manuals and 31 recom-
mendations for teachers of secondary schools have been 
prepared [14].

According to the results of the «Study of the socio-po-

litical situation in the youth environment» sociological 
research, held in the Q2, 2016 by the Research Center 

«Youth», the transition to 12-year education was support-

ed by 21% of young people surveyed. Total index of sup-
port is 37.1%. 58.6 % out of the basic category of young 
people and 65% of the NEET category (not working and 
not studying young people) do not support the transition 
to 12-year education.

Timely innovation in the education system of Kazakh-

stan is the introduction of multilingual education. The 
relevance of this innovation is determined by the general 
global trend towards integration in the economic, cultural 
and political spheres. Multilingual education is aimed at 
training of highly competitive professionals in different 
specialties, who possess the linguistic competence on 
the basis of the parallel acquisition of Kazakh, Russian 
and English languages, mobile in the international ed-
ucational space and in the labor market, and capable of 
cross-cultural communication. 

The 2016-2017 academic year was the starting point 

for the staged transition to the updated content of edu-
cation, which is scheduled for completion by 2019. Since 

2019 the basic school provides study of the History of Ka-
zakhstan in the Kazakh language, world history in Russian, 

regardless of the schooling language. The senior school 

(10,11,12 classes) since 2019 as proposed will study 4 sub-

jects in English - chemistry, physics, computer science and 
biology. In all schools, in addition to the Kazakh language, 
the «History of Kazakhstan» in the senior classes will be 
taught in the Kazakh language. 

It is planned that over 90 th. teachers by the end 

of 2016 will pass special training courses, including 67 
thousand - on the updated education content. Over 600 
teacher must pass four-month language course in En-
glish in 2016 in such school subjects as biology, chemistry, 
physics and informatics. 

A successful example of practical implementation of 

Kazakhstan’s model of multilingual education are the 
Nazarbayev Intellectual Schools and Nazarbayev Univer-
sity, where teaching is conducted in English. Education 
in these advanced educational centers open the Kazakh 
youth the prospects for additional intellectual and pro-
fessional growth.

In 2015 it carried out the first 594 number of young 

highly qualified specialists (446 bachelor’s and 148 mas-
ter’s degree).

As part of the sociological survey «Study of the so-

cio-political situation in the youth environment» held in 
the 2nd quarter of 2016 by SRC «Youth» an attitude of 
young people of the Republic of Kazakhstan to the intro-
duction of polylinguism was determined. Regarding the 
teaching of school subjects in three languages, the views 
of young people were divided. Half of the basic youth 
category (49.1%) supported this innovation, among the 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

314

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

NEET category respondents 52.3% of respondents sup-
ported the innovation. The data show that half of mod-
ern Kazakhstan youth supports the reform to introduce 
polylinguism principle into the education system, but it is 
cause for concern that approximately the same number of 
young people do not accept this reform at the moment.

The Republic of Kazakhstan has a «Nazarbayev In-

tellectual Schools» network, a unique platform for the 
introduction of innovation, a kind of driving force for 
Kazakhstan’s entire education system. «Nazarbayev In-
tellectual Schools» (NIS) is an experimental platform for 
testing and subsequent implementation of internationally 
recognized educational programs.

The study, analysis, testing, introduction and imple-

mentation of the advanced educational programs models 
are carried out on the basis of NIS. At the end of 2015, 20 
Intellectual schools studied 13,448 students. Including 
818 people - 1-6 grades pupils, and 12,630 - 7-12 grades 
pupils. The number of NIS pupils in the 2015-2016 aca-
demic year was by 2,002 pupils more than in the previous 

year. Out of twenty schools 10 schools operate on the 
Physics and Mathematics, 9 - on the chemical and bio-
logical direction, one school is the IB School [15].

Thus, we see that over the years of the NIS operation 

the number of pupils increases and the number of regions 
with such schools are expanding.

In connection with the adoption of the State program 

of education development since 2011-2012 academic 
year, the external evaluation of educational achievements 
(EEEA) has been introduced in Kazakhstan - one of the 
education quality monitoring method, independent of 
education management organizations. 

In 2015, the EEEA took place from November 9 to 

14 in 5 batches on the basis of 46 universities. Out of 

55,093 applicants the procedure was attended by 49,654 
students. Including educated under a full-time program 

- 46,631 people, extramural - 3,023 persons. In 2015, the 

average EEEA score in the republic amounted to 79 out of 

200 possible points (in 2014 - 81 points); with the Kazakh 

language of education - 78, Russian - 80.8 [16].

To ensure the effectiveness of the quality evaluation 

system of higher education in Kazakhstan in 2015, the 
work on the implementation of the national model of 
higher institutions accreditation has continued. Kazakh-
stan has become a member of the European register gov-
ernment of quality assurance. The National Register of 
accreditation bodies includes 10 accreditation agencies, 
including 2 Kazakhstan and 8 abroad agencies (3 — from 
Germany, 1 - from Austria, 3 - from the USA, 1 - from the 
UK).

The National Register includes 10 accreditation agen-

cies: 2 Kazakhstan (IQAA, NAARU) and 8 foreign agen-
cies from Europe and the United States (ACQUIN, ASIIN, 
FIBAA, AQ Austria, ABET, ACBSP, MSA-CESS, IMaREST).

The national institutional accreditation in Kazakhstan 

is conducted by two independent agencies for accredi-
tation and rating (NAARU) and the Independent Kazakh 

Agency for Quality Assurance in Education (IQAA).

According to the Center of the Bologna process and 

academic mobility of the Ministry of Education and 
Science of the Republic of Kazakhstan in 2015, 72 high 
institutions passed the institutional accreditation in na-
tional accreditation agencies, which is 64.2% of the total 
number of higher educational institutions. Among them 
8 national (88%), 29 state (93.5%); 14 secured (93.3%); 1 
international (100%); 20 private universities (36.3%).

46 Kazakhstan high educational institutions passed 

IQAA institutional accreditation, among them: 4 national; 

16 state; 10 secured; 15 private; 1 international. 26 high 

educational institutions passed NAARU, among them: 4 
national; 13 state; 4 secured and 5 private.

According to the new state program of education and 

science development in 2016-2019 years, Kazakhstan 
has continued the development of research universi-
ties in 2015. The idea of   establishing research universi-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

315

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

itation centers, 734 speech therapy points for for children 
with disabilities.

The average values of UNT for the last 5 years has 

been steadily increasing: from 70.9 points in 2012 to 81.2 
points in 2016.

In 2015, an increasing number of additional education 

institutions by 20% compared to 2013 year (from 680 to 
860) has been ordered.

In the 2016-2017 academic year, the country began 

a gradual transition to the updated content of education 
related to innovation in the education system of the Re-
public of Kazakhstan (the transition to the 12-year school 
education, the initiation of multilingual education).

Technical and vocational education system in Ka-

zakhstan demonstrates sustainable development, which 

is reflected in the increasing number of organizations of 
technical and vocational education in comparison with 
the previous year by 12 units or 1.5%.

125 universities represents Kazakhstan Higher School.

Dynamics in the university students number is char-

acterized by a decrease that is explained by a number of 
objective factors: the demographic situation, reduction in 
the number of higher educational institutions, reduction 
in the number of the UNT participants and others. 

Analysis of statistical information allows us to con-

clude that for 10 years, Kazakhstan has seen a decrease 
in students studying in Russian in secondary schools by 

7.3%. In turn, the proportion of students studying in Ka-

zakh language is steadily increasing (7.4%). This trend is 
typical for all levels of education and is associated with 

different circumstances: an increase in the proportion of 
people of Kazakh nationality in the total population, the 
introduction on the development of multilingual educa-
tion programs.

Kazakhstan system for ensuring the quality of formal 

education is a priority in the reform of all levels of edu-
cation in Kazakhstan. For example, full-time education 

(78%) prevails in the higher education system. That, in its 

turn, highlights the issue of non-formal education, skills 
development of education throughout life and raises the 
question of gaps in Kazakhstan’s educational legislation, 
in a weak legal regulation of non-formal education as an 
integral part of a unified system of education throughout 
life.

The ratio of Master’s program grants to Bachelor’s 

program grants corresponds to the world high school 
contingent structure (1:5).

National model of higher educational institutions ac-

creditation has been introduced. In 2015, the institutional 
accreditation in the accreditation agencies of Kazakhstan 
have totaled to 72 institutions of higher education.

The system of postgraduate education is dominat-

ed by the number of students on the Master’s program, 

72.3% of them are trained in scientific core area. Equally 

popular specialties for students in master and doctorate 

ties in Kazakhstan is a logical continuation of the Head 
of State policy on an innovative economy formation. Its 
implementation will contribute to the liberation of the 
country from the export of raw materials dependence 
and ensure high dynamics of growth in processing, in-
tellectually oriented and knowledge-intensive industries. 

The first example of a research university in Kazakhstan 

is  «Nazarbayev University». This international institution, 
created on the initiative of the President for the purpose 
of education, science and industry integration, effective 
academic environment and conditions creations for the 
entry of domestic scientific institutions to the world sci-
entific space [17].

In accordance with the Decree of the Government of 

the Republic of Kazakhstan No.1330 dated December 19, 

2014  «On the issues of a non-profit  «Kazakh National 

Research Technical University named after K.I. Satpayev» 
joint-stock company creation» the Action Plan for the 
creation of the  «KazNITU» NAO was approved by the 
order of the Minister of Education and Science No.6 dated 

January 12, 2015. The new organizational structure is fo-

cused by dozens of educational and research institutions, 
more than 1 000 scientists and academicians, doctors 
and candidates of sciences. Urgent scientific and techno-

logical issues involve the production of nano-structured 
materials with special physical and mechanical properties; 
introduction of innovative technologies of extraction and 
processing of non-ferrous metals; the development of 
fundamentally new technology to increase oil recovery 

and more. President of the Republic of Kazakhstan set 
a task to create a new university on the basis of the larg-
est research and development center, stressing that in 
the present circumstances the economy of the country 
needs highly qualified personnel, particularly engineers 
and technicians.

***

One more positive fact is that there is an increase in 

the number of schools for gifted children, 122 schools of  

«Daryn» scholl network are being operated in 2016.

The Committee on the Protection of Children’s rights 

of the Ministry of Education and Science of the Republic 
of Kazakhstan has conduced a considerable work with mi-
nor children-orphans and children without parental sup-
port. The network of educational institutions for orphans 
and children without parental support, for 9 months of 

2016 has decreased by 4 organisations. During the first 9 

months of 2016 38% more children-orphans have been 
adopted to families compared to the year of 2015.

Education availability in the Republic of Kazakhstan is 

guaranteed for all sections of the population, including 
children with disabilities. This is reflected in the function-
ing of 100 special schools, 38 special kindergartens, 55 
psychological, medical and pedagogical consultations, 

142 offices of psycho-pedagogical correction, 13 rehabil-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

316

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

program are: social sciences, economics and business, 
technology and technical sciences, and education.

Kazakhstan higher educational institutions are repre-

sented in the world rankings. High place of Kazakhstan 
universities in global rankings is a contribution to the for-
mation of the corresponding image of the country and 
the improvement of its position on a number of other 
important indicators (Human Development Index, the 
country’s competitiveness, etc.). 5000 of the world best 
universities consists of five Kazakhstan universities.

The academic mobility programs are actively im-

plemented among the students, the main objective of 
which is: possibility of obtaining additional professional 
experience during the training period, familiarity with the 
educational programs of foreign universities, conclusion 
of new agreements with foreign universities for the im-
plementation of joint educational programs.

The priority of higher and postgraduate education in 

Kazakhstan is indicated in trinity of education, science 
and industry. The Kazakh National Research Technical 
University named after K.I. Satpayev research institution 
has been established. It has formed a pool of leading 
scientists of the country, carrying out fundamental and 
applied scientific and educational research.

The flagship of global education and scientific dis-

coveries become an autonomous organization of edu-
cation, that is  «Nazarbayev University». The engineering 
universities successfully operate innovative educational 
and research projects. The University passed a landmark 
milestone in 2015. The first issue of 594 young highly 
qualified specialists (446 bachelor’s and 148 master’s de-
grees) was carried out.

 

5.2.

 

 YOUTH IN SCIENCE: 

PROSPECTS AND INITIATIVES

Over the past few years Kazakhstani science has 

changed significantly. Current state of science institution 
is characterized by the transition to a new model of sci-
ence management and the introduction of new science 
funding mechanisms in accordance with the Law of the 
Republic of Kazakhstan «On Science» dated February 18, 

2011 No 407-IV.

Until 2014 Kazakhstan was gradually passing the pro-

cess of scientific human resources situation stabilization, 
and there is a tendency to constant growth in the number 
of researchers. From 2012 to 2014 the share of scientific 
workers increased 1.2 times. In 2015 the number of sci-
entific workers in the country was equal to 24,735 people.

In recent years, there is an increase of the young peo-

ple influx in science. In 2015, the number of scientists 
under 35 years increased by 1.2 times compared to the 
previous year (in 2012 - 7762 people, in 2015 - 9008 peo-

ple). Significant incentives for scientists became the State 
Prize in Science and Technology, 6 nominal prizes of the 
Ministry of Education and Science of the Republic of Ka-

zakhstan, the state scientific grants (50 for young and 25 
for outstanding scientists).

In recent years, the funding for research increased. If 

in 2011 the stated allocated 26.8 million tenge for science 
development, then in 2012 this indicator was equal to 

46.3 billion tenge. In the next two years the volume of 

research funding in Kazakhstan preserved the tendency 
to increase.

According to the Committee on Statistics of the Min-

istry of National Economy of the Republic of Kazakhstan, 
in 2015, the domestic expenditure on research and de-
velopment activities increased by 4.5% compared to last 
year and amounted to 69,302.9 billion. tenge. The share 
of costs for applied research in the total volume of inter-
nal costs amounted to 53.3%, basic research - 22.9% and 
experimental development - 23.8%. 

Analysis of the Kazakhstani scientific organizations 

performance indicated that a priority of research and 
development activities is the research in the field of En-
gineering and Technology, the share of which in total 
internal costs for research and development activities 
amounted to 42.7%. The costs for research in the natural 
sciences account for 36.6%, research in the field of agri-
cultural sciences - 11.0%, Medical Sciences - 3.9%, liberal 
arts - 4.6%, social sciences - 1.2%. 

The number of employees engaged in research and 

development at the end of 2015 aged up to 25 years was 

2,636 people, aged from 25 to 34 years - 6,372 people. 

Of these, researchers specialists aged up to 25 accounted 
for 1,486 people, from 25 to 34 years - 4,928 people. 428 
people aged up to 25 years have a scientific or academic 
degree, and 2,882 people aged from 25 to 34 years [19].

Today, young scientists of Kazakhstan have access to 

global information resources, signed license agreements 
with major foreign companies and publishers (Thomson 
Reuters, Springer, Elsevier).

There is a significant increase in publication activity 

of Kazakhstani scientists in international top-rated pub-

lications. In 2015, the number of publications in world 
top-rating magazines was 1,995, including in Scopus (El-
sevier) - 976, Web of Core Collection (Thomson Reuters) 

- 327 and simultaneously in both databases - 692.

The country promotes scientific and technological co-

operation on a bilateral basis - concluded more than 30 
international agreements in the field of science and tech-
nology with the UK, the USA, China, Korea, Japan, Egypt, 
Germany, Italy, France, Poland, Russia, Ukraine and others.

To date, the organizers of academic work are often 

faced with such problems as the lack of continuity in re-
search schools, the low youth initiative, lack of motivation 
to conduct scientific research. A significant number of 
today’s young people are inactive, they are not inclined 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

317

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

to show initiative. In addition, academic career is often 
associated in young people with a low standard of living, 
poor social security, the «failure» in general, as opposed 
to, for example, work in large foreign companies [20].

To encourage young people to scientific activity it is 

necessary to use the moral, material, and organizational 
forms. The moral stimulation techniques are gratitude in 
the orders of the university, certificates, diplomas, rec-
ommendations for admission to doctoral studies. The 
material encouragements used include scholarships, 
bonuses, allowances, travel to out of town events, and 
abroad, inclusion to the «University personnel reserve» 
project. The organizational form of encouragements used 
are such as the inclusion of the most active students and 
young scientists into the organizing committees of con-
ferences and competitions, their appointment as group 
presidents, deputy heads of departments, etc. Targeted 
encouragement of the R&D subjects contributes to cre-
ativity and career development [21].

In order to motivate young people to disclose their 

mental abilities in science, the Kazakhstani universities 
have «Councils of Young Scientists» which are public bod-
ies under the leadership of scientific organizations and 
higher education institutions, in the framework of which 
the involvement of young scientists to the matters of sci-
ence and technology is performed. These organizations 
contribute to the professional growth of young scientists, 
the active participation of young scientists in basic and 
applied research and bring together young scientists to 
solve urgent scientific challenges and priority scientific 
problems [22].

 

***

In recent years, there is an increase of the young peo-

ple influx in science. The volume of research funding in-
creases. In 2015, internal costs for research and develop-
ment activities compared to the previous year increased 

by 4.5% and amounted to 69,302.9 million tenge. 

Analysis of Kazakhstani scientific organizations activity 

showed that a priority direction of research and develop-
ment activities is the research in the field of Engineering 
and Technology, the share of which in total internal costs 
for research and development activities amounted to 

42.7%. 

There is a significant increase in publication activity 

of Kazakhstani scientists in international top-rated pub-

lications. In 2015, the number of publications in world 
top-rating magazines was 1,995, including in Scopus (El-
sevier) - 976, Web of Core Collection (Thomson Reuters) 

- 327 and simultaneously in both databases - 692.

The country promotes scientific and technological co-

operation on a bilateral basis - concluded more than 30 
international agreements in the field of science and tech-
nology with the UK, the USA, China, Korea, Japan, Egypt, 
Germany, Italy, France, Poland, Russia, Ukraine and others.

 5.3. 

 INTERNATIONAL SCHOLARSHIP 

«BOLASHAK» PROGRAM - AN OPPORTUNITY 

TO ELICIT YOUNG PEOPLE’S POTENTIAL

A significant contribution to the development of 

country’s human capital was the implementation of the 
RoK President’s international scholarship «Bolashak», giv-
ing the opportunity to the gifted young Kazakhs to study 
in the world best universities. 

Since 2015 Kazakhstani applicants with a master’s and 

doctor’s degrees received access to the foreign master 

Figure 5.10

Gender distribution of the «Bolashak» 

scholarship program by sex,%

SOURCE: INTERNATIONAL PROGRAMS CENTER JSC

 Male students

 Female students

51%

49%

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

318

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

and doctoral programs. The educational process of na-
tional universities, focused on specialists training for the 
country’s industrialization, was integrated with a new 
doctoral students training program - Split PhD. The lan-
guage training process localization in Kazakhstan was 

launched, from 2015 the language training is conducted 
under the «6 + 6» model, 6 months - in the country, 6 
months - abroad.

During the years of existence the «Bolashak» interna-

tional scholarship was awarded to 11,126 Kazakhstanis 
to study in the top 200 universities of 33 countries [23].

As of June 1, 2016 948 scholarship holders aged from 

18 to 29 years are educated within the frameworks of the 

«Bolashak» program, including 483 male and 465 - fe-

male representatives. Scholarship holders are trained in 
higher education institutions in 24 countries of the world, 

including: UK, USA, Canada, Germany, France, Switzerland, 
Russian Federation, South Korea, Japan and others.

In 2016 the largest number of «Bolashak» program 

scholarship holders are trained in the universities of Great 
Britain - 55%, the United States and Canada - 30%, con-
tinental Europe - 9%, Asia and Oceania - 2%, Russia - 4%.

Figure 5.11 - Distribution of «Bolashak» program 

scholarship holders by countries of education in 2016,%

As of June 1, 2016 233 people aged 18-29 years take 

language courses, accounting for 25% of all language 

courses scholarship holders.

In total 1,516 scholarship holders are currently trained, 

including 948 - aged 18-29 years, accounting for 62.5% 
of all applicants.

Among the candidates aged between 18 and 29 years 

the most popular specialties are: «Information technolo-
gies and systems», «State policy; Political Science «,» Oil 
and Gas Business», «Economics. Finance. Accounting and 
auditing; Evaluation», «Architecture. Construction. Urban 
planning», «Energy», «Public Health», «Journalism. Public 
Relations», «Law», «International Relations», «Education 
Management».

***

During the years of existence the «Bolashak» interna-

tional scholarship was awarded to 11,126 Kazakhstanis to 
study in the top 200 universities of 33 countries.

Since 2015 Kazakhstani applicants with a master’s and 

doctor’s degrees received access to the foreign master 
and doctoral programs.

The educational process of national universities, fo-

cused on specialists training for the country’s industri-
alization, was integrated with a new doctoral students 
training program - Split PhD.

As of June 1, 2016 948 scholarship holders aged from 

18 to 29 years are educated within the frameworks of the 

«Bolashak» program. 

In 2016 the largest number of «Bolashak» program 

scholarship holders are trained in the universities of Great 
Britain - 55%, the United States and Canada - 30%, con-
tinental Europe - 9%, Asia and Oceania - 2%, Russia - 4%.

Figure 5.12 

Institutional accreditation

in the context of higher education institutions

SOURCE: JSC «CENTER FOR INTERNATIONAL PROGRAMS»

Table 5.6 

Categories enrolled in NIS in 2015, people 

SOURCE: ANNUAL REPORT OF THE AUTONOMOUS EDUCATION «NAZARBAYEV INTELLECTUAL SCHOOLS» – 2015 [16].

Categories of students

The number of students, persons.

Children from single-parent families

2103

Children from large families

1501

Parents, retirees

238

Both parents are unemployed

1166

Parents with disabilities

244

Children in care

34

Disabled children

33

Children from rural areas

1285

Children from small towns, regional centers

1650

 NU

 GU

 AU

 IU

 PU

1

0,363

0,88

0,935

0,933

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

319

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

«Bolashak» system continues to evolve. However, the 

admission conditions annually become more strict, it is 
necessary to ensure the competitiveness of young spe-
cialists. Particular attention is paid to the training of spe-
cialists on the most important and demanded areas of 
professional activity.

References:

1.  Указ Президента Республики Казахстан №205 

от 1 марта 2016 г. «Об утверждении Государ-
ственной программы развития образования 

и науки Республики Казахстан на 2016 - 2019 
годы». [Электронный ресурс] — Режим до-

ступа: http://control.edu.gov.kz/sites/default/

files/gpron_ukaz_ot_1.03.2016_no2015_1.

pdf(27.08.2016)

2.  Бюллетень  Комитета  по  статистике  Ми-

нистерства  национальной  экономики  Ре-

спублики  Казахстан  «Общеобразователь-

ные  школы  в Республике  Казахстан  на 
начало2015/16учебногогода(Поадмини-

стративнымданнымМОНРК)».Серия «Соци-
альная сфера». [Электронный ресурс] — Ре-

жим  доступа:  http://stat.gov.kz/faces/

wcnav_externalId/EducationpublBullS13-2015? 

_afrLoop=3427439798761388#%40%3F_

afrLoop%3D3427439798761388%26_a df.ctrl-
state%3D63qsu1kri_56 (19.09.2016г.).

3.  Основные итоги в сфере охраны прав де-

тей за 2015 год и приоритеты деятельности 

на 2016 год. Отчет Комитета по охране прав 
детей. [Электронный ресурс] — Режим до-

ступа:http://www.bala- kkk.kz/sites/default/

files/upload/files/%20%D0%B7%D0%B0%20
2015%20%D0%B3%D  0%BE%D0%B4%20
%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB.pdf 
(19.09.2016г.)

4.  Сеть организаций образования для одарен-

ных детей. Официальный сайт РНПЦ «Дарын». 
[Электронный ресурс] — Режим доступа: http://

daryn.kz/blogs/fromorg/4/11 (17.09.2016г.)

5.  Национальный доклад «Молодежь Казахстана 

2015». Астана: НИЦ «Молодежь». - 2015. — 141 

с.

6.  Республиканское августовское педагогиче-

ское совещание работников образования 

Республики  Казахстан.  Панельная  сессия 

«Тенденции и перспективы развития специ-

ального и инклюзивного образования в ус-
ловиях обновления содержания». [Электрон-
ный ресурс] — Режим доступа: http://edu.gov.

kz/ru/news/respublikanskoe-avgustovskoe-
pedagogicheskoe-soveshchanie-rabotnikov-
obrazovaniya-respubliki (16.09.2016г.)

7.  Информация об итогах проведения ЕНТ 2016 

года. Официальный сайт МОН РК. [Электрон-
ный ресурс] — Режим доступа: http://edu.gov.

kz/ru/news/informaciya-ob-itogah-provedeniya-
ent-2016-goda (16.09.2016г.)

8.  Об  особенностях  организации  образова-

тельного процесса в общеобразовательных 

школах Республики Казахстан в 2016-2017 
учебном году. Инструктивно-методическое 
письмо. Астана: НАО имени И. Алтынсарина. 

- 2016. - 277с.

9.  Бюллетень Комитета по статистике Мини-

стерства национальной экономики Респу-
блики Казахстан «Техническое и профессио-

нальное образование в Республике Казахстан 
на начало 2015/16 учебного года». Серия 
23. «Социальная сфера». [Электронный ре-

сурс] –Режим доступа: http://stat.gov.kz/faces/

wcnav_externalId/EducationpublBullS13-2015?_
afrLoop=3427439798761388#%40%3F_
afrLoop%3D3427439798761388%26_adf.ctrl-
state%3D63qsu1kri_56 (19.09.2016г.)

10.  Бюллетень  Комитета  по  статистике  Ми-

нистерства  национальной  экономики  Ре-

спублики Казахстан «Высшие учебные за-

ведения Республики Казахстан на начало 
2015/16 учебного года». Серия 23. «Соци-
альная сфера». [Электронный ресурс] — Ре-
жим  доступа:  http://stat.gov.kz/faces/

wcnav_externalId/EducationpublBullS13-2015?_
afrLoop=3427439798761388#%40%3F_
afrLoop%3D3427439798761388%26_adf.ctrl-
state%3D63qsu1kri_56 (19.09.2016г.)

11.  Стратегический план Министерства образо-

вания и науки Республики Казахстан на 2014-
2018годы.

12.  Бюллетень  Комитета  по  статистике  Ми-

нистерства  национальной  экономики  Ре-

спублики  Казахстан  «О  послевузовском 
образовании  в Республике  Казахстан  на 

начало 2015/16 учебного года». Серия 13. 

«Социальная сфера». [Электронный ресурс] 

— Режим  доступа:  http://stat.gov.kz/faces/

wcnav_externalId/EducationpublBullS13-2015?_
afrLoop=3427439798761388#%40%3F_
afrLoop%3D3427439798761388%26_adf.ctrl-
state%3D63qsu1kri_56 (19.09.2016г.).

13.  Ерболат Досаев рассказал на брифинге СЦК 

о реализации Плана нации «100 конкретных 

шагов». Официальный интернет-ресурс Мини-

стерства национальной экономики Республи-

ки Казахстан. [Электронный ресурс]–Режим 
доступа: http://economy.gov.kz/ru/news/detail.

php?ELEMENT_ID=69434 (19.09.2016г.)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER

 5

EDUCA

TION AND SCIENCE IN THE Y

OUNG PEOPLE’S LIFE

320

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

14.  Концепция 12-летнего среднего образования 

Республики Казахстан. Проект. Астана: НАО 
имени И. Алтынсарина. - 2010. - 24с.

15.  Годовой отчет автономной организации об-

разования «Назарбаев Интеллектуальные 
школы» - 2015. [Электронный ресурс] — Ре-
жим  доступа:  http://nis.edu.kz/ru/about/

reports/?id=4865 (10.09.2016 г.)

16.  Об итогах ВОУД 2015 года в вузах республики. 

[Электронный ресурс] — Режим доступа: http://
control.edu.gov.kz/ru/ob-itogah-voud-2015-
goda-v-vuzah-respubliki (19.09.2016г.)

17.  Бекишев К. Инновации в системе образования 

Республики Казахстан // Естественнонаучное 

образование: вызовы и перспективы. Под об-

щей ред. академика В.В. Лунина и проф. Н.Е. 
Кузьменко. М.: Издательство Московского уни-
верситета, 2013. - с.36-53.

18.  Нурмагамбетов А.А. Опыт казахстанских ву-

зов в области реализации международной 
кредитной мобильности // «Международная 
кредитная мобильность: управление, финан-

сирование, признание результатов и обеспе-

чение качества» г. Алматы, 14-15 апреля 2016г.

19.  Бюллетень Комитета по статистике Министер-

ства национальной экономики Республики 

Казахстан «Научно-техническая деятельность 
в Республике Казахстан» за 2015 год. Серия 

17. «Наука и инновации». [Электронный ре-
сурс] — Режим  доступа:  http://stat.gov.kz/

faces/wcnav_externalId/homeNumbersScience?_
afrLoop=344568548  5792725#%40%3F_
afrLoop%3D3445685485792725%26_adf.ctrl- 
state%3D1atw93q72d_30 (19.09.2016 г.)

20.  Мартюшев Н.В. Научная работа студентов 

и молодых ученых в институте физики высо-
ких технологий ТПУ. Перспективы, проблемы, 
пути решения /Н.В. Мартюшев //Фундамен-

тальные исследования. –№ 9 (часть 1). — С.103.

21.  Бекбусинова Г.К., Айбасова А.М. Роль научной 

молодежи в развитии инновационной науки 
республики Казахстан. Вестник Актюбинского 
университета им. С.Баишева,2014г.

22.  Жансаутова К.С., Тажибаева Г.Д. Молодежь 

и наука: отношения и социальные ожидания 
// Евразийский Национальный ун-т им.Л.Н. 
Гумилева. [Электронный ресурс] — Режим 
доступа: http://repository.enu.kz/bitstream/

handle/data/10726/molodezh-i-nauka.
pdf?sequence=1(19.09.2016)

23.  История программы Болашак // Оф. сайт АО 

«Центр международных программ» МОН РК. 

[Электронный ресурс] — Режим доступа: http://
bolashak.gov.kz/ru/o-stipendii/istoriya-razvitiya.
html (19.09.2016)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Social and economic 

situation of youth

CHAPTER 6

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 6

SOCIAL AND EC

ONOMIC SITU

ATION OF Y

OUTH

322

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

SOURCE: AGENCY OF RK FOR CIVIL SERVICE AFFAIRS 

AND ANTI-CORRUPTION

 6.1. 

 YOUTH PARTICIPATION IN 

THE SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT 

OF THE COUNTRY

Social and economic development is the basis for 

the functioning of any country. The social and econom-
ic development of the country refers to an increase in 
moral, intellectual, genetic, ecological and demographic 
potential of the country. One of the most important fac-
tors in the functioning and development of the modern 
society is youth, which, being near a fifth of the country’s 
population, plays a large role in social change and in the 
implementation of policy reforms.

Today, according to the statistical data, such activities 

as the wholesale and retail trade, repair of motor vehicles 
and motorcycles (16%), agriculture, forestry and fishing 

(15.5%), industry (11.2% ), as well as the sphere of edu-
cation (10.6%) are the activities where young people are 

presented the most (Figure 6.1).

Youth participation in governance, through the im-

plementation of employment in state bodies, structures, 
execution of official powers, is at a low level. This issue is 
particularly relevant in such regions as Kostanay (24%), 
Pavlodar (24%), Atyrau (23.8%), Akmola (23.6%), East Ka-

zakhstan (23%) and Kyzylorda (16.7%) (Figure 6.2).

According to the Agency of the Republic of Kazakh-

stan for Civil Service Affairs and Anti-Corruption only 2 
people from the young generation was represented in 
the Reserve  «A» as of January 1, 2016 (political state em-
ployees). The majority of youth working in the public ser-
vice is provided in the Reserve  «B» (administrative state 
employees), that amounts to 10 546 people (Figure 6.3).

Thus, if considering data in the dynamics it is clear that 

the proportion of young people among state employees 
has been reduced for more than twice.

The reason is the processes of formation of new 

model of public service and the overall reduction in the 
number of political officers, as was declared in  «Kazakh-
stan — 2050» Development Strategy of the Republic of 
Kazakhstan.

Figure 6.1 

Employed young people aged 

15-28 years according to economic activity types, 

quarter 2 of 2016 (thousand people)

Region

State 

employees 

up to 29 

years old

up to 

29 years 

old (%)

Astana city

284

34,8

Almaty city

446

32,4

Akmola region

745

23,6

Aktobe region

732

29,4

Almaty region

1034

25,9

Atyrau region

367

23,8

East Kazakhstan region

919

23

Zhambyl region

526

20,5

West Kazakhstan region

627

26,4

Karaganda region

859

25,5

Kostanay region

831

24

Kyzylorda region

329

16,7

Mangistau region

353

31,3

Pavlodar region

677

24

North Kazakhstan region

680

25,5

South Kazakhstan region

1139

25,7

Total

10548

25

Figure 6.2 

Youth participation in governance, through the 

implementation of employment in state bodies, 

structures, and execution of official powers

SOURCE: THE COMMITTEE ON STATISTICS OF THE MINISTRY OF NATIONAL 

ECONOMY OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

Employed in the economy, total

2178,4

Agriculture, forestry and fishery

337,1

Industry

245,0

Mining and quarry operation

58,1

Manufacturing industries

136,6

Electricity, gas and steam supply and air 

conditioning

36,3

Water supply; sewerage system, control over 

the collection and distribution of waste

14,0

Construction

198,4

Wholesale and retail trade; repair of motor 

vehicles and motorcycles

347,6

Transportation and warehousing

136,2

Accommodation and catering services

47,7

Information and communication

58,4

Financial and insurance activities

70,5

Real estate activities

26,3

Professional, scientific and technical activities

76,0

Activities in the field of administrative and 

support services

65,7

Public administration and defense; compulsory 

social security

147,5

Education

231,6

Health care and social services

89,1

Arts, entertainment and recreation

45,6

Other activities

56,0

Activities of households that hire domestic 

workers and produce goods and services for 

personal consumption

Activities of extraterritorial organizations and 

bodies

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 6

SOCIAL AND EC

ONOMIC SITU

ATION OF Y

OUTH

323

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

2013

2014

2015

2016

Reserve A

90

2

4

2

Reserve В

21 856

22 304

22 937

10546

SOURCE: AGENCY OF RK FOR CIVIL SERVICE AFFAIRS AND ANTI-CORRUPTION

SOURCE: AGENCY OF RK FOR CIVIL SERVICE AFFAIRS 

AND ANTI-CORRUPTION

Figure 6.3 

The dynamics of the representation 

of young people in the civil service

Figure 6.4 

Youth participation in governance, through the implementation of employment in state bodies, structures, 

and execution of official powers

Political

Reser

ve  «А»

Reser

ve  «B»

Building  «D»(shar

e) 

Akims o

f the r

egions, 

capital and cities o

republican status,  their fir

st deputies and 

deputies

Akims o

f the cities that 

ar

e the administrativ

cent

er

s o

f the r

egions

Akims o

f the cities o

f the 

regional significance

Deputy akims o

f the 

regions, distr

icts in t

owns 

and cities o

f the r

egional 

significance (E-1)

Akims o

f the cities o

ar

eal significance, villages 

and r

ural distr

icts (E-R-1)

Deputy akims (E-G-1)

Astana city

0

1

283

35,33

0

0

1

1

0

0

Almaty city

0

0

446

32,84

0

0

0

0

0

0

Akmola region

0

0

745

23,79

0

0

0

2

9

5

Aktobe region

0

0

732

29,68

0

0

0

0

6

3

Almaty region

0

0

1034

26,13

0

0

0

0

9

13

Atyrau region

0

1

366

24

0

0

1

0

4

3

East Kazakhstan region

0

0

919

23,11

0

0

0

1

6

3

Zhambyl region

0

0

526

20,68

0

0

0

0

1

2

West Kazakhstan region 0

0

627

26,69

0

0

0

0

5

1

Karaganda region

0

0

859

25,76

0

0

0

2

5

2

Kostanay region

0

0

831

24,21

0

0

0

1

9

2

Kyzylorda region

0

0

329

16,89

0

0

0

0

1

0

Mangistau region

0

0

353

31,8

0

0

0

1

2

1

Pavlodar region

0

0

677

24,23

0

0

0

0

6

2

North Kazakhstan 

region

0

0

680

0

0

0

0

10

1

South Kazakhstan 

region

0

0

1139

25,86

0

0

0

4

3

8

Total

0

2

10546 25,25

0

0

2

12

76

46

Nevertheless, despite the decrease in the proportion 

of young people working in the public service, the im-
portance of this sector of employment for young people 
is still high.

A major role for the inclusion of youth in the so-

cio-economic development of the country is given to 
projects aimed at young people. Among them are  «Zhas-
syl El»,  «With diploma - to the village!»,  «Mangilik el 
zhastary — industriyaga» and  «Youth personnel reserve» 
(Figure 6.5).

 «Zhassyl el» is the most famous project among Ka-

zakhstan youth, which is aimed, above all, at patriotic ed-

ucation of the young generation, careful attitude towards 
nature. With a help of  «Zhassyl el» project 241034 people 
have got labor education. Youth teams are working not 
only in cities, but also clean forests after fire [1] (Figure 6.6).

Under the second popular  «With diploma - to the 

village!» project 46 thousand young people moved to live 
and work in the countryside since the start of the proj-
ect. All of them have received first settlement allowance 
totaling more than 9 bln.tenge, almost half of them have 
got loans for housing. In 2016 the project was attended 
by nearly 6000 professionals. Implementation of the proj-
ect has achieved some positive results, indicating a sig-
nificant increase in the inflow of personnel in rural areas 
compared with previous years. The influx of professionals 
of the social sphere and AIC is observed in all regions. But 
the greatest number of professionals is accounted for 
by Almaty region - 5002, South Kazakstan region - 4723 
and West Kazakhstan region - 4 080 people. The project 
started in 2009 by the Decree of the Head of the State.

Two other projects  «Mangilik el zhastary — industri-

yaga» and  «Youth personnel reserve» aimed at helping 
young professionals with their employment are not as 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

содержание      ..     18      19      20      21     ..

 

 

 

 

источники информации - http://www.akorda.kz/ru