Национальный доклад «Молодежь Казахстана – 2016» - часть 18

 

  Главная      Учебники - Разные     Национальный доклад «Молодежь Казахстана – 2016»

 

поиск по сайту            правообладателям  

 

 

 

 

 

 

 

 

содержание      ..     16      17      18      19     ..

 

 

Национальный доклад «Молодежь Казахстана – 2016» - часть 18

 

 

CHAPTER 2

THE REPUBLIC OF KA

ZAKHST

AN L

AW REGUL

ATING THE LEGAL ST

ATUS OF Y

OUTH 

276

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

It  should  also  be  noted,  although  the  legal  and 

conceptual framework of youth policy in Japan is de-
veloped  by  the  central  government,  the  state  itself 
is actually delegating authority to regional and local 
youth  management,  providing  the  highest  possible 

level of youth participation in politics through civil so-

ciety institutions. However, functional responsibilities 
and degree of responsibility for the implementation 
of  youth  policy  between  public  administration  and 
civil society institutions are differentiated.

One of the most important areas of Japan’s youth 

policy is to strengthen the role of the school education 
in repressing deviant behavior among adolescents by 
strengthening cooperation between the school, fami-
ly and residents of areas, giving the school the right to 
be the leading subject of this relationship [15] (Figure 

2.3).

Japan is a prime example of a mixed legal system 

based on the Anglo-American common law and cus-
tomary norms of Japanese society. Using the achieve-
ments  of  Western  civilization,  Japan  did  not  refuse 
from  traditional  system  of  values  (social  group-ori-
entation, teamwork,  «family» company management 
methods), i.e. to address broader issues of youth, have 
used all the means available to the state and society. 
[17] In the case of deviant behavior of minors the le-
gal system resorts to measures of preventive and re-
habilitative nature.

The main differences between Germany and Japan 

in the sphere of youth are as follows: Japan’s youth 

policy  legislation  is  aimed  at  adaptation  of  young 
people  for  life  in  surrounding  community  and  the 
state.  However,  the  society  is  trying  to  protect  their 
traditions  and  way  of  life,  and  the  younger  genera-
tion from the devastating impact of globalization and 
innovation  processes  [18].  While  Germany’s  youth 
policy is based on the principle of direct involvement 
of young people in formation and implementation of 
youth policy. This approach has been developed and 
recommended  by  the  European  Charter  on  the  Par-
ticipation of Young People in Local and Regional Life, 
which  provides  a  variety  of  recommendation  forms 
and institutions for youth participation in the life of 
their societies and regions. [19] 

 

2.3.

 

 

CURRENT ISSUES IN THE FORMATION 

OF LEGAL AWARENESS AND LEGAL 

CULTURE OF YOUTH

The  issue  in  formation  of  legal  culture  and  legal 

consciousness  of  youth  in  Kazakhstan  depends  on 
many  factors:  level  of  law  violations  among  young 
people,  legal  irresponsibility  of  the  population  and 
officials, vulnerability of civil rights of young people, 
distrust of law enforcement, legal ignorance etc.

Today, youth crime is Kazakhstan’s social problem. 

The growth of criminal manifestations in youth is cel-

ebrated in most regions. Every year youth commit up 
to 46-54 thousand of crime [20].

Figure 2.3

 

Ways of combating crime among young people in Japan. [16]

Harmony of traditional and modern values, 

which blocks social deviation and criminal 

initiative on motivation level

Rid the society of crime -modern idea to 

unite the Japanese nation

Introduction of traditional mechanisms of 

the fight against crime

Stricter legislation, organized nationwide 

fight against crime in society

Change Japanese public attitudes to 

youth crime in society

National traditionalism 

of Japanese society

Legal system of the state

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 2

THE REPUBLIC OF KA

ZAKHST

AN L

AW REGUL

ATING THE LEGAL ST

ATUS OF Y

OUTH 

277

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Table 2.1 

Number and dynamics of recorded crimes in severity committed by young people during 

9 months of 2015-2016

SOURCE: COMMITTEE ON LEGAL STATISTICS AND SPECIAL RECORDS OF THE PROSECUTOR GENERAL OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

During 9 months 2015

During 9 months 2016

Dynamics, %

Total registered crimes

37478

39611

5,4

Minor gravity

6260

6795

8,6

Moderate gravity

19737

21942

11,2

Grave

4865

5482

12,7

Particularly severe crime

420

440

4,8

The statistical data analysis by the Ministry of Inter-

nal Affairs of the Republic of Kazakhstan on the crime 
state for 9 months 2016 compared to the same period 
in 2015 indicates an increase in crime by 5.7% (from 

37 478 to 39 611) in the country. The degree of gravity 

as  follows:  minor  gravity — 8,6%,  moderate — 11,2%, 
heavy — 12,7% and very serious — 4,8% (Table 2.1).

This preserves the dynamics of growth of serious 

and moderate crimes, while the indicators of severely 
serious and minor violations decrease. As can be seen 
from the table below, for the first 3.5 months of 2014 
compared to the same period of 2013, the number of 
minor violations increased by 19%.

Operational precautions to prevent crime among 

young people, carried out by the Ministry of Internal 

Affairs in cooperation with other concerned ministries 

and  departments  helped  to  reduce  crimes,  such  as 
rape 19.7%, 18.2% hooliganism, murder 6.01%, most 
serious crimes 3 38%.

Statistics show that in 2015 out of more than 104 

thousand people committed a crime 87 thousand or 
83% are unemployed. However, 42 thousand or every 
second relates to youth category. As representatives 
of law enforcement bodies note, the increase in crime 
among youth is associated primarily with the lack of 
employment.

Growth in juvenile delinquency is typical for some 

regions to a greater extent, for others less. The great-
est increase in crime in the 1st half of 2016 amounted 
to 1549 persons, which is 13.6% more than in the same 
period (1363 persons for 6 months in 2015). The growth 
recorded in Almaty region (87.4%), Astana (81.8%), Atyrau 

(81.3%) and Pavlodar regions (63.3%). Juveniles registered 

in DIA referred to growth of 3.1% (9572 in 2015 and 9866 
in 2016), the number of neglected and homeless respec-
tively by 5.8% (2200 in 2015 and 2327 in 2016). (Figure 

2.5).

According to results of sociological research, the larg-

est number of crimes committed by young people with 
the lowest incomes. The level of legal culture of young 
workers have increased, while the low legal culture is typ-
ical for unemployed young people.

Analysis of crimes committed by young people in the 

last 5 years shows their growth by 10% (2010 - 46918, 

2011 - 46057, 2012 - 54522, 2013 - 54042, 2014 - 53961, 
2015 - 51856) (Figure 2.6).

In conclusion one can say there is currently a slow 

formation of legal awareness and legal culture of youth. 
Different starting conditions and socio-economic op-

Figure 2.4 

Dynamics of crime in the first six months of 

2015 and 2016 for certain types 

of offenses 

9087

 6 months of 2015

 6 months of 2016

SOURCE: COMMITTEE ON LEGAL STATISTICS AND SPECIAL RECORDS 

OF THE PROSECUTOR GENERAL OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

369

1408

1873

2173

341

11115

1612

Theft 22,32%

Fraud 14,49%

Abbrochment 16,02%

Robbery 8,2%

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 2

THE REPUBLIC OF KA

ZAKHST

AN L

AW REGUL

ATING THE LEGAL ST

ATUS OF Y

OUTH 

278

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Figure 2.5 

Information on registration of criminal offenses committed by juveniles, by region

SOURCE: COMMITTEE ON LEGAL STATISTICS AND SPECIAL RECORDS OF THE PROSECUTOR GENERAL OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

South-Kazakhstan region

North-Kazakhstan region

West-Kazakhstan region

Zhambyl region

Atyrau region

Almaty region

Aktobe region

Akmola region

Almaty

Astana

East-Kazakhstan region

Pavlodar region

Mangistau region

Kostanay region

Kyzylorda region

Karaganda region

0

50

100

150

200

250

 2016

 2015

213

38

80

26

35

158

85

98

29

104

40

100

63

163

176

98

196

46

49

31

47

129

82

97

16

113

68

55

52

87

123

151

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 2

THE REPUBLIC OF KA

ZAKHST

AN L

AW REGUL

ATING THE LEGAL ST

ATUS OF Y

OUTH 

279

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Figure 2.6 

Dynamics of crime rate in 2010-2015, %

Analysis of crimes committed by young people 

in the last 5 years shows their growth by 10% 

SOURCE: COMMITTEE ON LEGAL STATISTICS AND SPECIAL RECORDS 

OF THE PROSECUTOR GENERAL OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

46918

46918

46918

46057

46057

46057

portunities for this formation play an important role in 
shaping legal awareness and legal culture of youth in 
Kazakhstan.

***

Legislation regulating the sphere of youth policy has 

been conceptually revised, improved and supplemented 
for the years of our state independence.

Summing up the development of the state youth pol-

icy of Kazakhstan in 2015, we observe the positive trends. 
In particular, the feature of adopted in 2015 Law from 
the previous Law On state youth policy in 2004 is a legal 
consolidation of status of youth organizations such as 
non-governmental organisations (Article 28, item 1), in 
accordance with Law of the Republic of Kazakhstan dated 
9 February 2015 On state youth policy, youth resource 
centres as legal entities carrying out informational and 
methodical, consulting support, and support for youth 
initiatives, monitoring and analysis of youth environment, 
stipulated the main activities of social services for youth.

New concepts, such as national and regional forums 

were introduced in the Law On state youth policy.

According to analysis of foreign countries’ experience, 

a benchmark in the sphere of youth policy is the experi-
ence of members of Organization for Economic Coopera-
tion and Development (OECD). Youth policy in Germany is 
recognized as one of the best in Europe to address youth 
employment issues. Youth policy in Germany is based 
on the socio-public partnership involving civil society or-
ganisations and active participation of regional and local 

authorities in addressing the challenges faced by young 
people. The German government, on the one hand, uses 
youth organisations as a key tool of youth participation 
in politics, on the other hand, to solve social problems of 
young people and involving young people in social and 
political life of society.

Youth policy in Japan is actively using social control 

system and traditions of Japanese society, and in case of 
deviant behavior of young people resorting to the legal 
warning measures and rehabilitation of juveniles.

Foreign experience of youth policy in the developed 

countries is characterized by varying degrees of combina-
tions government role and civil society institutions (NGOs, 
associations), introduction of innovations and positive in 
terms of tradition, including active participation of young 
people, youth organizations in this policy determination 
and implementation. 

Unlike Germany, Japan and other developed countries, 

civil society of Kazakhstan, as other CIS countries, is in the 
process of making. Foreign experience of youth policy in 
Kazakhstan is of interest, however, there are constraints 
due to less developed civil society institutions.

The results of sociological research, conducted by Re-

search Centre  «Youth» showed detected at least moder-
ate but expressed significant correlation between the lev-
el of legal culture and experience in civil rights violations.

There is a threat in information spread among young 

people about the human rights violations. This negative 
situation may have a double effect: firstly, this idea of 
legal reality leads to the fact that young people justify 
themselves by committing crimes that actually inhibits 
the formation of legal culture and legal awareness, and 
secondly, having the fundamental system of laws in our 
country there is a lack of self-defense mechanisms and 
conditions to ensure implementation of rights of young 
citizens.

REFERENCES:

1.  Закон Республики Казахстан «О государствен-

ной молодежной политике» от 9 февраля 2015 
года; Концепция государственной молодеж-
ной политики Республики Казахстан до 2020 
года «Казахстан 2020: путь в будущее» от 27 

февраля 2013года.

2.  Приказ Министра образования и науки Ре-

спублики Казахстан от 23 апреля 2015 года № 

233Об утверждении порядка проведения ре-

спубликанского форума молодежи // http://

online.zakon.kz; Приказ Министра образова-
ния и науки Республики Казахстан от 27 апре-

ля 2015 года №244 Об утверждении типовых 

правил о региональном форуме молодежи //

http://online.zakon.kz.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 2

THE REPUBLIC OF KA

ZAKHST

AN L

AW REGUL

ATING THE LEGAL ST

ATUS OF Y

OUTH 

280

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

3.  Приказ Министра образования и науки Респу-

блики Казахстан от 23 апреля 2015 года № 231 
Об утверждении типового положения о сове-
тах по делам молодежи при акиматах» //http://

online.zakon.kz.

4.  Консультативно совещательные органы // 

http://youthpolicycenter.kz/ru/institucionalnaya-
podsistema/konsultativno-  soveschatelnye-
organy.html

5.  Об утверждении типового положения о мо-

лодежных ресурсных центрах //http://adilet.

zan.kz

6.  Уровень безработицы молодежи в Германии 

самый низкий в ЕС // http://euroua.com/europe/

eu/4537-uroven-bezrabotitsy-molodezhi-v-
germanii-samyj- nizkij-v-es

7.  Основной закон Федеративной Республики 

Германии от 23 мая 1949 года //http://lawers-
ssu.narod.ru/subjects/constzs/germany.htm

8.  Параграф 1KJHG // www.kinder-jugendhilfe.info/

ru_kjhg/cgi- bin/showcontent.asp?ThemaI

9.  Молодежная политика и участие молоде-

жи в Европе // http://www.eapyouth.eu/sites/

default/files/documents/youth_policy_and_
participation_epyru_rus-1.pdf

10.  Помощь детям и молодежи в Германии // 

http://www.kinder- jugendhilfe.info/ru_kjhg/cgi-
bin/showcontent.asp?ThemaID=4478

11.  Источники  финансирования//http://www.

kinder-  jugendhilfe.info/ru_kjhg/cgi-bin/
showcontent.asp?ThemaID=5002

12.  Насколько «безопасна» Япония в сравнении 

с другими странами? // http://www.nippon.com/

ru/features/h00068/

13.  Part 2 Adm3n3strative Policies on Youths Chapter 

1 Comprehensive and Sysmatic Promotion of 

Policies for Youth Development// www8.cao.
go.jp/youth/English/whitepaper/2009/pdf/s2-1.
pdf

14.  Japan //http://www.youthpolicy.org/factsheets/

country/japan/

15.  Латыпов  С.Р.  Государственная  политика 

Японии в сфере борьбы с девиантным по-
ведением  молодежи  (1990 — 2008  гг.)  // 
http://diss.seluk.ru/av- politologiya/748442-1-
gosudarstvennaya-politika-yaponii-sfere-borbi-
deviantnim-  povedeniem-molodezhi-1990-

2008-gg.php

16.  Морозов Н. А. Преступность в современной 

Японии: проблемы криминологической и уго-

ловно-правовой политики // http://law.edu.ru/

book/book.asp?bookID=1649466

17.  Джон Ч.С., Шень Д.Ш., Морозов Н. Особенно-

сти преступности, уголовной политики, право-
сознания и правовой культуры в странах АТР 

(сравнительное исследование)//http://law.vl.ru.

18.  Четыре модели государственной молодежной 

политики - опыт сравнительного анализа//

http://e-conference.ru/modules.php?name=Ne
ws&file=print&sid=4314

19.  Европейская Хартия об участии молодежи 

в общественной жизни на местном и регио-
нальном уровне принята Конгрессом местных 
и региональных властей Европы (10-я Сессия 

- 21 Мая 2003 г. - Приложение к Рекоменда-

ции 128)//http://molodchiny.ru/assets/files/

docs/2013.pdf

20.  Результаты социологического исследования 

НИЦ «Молодежь»

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

State youth 

policy during 

the years of 

Kazakhstan’s 

independence 

CHAPTER 

3

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

282

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

 3.1. 

 

ISSUES OF YOUTH POLICY 

IN TERMS OF GLOBALIZATION 

Global issues affect vital interests of the entire 

humanity and require concerted action for its deci-
sion-making. Promotion of international community 
is closely related to youth, which is its most important 
strategic and innovative resource, without the use max-
imization of which it is impossible to ensure competi-
tiveness and security of each country. Youth is a source 
of a sustainable future. A common characteristic of it 
as the main development of society and state is far 
enough. Young people are not only the leaders of to-
morrow, but of today.

Successful formation of young people requires inte-

grated approach, the implementation of which is possible 
by taking into account multi-level nature of youth policy: 
international, regional and national. Practice shows that it 
is necessary to implement youth policy at all levels. Keep-
ing the general parameters inherent in the youth policy, 
each level of implementation has its own specifics and 
peculiarities. The main element of international level is 
the United Nations (UN) system of its central bodies and 
specialized agencies.

Analysis of organization shows the development of 

young people to be the foundation of peace and stabil-
ity. Therefore, the UN’s efforts are focused on increasing 
attention to the younger generation through activation 
of its structures, global support of regional and national 
levels of the youth policy implementation. The UN em-
phasizes organisations working directly with young peo-
ple. UNESCO and UNICEF take prominent position.

In 1995, the UN adopted the World Programme of 

Action related to youth until 2000 and for further period. 

It is an international strategy to address youth problems 

of a global nature. The Programme determines ten pri-
ority areas: education, employment, hunger and poverty, 
health, environment, the fight against drug abuse and 
juvenile delinquency, leisure, protection of rights of girls 
and young women, and full and efficient participation of 
youth in public life and decision-making.

According to decision of the UN General Assembly 

the year 2010 was marked as International Youth Year. 
Every year, young people who want to make a practical 
contribution to achievement of the Millennium Develop-
ment Goals, are gathering in the Youth Assembly. They 
get acquainted with the programs aimed at addressing 
global and regional issues, with representatives of the 
international community, as well as gain knowledge and 
skills to become leaders in their home countries. The op-
portunity to participate in solving global problems pro-
vides youth the UN Model - the international student 
movement. In the framework of it the conference held in 
various countries to discuss issues on the real agenda of 
the United Nations.

It is advisable to bring together youth groups at the 

level of states. Strengthening regional cut youth policy 

contribute to the UN regional commissions, whose work 
is closer to specific groups of countries and individual 
countries.

The practice of Commonwealth of Independent States 

is of interest as well. It shows that the processes of youth 
development and states cannot be interconnected.

In December 2010, the decision of Council of CIS 

Heads has approved the strategy of international youth 
cooperation in the region for the period until 2020. More 
opportunities have CIS Interparliamentary Assembly. In 
November 2012 it adopted the decision of the model law 
On state youth policy.

In 2014, the Republic of Belarus took the Presidency 

of the Council of Youth. Attaching importance of civil-pa-
triotic education, a number of patriotic projects has been 
implemented: the international forum  «Friendship with-
out Borders», an international festival of youth initiatives  

«Open project – youth cooperation»,  «Commonwealth 

Youth Days». The year 2015 was announced as the Year of 
Youth by the Decree of Belarus President. The start of this 

event was the National Youth Forum, which took place in 
the beginning of 2015 [1].

The Commonwealth countries pay much attention to 

formation of legal framework of the state youth policy. 

As per Decree of the Government on 29 November 
2014 the Fundamentals of State Youth Policy of the 

Russian Federation for the period until 2025 has been 
approved. The document was developed taking into 
account the provisions of Strategy of the state national 
policy of Russian Federation for the period until 2025 
with regard to implementation of tasks in the sphere 
of civil, patriotic, spiritual and moral education of chil-
dren and youth. It defines a framework of principles, 
priorities and mechanisms for implementation of state 
youth policy.

It contains complete set of mechanisms: legal, orga-

nizational, informational, analytical and social. The main 
result of the state youth policy implementation shall be 
the improvement of socio-economic situation of Rus-
sian youth and increase its degree of involvement in so-
cio-economic life of the country [2].

On 20 November 1991, Uzbekistan adopted the 

Law On state youth policy in the Republic of Uzbekistan, 
and on 6 February 2014 - Decree of the President of the 
Republic of Uzbekistan On additional measures for im-
plementation of the state youth policy in the Republic 
of Uzbekistan. In September 2016 a new law On state 
youth policy came into force. It outlined the key principles 
and directions of the state youth policy, the powers of 
authorities and institutions engaged and involved in its 
implementation. A separate chapter is devoted to legal 
and social protection of young people. It says particularly 
that the young citizens who are experiencing difficulties 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

283

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

in finding a job and are not able to compete in the labor 
market on equal terms, are provided with employment 
assistance through creation of additional jobs and spe-
cialized enterprises, the organization of special educa-
tion programs, as well as enterprise backup, institutions 
and organizations with the minimum number of jobs for 
young people who are in need of social protection. There 
is a special article on the state support of gifted and tal-
ented young people [3].

Meeting the youth of border areas is conducted on 

the constant basis. On 3-4 October 2016 Astana held in-
ternational scientific-practical conference  «Features of 
formation and implementation of youth policy» in the 
framework of the XIII Forum of interregional coopera-
tion of Kazakhstan and Russia. The event was held in the 
Library of the First President of the Republic of Kazakh-
stan and was organized by the Ministry of Education and 
Science of the Republic of Kazakhstan jointly with Gumi-
lyov Eurasian National University and RDC  «Youth». The 
conference was attended by a large delegation of the 
Russian Federation. Kazakh and Russian scientists, rep-
resentatives of public organizations of the two countries 
have discussed topical issues of youth development. The 
dialogue platform for young people has been included 
for the first time in the program of X Forum of cross-bor-
der cooperation between Kazakhstan and Russia, held in 
November 2013 in Yekaterinburg. The main discussion 
for young people was  «Leadership and innovation in ХХI 
century: a vision for the future.

Traditional international youth ethnocultural forum of 

frontier cooperation  «Birlik. Unity.KZ is of a great interest. 

In April 2016 held the VI Forum dedicated to 25th anni-
versary of Independence of the Republic of Kazakhstan, 
under the slogan  «Interethnic diplomacy in XXI century: 
new challenges, new trends». [4]

The development of inter-regional (or supra-regional) 

level youth policy is relevant. These elements are seen in 
the work of various international associations of states. 

Thus, since 2007 held gathering of youth patriotic and 

military-sports associations of the Member States of the 
Collective Security Treaty. In 2007 Yekaterinburg hosted 
the founding conference of the Youth Council of Shang-
hai Cooperation Organization. Established Youth Council 
under the auspices of the Conference on Interaction and 
Confidence Building Measures in Asia (CICA). In 2009 
gathering was held in Kazakhstan. Youth cooperation 
within the Eurasian Economic Union is starting. In July 

2015 Moscow hosted the I Forum of young leaders of 

this union.

In February 2015, the UN held the World Youth Forum  

«Young People 2015: the future we want». The forum, ini-

tiated in 2012, has become a kind of a dialogue platform 
between the youth and the UN Member States on several 
important issues within the range of their interests. The 
main participants of the forum were representatives of 

national youth councils, regional youth organizations, 
governments of Member States, as well as the main UN 
agencies and programs actively involved in matters of 
youth policy. The Republic of Kazakhstan was repre-
sented at the forum by the delegate of the Kazakhstan 
National Federation of UNESCO Clubs and Associa-
tions. Along with the discussion of the UN agenda in 
the field of sustainable development and other issues 
of the forum, the importance was gained by gender 
equality and special needs of Africa’s youth as well as 
the 20th anniversary of the World Programme of Ac-
tion for Youth [5]. 

UN Secretary General Ban Ki-moon noted that half of 

the world’s population are young people under the age 
of 25 years, and mentioned their widespread contribu-
tion to the development of international community. The 
Secretary General has designated the problems faced by 
young people. They lie not only in the sphere of education, 
health and employment. Young people want to partici-
pate in policy making, dreaming of full equality between 
women and men and building of a democratic society in 
which freedom and opportunities can be realized. Young 
people shall take part in saving the planet, which is suf-
fering from climate change, and in protection of people 
affected by violence in places such as Syria, and famine 
in countries such as South Sudan. Ban Ki-moon called on 
young people to join efforts towards ensuring a decent 
life for all [6].

One of the major global challenges continues to be 

a growing unemployment, especially among young peo-
ple.  «Lost generation» opinion has appeared in expert 
circles. A large number of young people has become un-
stable due to low wages, poor working conditions and 

lack of social protection. To a large extent it affects wom-
en. There is a great number of working children. With the 
growth of social inequality and low socio-economic sta-
tus, young people become more vulnerable in the labor 
market. People entering into adulthood, not only have 
the opportunity to receive a decent education, but also to 

create a strong family. As a consequence of this disorder 
there is an increase in crime and number of drug addicts. 

A number of experts called the current situation  «eco-

nomic time bomb». [7] Youth problems are compounded 
by its large migratory movements, particularly in Europe. 

All this creates conditions for political instability.

Improving the situation of young people requires sig-

nificant and sustained investment in its education and 
training in preparation for working life and the creation 
of employment prospects.

Multilevel system of youth policy allows internation-

al organizations and states of globalizing world to ex-
pand cooperation between young men and women, to 
strengthen their inter-ethnic communication, combining 
the latest trends in youth work with their own experience 
and national characteristics to successfully develop the 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

284

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

form of youth policy that go beyond a single state. In 
turn, activation of youth cooperation is a good tool to 
strengthen cooperation between states, international or-
ganizations, enhance their organizational improvement 
and performance improvement.

Operation of multi-level youth policy implementa-

tion makes role of states, i.e., national-level youth poli-
cies particularly important. This conclusion can be sustain 
by the position that implementation of measures in the 
framework of international and regional agencies at the 
national level is largely feasible due to the integration of 
countries into the global community, the expansion of 
international cooperation, taking into account the im-
portance of the young generation in society. It updates 
the activities of various international organisations, spe-
cialized agencies engaged in  «a bunch» both the internal 
components of the youth sphere and the levels of youth 
policy as a whole. Therefore, it is appropriate for all fun-
damental international instruments of states to include 
youth subjects. It is necessary that the political elite, en-
gaging youth’s issues, understand that it works for the 
future, and actively uses the global ideas in relation to 
peculiarities of their countries.

 3.2. 

ROLE AND IMPORTANCE 

OF YOUTH POLICY IN STRENGTHENING 

INDEPENDENCE OF THE REPUBLIC 

OF KAZAKHSTAN 

Analysis of state youth policy formation in the Repub-

lic of Kazakhstan indicates that the entire 25 years of Inde-
pendence period is characterized by a constant search for 
the most appropriate forms and methods of work among 
young people, taking into account national interests, spe-

cifics of young state development and at the same time 
the features of youth policy in global community, its re-
gions, primarily in the former Soviet territory. The first law 
on state youth policy in Kazakhstan was adopted in 1991 
shortly before the collapse of the USSR.

Accompanying the formation of Kazakh state reforms 

assign a special role to youth, which from all groups of the 
population, is sensitive to changes, everything new, and 
tends to take the initiative in development of the country. 

In addition, a significant portion of young Kazakhs are 

coevals of the Independence. Most of the respondents of 
a sociological study  «The condition of state youth policy: 
needs and social practices» conducted by RDC  «Youth» 
convinced that the reforms are carried out in Kazakhstan 
for the development of the country’s youth [8].

Youth possesses irreplaceable role in solving this prob-

lem, such as the completion and improvement of human 

capital. Improving its quality based on OECD standards 
has become the most important position in the national 
plan  «100 concrete steps» to implement five institutional 

reforms of the Head of State Nursultan Nazarbayev. Youth 
is this source of personnel capable to find the answers 
to all internal, external and global challenges, address 
emerging tactical and strategic objectives aimed at en-
hancing the country’s competitiveness.

Active development of youth policy in the country is 

contributed by constant attention and multifaceted ac-
tivities to support younger generation by the President 
of the Republic of Kazakhstan - Leader of the Nation Nur-
sultan Nazarbayev, his role is highly evaluated in society. 

The efforts of the Head of State is focused on the fact that 

young people played the role of the avant-garde, pro-
gressive force of Kazakhstan’s society. This is evident from 
the first Presidential Address and his other addresses.

In «Strategy  «Kazakhstan-2050»: a new policy of es-

tablished state» youth identified as the engine of the state 
new policy. [9] Calling in January 2014 all Kazakhstani 
people to actively participate in achievement of the main 
goal of the Strategy-2050, the President appealed to the 
youth,  «This strategy is for you. You will participate in its 
implementation and you will reap the fruits of its success. 
Participate in the work, each at a workplace. Do not be 
indifferent. Create the fate of the country, along with all 
the people!» [10].

The Address  «Nurly Zhol - Path to the Future» 

Nazarbayev reiterated that  «young people are our fu-
ture support. The government has opened up for a new 
generation all the doors and all the ways!  «Nurly Zhol» is 
where creative young people can make the effort!». This 

Address states trust and tolerance of Kazakhstani people 

to each other are called keys to the future of Kazakhstan. 

The President noted that  «we have to do to protect our 

unity and inter-ethnic harmony». Particular emphasis is 
placed on young people:  «Our young people grow in 
new independent country. The present generation has 
not seen ethnic wars and conflicts, chaos of 90-s. And 
many perceive stability and comfortable life in Kazakh-
stan as something naturally posited». [11] In order to 
further preserve the stability it is necessary to develop 
a focused work in education for people, especially young 
people, understanding the enduring value of the idea of 
unity and inter-ethnic harmony.

The President’s Addresses, lectures for the young gen-

eration of the country’s leading universities the youth de-
velopment is largely viewed through the improvement 
of education. In the Address  «Kazakhstan in new global 
reality: growth, reform and development» presented on 

30 November 2015, this issue focuses on maximizing 

the development of technical training system. Nursultan 
Nazarbayev emphasized that technical and vocational 
education shall become one of the main directions of 
investment policy. The Address highlights the inextrica-
ble link between the receipt of technical education and 
the development of working specialties. And here not 
only laid the foundation for professional growth, but also 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

285

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

a great educational potential for a young person. For 
the first time in such a strategic document as the Ad-
dress to People, the President urging young people 
to acquire the working specialties, based on his own 
example, his work hardening as a permanent feature of 
human evolution. It is crucial that President praises the 
working man. It is important that, in proclaiming a new 
round of development of human capital, the President 
brings a strong base under it. The Address orders Gov-
ernment of the Republic instructed to develop a new 
project  «Free vocational education for all», which will 
be started in 2017 [12].

Invaluable for the education of youth is adopted in 

the XXIV session of the Assembly of People of Kazakhstan 

2016 the nationwide Patriot Act  «Mangilik El».  «This ca-

pacious program and unique genetic identity and unity 
of Kazakhstan», - said Nursultan Nazarbayev. — the Act 
must reveal the basic format of our spiritual values and 
aspirations of generations. It tied together questions of 
economics and politics, morality and faith, our vision of 
Kazakhstan in the global world». The Act consists of sev-
en unshakable foundations Mangilik El: Independence 
and Astana; National unity, peace and harmony; Secular 
state and High spirituality; sustainable Economic growth 
through Innovation; Society of Universal Labour; Com-
mon history, Culture and Language; National security and 
global participation of Kazakhstan in solving global and 
regional problems [13].

This approach requires continuous improvement 

of state youth policy. The principal provisions defining 
the essence of state youth policy at present stage, were 
made by Nursultan Nazarbayev at the first congress of 
the youth branch  «Zhas Otan» of Nur Otan party. He 
noted that, on the one hand, the need to refrain from 
the excessive care and youth charity that undermine the 
incentive for independent activity lead parasitic attitude. 
On the other hand, the state youth policy shall give young 
people a significant chance to become full-fledged citi-
zens of the country. It includes obtaining good vocational 
education, a stable job with decent salary and their own 
homes to create a family, maintaining a healthy lifestyle. 

The President stressed that the achievement of four basic 

elements of competitiveness is the most important goal 
of the national growth strategy and current policy of the 
Government. [14]

Its main purpose, as set forth in the Law On state 

youth policy, Nursultan Nazarbayev signed in February 

2015,  «is to create conditions for complete spiritual, cul-

tural, educational, professional and physical development 
of young people, participation in decision-making, suc-
cessful socialization and direction of its potential for fur-
ther development of the country» [15]. The state youth 
policy objectives is to protect the legitimate rights and 
interests of youth, its involvement in socio-economic and 
socio-political life of the country, citizenship upbringing 

and strengthening the sense of Kazakh patriotism.

Among the principles upon which the state youth poli-

cy is based, the priority are the cultural, moral and spiritual 
values, citizenship, responsibility, diligence, religious har-
mony and inter-ethnic tolerance, the continuity of gen-
erations, the priority of family upbringing. Highlighted 
principles also include participation of young people in 
shaping and implementation of state youth policy, apply-
ing scientific, comprehensive and consistent approach in 
its implementation [16].

 According to the results of empirical sociological sur-

vey of socio-political situation of the RK youth conducted 
by RDC  «Youth» in the 3rd quarter of 2016, 96.7% of 
young people are proud that they are citizens of Kazakh-
stan (77% - in full, 19.7% - rather yes) (Figure 3.1).

High level of patriotism is inherent for youth. Most 

young people are satisfied with their lives (completely 
satisfied - 37.4% and rather satisfied - 46.8%). This is 
evidenced by the results of sociological survey of so-
cio-political situation of the RK youth carried out by RDC  

«Youth» in the third quarter of 2016 [17].

The majority of young people surveyed said that Ka-

zakhstan is developing in the right, and rather in the right 

direction - 85.8% and 80.2% of respondents believe the 
political situation in the country is prosperous and more 
prosperous [17].

First and foremost the patriotic youth has to be edu-

cated by the state youth policy, and, secondly, to create 
conditions for the development of young people. Such 
opinion was expressed, respectively, by 37.5% and 34.8% 
of respondents in the opinion poll  «The condition of state 
youth policy: needs and social practices» conducted by 
RDC  «Youth» in 2016. Moreover, almost 64% of young 
people believe that their welfare is largely dependent on 
themselves, their activities and abilities [18].

This sense of demand and participation in country de-

velopment is important to be developed and strength-
ened, given that there is a certain level of dissatisfaction 
among young people how the younger generation can 
influence policy and participate in power implementa-
tion. One-third of the youth surveyed said the impact 
is weak and denies any influence on youth policy in Ka-
zakhstan. Not all young people are confident that they 
are sufficiently respected in the community. As shown by 
the survey results, the younger the age of respondents, 
the greater the confidence that Kazakhstan’s young peo-
ple have opportunity to participate and influence on the 
policy of Kazakhstan. Thus, 23.8% of respondents aged 14 
to 18 answered that the youth influences policy in a large 
way, whereas among respondents aged 24 to 29 years, 
the same figure is 19% [19].

Thus, the state policy in relation to young people is 

aimed at its active involvement in country development, 
strengthening the independence and competitiveness 
of Kazakhstan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

286

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

 3.3. 

FEATURES OF FORMATION 

AND IMPLEMENTATION OF YOUTH 

POLICY IN KAZAKHSTAN TODAY

The current stage of youth policy implementation 

is characterized by implementation of the Concept of 
state youth policy  «Kazakhstan 2020: The Path to the 
Future», adopted in 2013, and the Law On state youth 
policy signed by the President of the Republic of Kazakh-
stan in February 2015. The document identifies the main 
areas: accessible and quality education, the development 
of scientific and technical potential; preservation and 
strengthening of health, promotion of healthy lifestyles; 
creation of employment conditions, employment and de-
velopment of entrepreneurship among young people; 
the development of affordable housing system for young 
families; raising the level of legal culture, education of 
tolerance in the prevention of corruption; formation of 
ecological culture, promotion of talented young people 
providing conditions for cultural activities and recreation. 
[20]. In October 2015 the Service for central communica-
tions under the President of the Republic of Kazakhstan 
has been summarized the first phase of Concept imple-
mentation. Determined the improvement of youth policy, 
and noted that the second phase will focus on patriotic 
education of youth [21].

There is an ongoing search in the administrative 

sphere of youth policy. This sphere was under the juris-
diction of various ministries. It has taken more stable po-
sition in the Ministry of Education and Science. In 2012, 
the Ministry of Education and Science of the Republic 
of Kazakhstan created the Youth Policy Committee, later 
transformed into the Department of Youth Policy. Decree 

of the President of the Republic of Kazakhstan dated 13 
September 2016 the sphere of youth policy was trans-
ferred to the newly formed Ministry of Religious Affairs 
and civil society.

Administrative sphere of youth policy is also presented 

by Council for Youth Policy established in 2008 under the 
President of the Republic of Kazakhstan, the objectives 
of which includes youth policy coordination, analysis of 
youth situation and development of practical recommen-
dations to the Head of State. Since 2012, its first meetings 
were held with by visiting regions. On 4 February 2013 
Coordinating Council for the development of youth or-
ganizations was established to strengthen cooperation 
between the state bodies and youth associations. The 
managerial hierarchy in the regions is being strengthened. 
Regional councils and city councils in Astana and Almaty 
were headed by the mayors themselves on behalf of the 
President. The local councils, as well as the Republican 
Council practice field sessions.

A number of provisions that will improve youth sphere 

including governance, was expressed by the President 
in his speech at the II Congress of  «Zhas Otan» of Nur 
Otan party on 16 November 2012. This introduction of 
indicators on youth work in the strategic plans of all min-
istries and akimats and strengthening of cooperation in 
work with youth organizations; involving representatives 
of youth associations in councils for work with NGOs 
and creation of a fund youth initiatives; bringing man-
agement vertical youth policy to every city and village, 
and strengthening the role of youth committees in large 
production teams and national companies; increased 
support for youth entrepreneurship, creation of a single 
[22] web portal  «Youth labor exchange», annual alloca-
tion of apartments for young families in the framework of 
regional development programs, providing young peo-
ple with temporary housing (construction of student and 
youth hostels) etc.

In the wake of implementation of the President’s 

requirements to strengthen the impact on each young 
person, the youth service centres, centres for the devel-
opment of youth initiatives and service businesses are 
being established. It is especially necessary to note Youth 
Resource Centres (YRC), which in 2015 amounted to 213 

(in 2014 - 198).

According to RDC  «Youth» survey conducted in 3rd 

quarter 2016, young people are primarily expecting the 
employment assistance and employment (49%), obtain-
ing affordable housing (43.9%), higher education - 27.8%, 
business development - 25.9%. YRC activity is more suc-
cessful in the areas of outreach on government social pro-
grams for young people and the development of leisure 
and cultural life of youth (Figure 3.1).

The desire to reach every young person is the basis for 

mission of lower-level committees on youth affairs. The 
modern period is marked by formation of more active 

Figure 3.1 

Are you proud to be a citizen 

of the Republic of Kazakhstan?

 rather yes

 in full

19,7

%

77

%

RESULTS OF SOCIOLOGICAL SURVEY OF YOUTH 

(AS PER RDC  «YOUTH» DATA)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

287

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

management structures in education and production 
teams, especially in the large national companies. These 
are JSC NC KazMunayGas, JSC NC Kazakhstan Temir Zholy, 

JSC NAC Kazatomprom, JSC Kazakhtelecom, JSC KEGOC, 
JSC Kazpost and others. The committees are created to 

implement and coordinate youth policies aimed at creat-
ing socio-economic, legal, organizational conditions and 
guarantees for spiritual, cultural, educational, profession-
al and physical development of youth, the disclosure of its 
creative potential, to strengthen communication and co-
operation with youth organisations. Together with com-
mittees the company is working with personnel reserve, 
held rallies, youth forums and other activities, develop-
ing mentoring contests  «Best in Profession», innovation 
and invention. Great importance is attached to patriotic 
education of youth. Youth participates in various char-
ity events, patrons the children’s homes. The company 
collaborating with educational institutions, support dual 
training. University students provide opportunity to pass 
on the enterprises of industrial and pre-diploma prac-
tice. Training and skills development are being organized. 
Companies are showing concern for social and financial 
support for young workers and their families. Particular 
attention is given to the housing question.

Youth problems address requires cooperation of in-

terested public institutions, including youth organiza-
tions. The youth branch is stably functioning within the 
Nur Otan party. Organizing principle of the Assembly of 
People of Kazakhstan is useful. It creates association of 
young people in ethno-cultural centres. The regions have 
coordination councils of such associations. The republi-
can youth association  «Zharasym» was established in 

April 2014 under ANC. The structure created in the pro-

cess of development of international youth cooperation 
should be noted. This occurs both within the framework 
of bilateral agreements of Kazakhstan in the youth sphere, 
and in the activities of international organizations, where 
Kazakhstan is a member.

Figure 3.1 

The youth expects the following assistance from Youth Resource Centres (in %)

RESULTS OF SOCIOLOGICAL SURVEY OF YOUTH (AS PER RDC  «YOUTH» DATA)

%

Assistance in youth employment

49,0

Promote participation in program to obtain affordable housing

43,9

Assistance in obtaining higher education

27,8

Promoting entrepreneurship among young people

25,9

Promotion of cultural and leisure activities

17,5

Assistance in preparation of technical and vocational education

13,4

Assistance of lawyer, human rights activist

12,7

Psychologist, social worker

10,7

Other (computers with Braille letters for blind people, assistance in sports, assistance for large families, etc.)

0,6

Hard to answer

12,6

Awareness of different structures in the sphere of 

youth policy among young people is different (Figure 3.2).

According to the results of sociological survey the 

Department of Youth Policy of the Ministry of Education 
and Science of the Republic of Kazakhstan is known to 

43.4% of young people, the Council for Youth Policy un-

der the President of the Republic of Kazakhstan is known 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

288

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

to 38.1%, the Office for youth policy/domestic policy of 
region/city - 34.9%, the RDC  «Youth» - 33.9%.

Among the state programs the youth is more famil-

iarized with the  «Roadmap of Employment — 2020». At 
a meeting of Interdepartmental Commission on imple-
mentation of program, held in August 2016, it was pro-
posed to introduce the mass training of computer literacy, 
basics of entrepreneurship, English language without ob-
ligation for further employment for young unemployed 
people in order to increase its attractiveness to employers. 
It was also proposed to expand the possibilities of youth 
practice, which will be counted as work experience for 
graduates of universities and colleges, with problems in 
the first place of employment. However, as demonstrated 
by a case study, the proportion of young people who 
know nothing about the youth practice was 47% [23]. Of 
the projects attracting young people, the opinion polls 
often call projects  «Zhasyl El» and  «With diploma - to 
the village!» (Table 3.2).

Table 3.2 Awareness of young respondents 

of youth projects implemented in Kazakhstan 

for the development and support of young 

people (in %)

RESULTS OF SOCIOLOGICAL SURVEY OF YOUTH 

(AS PER RDC  «YOUTH» DATA)

Projects and programs

%

Zhasyl El

78,1

 «With diploma - to the village» project

72,0

 «Мәңгілік ел жастары — индустрияғa» 

project

33,5

 «Damu-komek» school of young 

entrepreneurs

28,1

Youth personnel reserve

18,0

 «SAGE Kazakhstan» program - 

entrepreneurship training for high school 

students

11,2

In October 2016 the Nur Otan party, the Ministry 

of Health and Social Development and the Ministry of 
Education and Science have signed a Memorandum of 
Understanding and Cooperation in the field of employ-
ment assistance to young people, who did not continue 
their education after school. According to estimates of 
Nur Otan, which was the initiator of this document, in 

2016 about 10 thousand people were left without work 

opportunities. It is not always that all graduates come to 
the attention of employment centres and other social 
services. [24]

The most significant potential to influence young peo-

ple have two national organizations. It is  «Zhas Otan» 

(74.2% of respondents are aware of the organization) 
and the Republican office  «Zhasyl El» (awareness among 

young people 49.4%). Concerning political parties, who 
are interested in problems of young people, according to 

the poll, the Nur Otan party is the leader by a wide margin 
from other parties (66.2%) [25].

In April 2016 topical issues of state programs imple-

mentation in the sphere of youth policy in the context of 
the national plan  «100 concrete steps» were discussed at 
the meeting of the expert group  «Support for Youth» So-
cial Council faction of Nur Otan party of the Majilis of the 
Parliament of the Republic of Kazakhstan. According to 
the Youth Policy Department of the Ministry of Education 
and Science of the Republic of Kazakhstan in 2016 the 
budget allocated 71.4 million tenge for implementation 
of 10 social projects in the youth sphere on a competitive 
basis. Department is also working to raise funds from 
other sources to finance non-governmental youth orga-
nizations’ projects. There is also the system of  «operator’s 
grants», i.e. the state body in charge of any area. In this 
case we are talking about the grants of the Ministry of 
Religious Affairs and civil society of the Republic of Ka-

zakhstan for youth organizations. It was suggested in the 

expert group to discuss the question of the transfer of the 
youth sector to 10% of the grant agencies funds [26]. In 

2015, for interaction with youth organizations from the 

state budget have been allocated 1.094.07 million tenge, 
from local — 4.256.1 million tenge [27].

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

289

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

Figure 3.3. Priority directions of state activities 

in development and support of young people 

(in %)

RESULTS OF SOCIOLOGICAL SURVEY OF YOUTH 

(AS PER RDC  «YOUTH» DATA)

THE SUM IS NOT EQUAL 100% BECAUSE RESPONDENTS 

WERE ASKED TO MENTION SEVERAL ANSWERS

%

Youth employment

69,2

Housing provision

41,8

High-quality and accessible education

20,3

Prevention of struggle against drug addiction, 

alcoholism

9,3

Patriotic education of youth

8,7

Crime among youth

7,9

Formation of a healthy lifestyle among young 

people

7,5

Leisure activities among young people

5,9

Other

0,4

Hard to answer

4,3

As shown by the results of sociological survey  «The 

condition of the state youth policy: needs and social prac-
tices» conducted by RDC  «Youth» in 2016, the majority 
of young people surveyed (75.2%) are satisfied with its 
implementation in Kazakhstan (Figure 3.3).

Among the most important government measures to 

support the young respondents (by the results of socio-
logical survey conducted in the second quarter of 2016) 
was noticeable the provision of affordable and quality 
education (55.6%) and creation of conditions for youth 
employment (50.5%). 40.5% of respondents mentioned 
the development of affordable housing system (Fig. 3.4).

As per the findings of national report Youth of Kazakh-

stan - 2014, education and employment issues were also 
among young people in the first place, respectively, 61.4 
and 51.1%. The third place took issues of healthy lifestyles 
and improvement of health care (44.7%), housing issues 

- 42.1% [28].

However, the data of sociological survey  «Condition 

of the state youth policy: needs and social practice» has 
shown an increase in young people worry about the 
employment (69.2%) and less significant - in relation to 
education (20, 3%). Interest in provision of housing has 
remained at the same level - 41.8% (Figure 3.3).

Sociological survey show that young people expects 

from the state youth policy greater practical assistance 
and individual approach, business projects and point 
projects. In addition to schools, informal, online commu-
nities, all categories of young people should be covered. 
One of the ways to improve the situation is to increase the 
number of youth committees and youth resource centres 

and enhance them. It requires strengthening of youth 
organizations. It may be necessary to raise the question 
to establish the National Council of Youth and Children’s 
Organizations, to grant them state support. An import-
ant problem of superimposed urbanization is work with 
young people in big cities. Serious attention shall be paid 
to young people living in small towns. It is necessary to 
actively use the programs related to urban development, 
especially small ones.

But the main flaw in state youth policy implementa-

tion is the lack of public-advisory bodies, clear mechanism 
for cooperation and coordination in youth organizations, 
focus and system-based approach in addressing young 
people’s lives. Therefore, despite the reduction of the ad-
ministrative apparatus, an independent public body in the 
youth sphere vesting it with status General Coordinator is 
required. It is advisable to establish education and youth 
structures in the Parliament of Kazakhstan.

Personnel for these shall not be selected based on 

age, rather on business qualities. Training, retraining and 
skills development should be conducted on a regular and 
professional basis. It is not just about workers targeted 
departments, but also the employees of the ministries 
and agencies that are partly within their basic duties, are 
involved in implementation of youth policy, as well as the 
employees of all administrative vertical youth field and 
youth leaders. For these purposes the Public Administra-
tion Academy under the President can be used including 
the establishment of the department  «Organization of 
work with youth» in the leading universities of the country.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

290

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

It is advisable, given the global practice for the man-

agement body to be involved and the expertise of all 
received documents, including government programs, in-
ternational acts related to young people, regardless of the 
scope and significance of issues. And most importantly, 
that this expert opinion shall be considered in document 
making, finding appropriate solutions and actions. Then 
each document will provide for the youth line performing 
both on the development of younger generation, and 
Kazakh government as a whole.

***

The benchmark in the sphere of youth policy is the 

experience of countries of the Organization for Economic 
Cooperation and Development (OECD), which includes 

35 politically and economically developed states, most of 

these countries are EU members.

Successful formation of young people requires inte-

grated approach, the implementation of which is possible 
by taking into account multi-level nature of youth policy: 
international, regional and national.

It is advisable to bring together efforts of all groups 

of states in relation to youth. Strengthening regional cut 
of the youth policy will contribute to the UN regional 
commissions, whose work is closer to specific groups of 
countries and individual countries.

The development of inter-regional (or supra-regional) 

level youth policy is relevant. There is similar experience 
in the framework of the CSTO, SCO, CICA, Eurasian Eco-
nomic Union.

Improvement of situation of young people requires 

significant and sustained investment in its education and 
training in preparation for working life and creation of 
employment prospects.

The active development of youth policy in the country 

is contributed by constant attention and versatile activi-
ties for the younger generation from the side of the Head 
of state - President of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev.

The abovementioned survey results show that in the 

hierarchy of problems includes the most acute among 
young people, important - concern about youth employ-
ment (69.2%), housing problems - 41.8% and quality and 
affordable education - 20.3% respondents.

REFERENCES:

1.  2015 год в Беларуси — Год молодежи: мо-

лодежная политика в Республике Беларусь. 

http://www.gosatomnadzor.gov.by/index.php/
ru/2-uncategorised/230-2015- god-v-belarusi-
god-molodezhi-molodezhnaya-politika-v-
respublike-belarus; 2015 год в Беларуси — Год 

молодежи: молодежная политики в Республи-
ке Беларусь. Государственная молодежная по-

литика.https://gigabaza.ru/doc/1666644.html.

2.  Основы  государственной  молодежной 

политики  РФ  до  2025  года.  mosmetod.

ru/metodicheskoe-prostranstvo/sredne-
professionalnoe-  obrazovanie/normativnye-
documentu/osnovy-gosudarstvennoj-
molodezhnoj-politiki-rf- do-2025-goda.

3.  Приоритеты государственной молодежной 

политики. http://uzbekistonovozi.uz/ru/articles/

index.php?ELEMENT_ID=16841;  О государ-

ственной молодежной политике. Закон Ре-
спублики Узбекистан от 14 сентября 2016 года 

№ ЗРУ-406. http//base.spinform.ru/show_doc.
fwx?rgn=88888.

4.  Казахстанская правда, 12 ноября 2013 и 23 

апреля2016.

5.  Казахстан принял участие во Всемирном мо-

лодежном форуме ООН2015. — http://www.

unesco.kz/new/ru/culture/news/2922.

6.  Пан  Ги  Мун  призвал  молодежь  решать 

задачу  обеспечения  достойной  жизни 
для  всех.  –http://хn--m1aba.хn--p1ai/ru/

news/20140603/03698.html.

7.  Осанов С. Безработная молодежь: бомба за-

медленного действия // Казахстанская правда, 
20 января2015.

8.  Даутов А.Т., Аюпова Р.Р., Башарина Т.В. Состоя-

ние государственной молодежной политики: 
потребности и социальные практики. Анали-

тический отчет по результатам социологиче-
ского исследования. — Астана: НИЦ «Моло-

дежь», 2016. –С.28.

9.  Назарбаев Н.А. Послание народу Казахстана 

«Казахстан — 2030». Процветание, безопас-

ность и улучшение благосостояния всех ка-
захстанцев (Алматы, 10 октября 1997 года) // 
Избранные речи. Том Ш. 1995-1998 гг. –Астана: 
ИД «Сарыарка», 2009. — С.247,403.

10.  Казахстанская правда, 18 января2014.
11.  Казахстанская правда, 12 ноября2014. 
12.  Казахстанская правда, 1 декабря2015.
13.  Казахстанская правда, 27 апреля2016.
14.  Казахстанская правда, 15 мая2008.
15.  Закон Республики Казахстан от 9 февраля 2015 

года № 285-V «О государственной молодеж-
нойполитике»

16.  Казахстанская правда, 11 февраля2015.
17.  Изучение общественно-политической ситуа-

ции в молодежной среде. 2 квартал 2016 года. 
Аналитический отчет по результатам социо-

логического исследования. — Астана: НИЦ 

«Молодежь», 2016. — С.53,55.

18.  Изучение общественно-политической ситу-

ации в молодежной среде». 3 квартал 2016 
года. — Аналитический отчет по результатам 
социологического исследования. — Астана: 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHAPTER 3

ST

ATE Y

OUTH POLICY DURING THE YE

ARS OF KA

ZAKHST

AN’S INDEPENDENCE 

291

Scientific-Research

Center «Youth»

National Report «Youth of Kazakhstan – 2016»

НИЦ «Молодежь», 2016. — С.11,15.

19.  Даутов А.Т., Аюпова Р.Р., Башарина Т.В. Состо-

яние государственной молодежной полити-
ки: потребности и социальные практики. — С. 
27,14.

20.  Изучение общественно-политической си-

туации в молодежной среде. 2 квартал 2016 

года. — С.52.

21.  Казахстанская правда, 11 февраля2015.
22.  Пархоменко М. Все для молодых // Казахстан-

ская правда, 24 октября 2015.

23.  Казахстанская правда, 17 ноября2012.
24.  Шварц А. Чтобы программа работала эффек-

тивнее //Казахстанская правда, 6 августа 2016; 

Даутов А.Т., Аюпова Р.Р., Башарина Т.В. Состоя-
ние государственной молодежной политики: 
потребности и социальные практики. — С.37. 
2016.

25.  Сыздыкова Л. Дать молодежи работу // Казах-

станская правда, 8октября

26.  Изучение общественно-политической си-

туации в молодежной среде. 2 квартал 2016 

года. — С.56-57.

27.  Нурберген А. Молодежный вопрос//Казах-

станская правда,19 апреля 2016. 2015.

28.  Пархоменко М. Все для молодых//Казахстан-

ская правда, 24октября

29.  Изучение общественно-политической си-

туации в молодежной среде. 2 квартал 2016 

года. — С.40; Национальный доклад «Моло-
дежь Казахстана — 2014». С.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

содержание      ..     16      17      18      19     ..

 

 

 

 

источники информации - http://www.akorda.kz/ru