Isuzu N-Series. Manual - part 324

 

  Index      Isuzu     Isuzu N-Series - service repair manual

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  322  323  324  325   ..

 

 

Isuzu N-Series. Manual - part 324

 

 

6A-38 ENGINE MECHANICAL

3. Repeat Steps 1 and 2 to measure the crankpin di-

ameter.
If the measured values are less than the limit, the
crankshaft must be reground or replaced.

Crankshaft Journal and Bearing Clearance

1. Clean the cylinder body and crankcase, the journal

bearing fitting surface, and the journal bearings.

2. Install the bearings to the cylinder body and crank-

case.

3. Install the crankcase to the cylinder body.

4. Tighten the crankcase to the specified torque in the

numerical order shown in the illustration.

Tighten:
Crankcase bolt (M14: (1) — (10)) to

• 1st step: 98 N

⋅m (10 kg⋅m / 72 lb⋅ft)

• 2nd step: 132 N

⋅m (13.5 kg⋅m / 98 lb⋅ft)

• 3rd step: 30 — 60

°

Tighten:
Crankcase bolt (M10: (1) — (17)) to 37 N

⋅m (3.8 kg⋅m /

27 lb

⋅ft)

Crankshaft Journal and Crankpin Diame-
ter

mm (in)

Engine 

model

Standard

Limit

ALL

No.1,2,4 and 

5 Journal

81.905 — 

81.925 

(3.2246 — 

3.2254)

81.85 

(3.2224)

ALL

No.3 Journal

81.891 — 

81.911 

(3.2240 — 

3.2248)

81.85 

(3.2224)

Except 

4HE1-TC

Crankpin

65.902 — 

65.922 

(2.5946 — 

2.5954)

65.85 

(2.5925)

4HE1-TC

Crankpin

72.902 — 

72.922 

(2.8702 — 

2.8433)

72.85 

(2.8681)

Crankshaft Journal and Crank-
pin Diameter Uneven Wear

mm (in)

Except 4HE1-TC

Limit

0.050 (0.002)

4HE1-TC

0.0050 (0.0002)

N6A0206E

N6A0207E

N6A1415E

ENGINE MECHANICAL 6A-39

5. Use a dial indicator to measure the crankshaft jour-

nal inside diameter.

6. If the clearance between the crankshaft journal and

the bearing exceeds the specified limit, the crank-
shaft must be either reground or replaced.

7. Remove the crankcase and the bearings.

Crankshaft Bearing Selection
Refer to the following table when replacing the crank-
shaft and/or the crankshaft bearings.
Crankshaft bearing selection is based on the measured
diameters of the crankshaft journals and the bearing
housing.
Match the crankshaft bearing housing grade marks and
the crankshaft journal grade marks in the table below to
determine the correct crankshaft bearing size.
Crankshaft Bearing Insert Grade Mark Position
The crankshaft bearing housing grade marks (1 or 2) are
stamped collectively for all cylinders on the underside of
the left front portion of the crankcase.

Crankshaft Journal Grade Mark Position
The crankshaft journal grade marks (1 or 2) are stamped
collectively for all cylinders on the front side of the crank-
shaft No.1 balancer.
The clearance between the crankshaft journal and the
bearing must be the same for each position after instal-
lation of the crankshaft and the crankshaft bearings.

Crankshaft Journal and Bearing 
Clearance

mm (in)

Standard

Limit

No.1, 2, 4 

and 5 Journal

0.037 — 0.072 

(0.0015 — 

0.0028)

0.11 (0.0043)

No.3 Journal

0.051 — 0.086 

(0.0020 — 

0.0034)

0.11 (0.0043)

Undersized Crankshaft 
Journal Bearing Avail-
ability (Except 4HE1-TC)

mm (in)

0.25 (0.01)

0.50 (0.02)

N6A0208E

Example:

1

2

1

1

2

No.1 

Bearing 

Housing

No. 2 

Bearing 

Housing

No. 3 

Bearing 

Housing

No. 4 

Bearing 

Housing

No. 5 

Bearing 

Housing

Example:

2

1

2

2

1

No.1 

Journal

No.2 

Journal

No.3 

Journal

No.4 

Journal

No.5 

Journal

N6A0209E

6A-40 ENGINE MECHANICAL

N6A0210E

Crankshaft Bearing Combination (Reference)

mm (in)

Bearing Housing

Crankshaft Journal No.1, 2, 4, 5

Crankshaft 

Bearing

Oil Clearance

Grade Mark

Diameter

Grade Mark

Diameter

Color Code

1

87.000 — 87.009 

(3.4252 — 3.4255)

1

81.905 — 81.915 

(3.2246 — 3.2250)

Black

0.039 — 0.070 

(0.0015 — 0.0028)

2

81.916 — 81.925 

(3.2250 — 3.2254)

Brown

0.037 — 0.068 

(0.0015 — 0.0027)

2

87.010 — 87.019 

(3.4256 — 3.4259)

1

81.905 — 81.915 

(3.2246 — 3.2250)

Blue

0.041 — 0.072 

(0.0016 — 0.0028)

2

81.916 — 81.925 

(3.2250 — 3.2254)

Black

0.039 — 0.070 

(0.0015 — 0.0028)

N6A0211E

ENGINE MECHANICAL 6A-41

Crankpin and Connecting Rod Bearing Clearance

1. Clean the crankshaft, the connecting rod, the bear-

ing cap, and the bearings.

2. Install the bearing to the connecting rod and the

bearing cap.

3. Apply a coat of molybdenum disulfide grease to the

bearing cap bolt threads and setting faces.

4. Prevent the connecting rod from moving.
5. Tighten the bearing cap to the specified torque.

Tighten:
Connecting rod bearing cap bolt to

• 1st step: 39 N

⋅m (4.0 kg⋅m / 29 lb⋅ft)

• 2nd step: 60

°

• 3rd step: 30

°

6. Use the dial indicator to measure the connecting

rod bearing inside diameter.

7. If the clearance between the measured bearing in-

side diameter and the crankpin exceeds the speci-
fied limit, the bearing and/or the crankshaft must be
replace or reground. (Except 4HE1-TC)

8. Remove the bearing cap and the bearings.

Connecting Rod Bearing Selection
Refer to the following table when installing or replacing
the connecting rod bearings.
Pay close attention to the size mark on the big end of the
connecting rod.
Do not confuse the size mark on the big end of connect-
ing rod with the alignment cylinder No. (1) mark.

Crankshaft Bearing Combination (Reference)

mm (in)

Bearing Housing

Crankshaft Journal No.3

Crankshaft 

Bearing

Oil Clearance

Grade Mark

Diameter

Grade Mark

Diameter

Color Code

1

87.000 — 87.009 

(3.4252 — 3.4255)

1

81.890 — 81.900 

(3.2240 — 3.2244)

Black

0.053 — 0.084 

(0.0021 — 0.0033)

2

81.901 — 81.910 

(3.2244 — 3.2248)

Brown

0.051 — 0.082 

(0.0020 — 0.0032)

2

87.010 — 87.019 

(3.4256 — 3.4259)

1

81.890 — 81.900 

(3.2240 — 3.2244)

Blue

0.055 — 0.086 

(0.0022 — 0.0034)

2

81.901 — 81.910 

(3.2244 — 3.2248)

Black

0.053 — 0.084 

(0.0021 — 0.0033)

Crankpin and Connecting 
Rod Bearing Clearance

mm (in)

Standard

Limit

0.036 — 0.077 (0.0014 — 

0.0030)

0.10 (0.004)

N6A0212E

Undersized Connecting 
Rod Bearing Availability

mm (in)

0.25 (0.01)

0.50 (0.02)

N6A0213E

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  322  323  324  325   ..