Subaru Legacy III (2000-2003 year). Manual - part 580

 

  Index      Subaru     Subaru Legacy III - service repair manual 2000-2003 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  578  579  580  581   ..

 

 

Subaru Legacy III (2000-2003 year). Manual - part 580

 

 

AT-54

AUTOMATIC TRANSMISSION (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

Step

Value

Yes

No

1

CHECK ENGINE GROUND TERMINALS.
Have engine ground terminals been tightened?

Engine ground terminals are 
tightened correctly.

Go to step 2.

Tighten engine 
ground terminals.

2

CHECK GROUND CIRCUIT OF ECM.
1) Turn ignition switch to OFF.
2) Disconnect connector from ECM.
3) Measure resistance of harness between 

ECM and engine ground.

Connector & terminal

Non-TURBO without OBD model:

(B134) No. 27 — Engine ground:
(B134) No. 8 — Engine ground:
(B134) No. 7 — Engine ground:
(B136) No. 21 — Engine ground:
(B136) No. 22 — Engine ground:
(B135) No. 6 — Engine ground:

Non-TURBO with OBD model:

(B134) No. 7 — Engine ground:
(B134) No. 35 — Engine ground:
(B135) No. 21 — Engine ground:
(B136) No. 5 — Engine ground:
(B136) No. 16 — Engine ground:
(B136) No. 26 — Engine ground:
(B137) No. 14 — Engine ground:

TURBO model:

(B134) No. 7 — Engine ground:
(B134) No. 12 — Engine ground:
(B134) No. 15 — Engine ground:
(B134) No. 22 — Engine ground:
(B136) No. 8 — Engine ground:
(B136) No. 17 — Engine ground:
(B136) No. 18 — Engine ground:
(B137) No. 8 — Engine ground:
(B137) No. 9 — Engine ground:
(B84) No. 1 — Engine ground:

3.0 L model:

(B134) No. 7 — Engine ground:
(B134) No. 15 — Engine ground:
(B134) No. 22 — Engine ground:
(B136) No. 8 — Engine ground:
(B136) No. 17 — Engine ground:
(B136) No. 18 — Engine ground:
(B137) No. 8 — Engine ground:
(B137) No. 9 — Engine ground:
(B137) No. 21— Engine ground:
(B137) No. 31 — Engine ground:

Is the measured value less than the speci-
fied value?

Go to step 3.

Repair open circuit 
in harness 
between ECM 
connector and 
engine grounding 
terminal.

AT-55

AUTOMATIC TRANSMISSION (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

3

CHECK THROTTLE POSITION SENSOR.
1) Disconnect connector from throttle position 

sensor.

2) Measure resistance between throttle posi-

tion sensor connector receptacle's termi-
nals.

Terminals

Except 3.0 L model and TURBO model:

No. 4 — No. 2:

3.0 L model:

No. 1 — No. 3:

TURBO model:

No. 1 — No. 2:

Is the measured value within the specified 
range?

3.0 — 4.2 k

Go to step 4.

Replace throttle 
position sensor.

4

CHECK THROTTLE POSITION SENSOR.
Measure resistance between throttle position 
sensor connector receptacle's terminals.

Terminals

Except 3.0 L model:

No. 2 — No. 3:

3.0 L model:

No. 1 — No. 2:

Is the measured value within the specified 
range?

0.35 — 0.5 k

Go to step 5.

Replace throttle 
position sensor.

5

CHECK HARNESS CONNECTOR BETWEEN 
TCM AND THROTTLE POSITION SENSOR.
1) Disconnect connector from TCM.
2) Measure resistance of harness between 

TCM and throttle position sensor connec-
tor.

Connector & terminal

Except 3.0 L model:

(B55) No. 3 — (E13) No. 3:

3.0 L model:

(B55) No. 3 — (E13) No. 2:

Is the measured value less than the speci-
fied value?

Go to step 6.

Repair open circuit 
in harness 
between TCM and 
throttle position 
sensor connector, 
and poor contact 
in coupling con-
nector.

6

CHECK HARNESS CONNECTOR BETWEEN 
TCM AND THROTTLE POSITION SENSOR.
Measure resistance of harness between TCM 
and throttle position sensor connector.

Connector & terminal

Except 3.0 L model and TURBO model:

(B54) No. 2 — (E13) No. 4:

3.0 L model:

(B54) No. 2 — (E13) No. 3:

TURBO model:

(B54) No. 2 — (E13) No. 1:

Is the measured value less than the specified 
value?

Go to step 7.

Repair open circuit 
in harness 
between TCM and 
throttle position 
sensor connector, 
and poor contact 
in coupling con-
nector.

7

CHECK HARNESS CONNECTOR BETWEEN 
TCM AND THROTTLE POSITION SENSOR.
Measure resistance of harness between TCM 
connector and chassis ground.

Connector & terminal

(B54) No. 3 — Chassis ground:

Does the measured value exceed the specified 
value?

1 M

Go to step 8.

Repair short circuit 
in harness 
between TCM and 
throttle position 
sensor connector.

Step

Value

Yes

No

AT-56

AUTOMATIC TRANSMISSION (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

8

CHECK HARNESS CONNECTOR BETWEEN 
TCM AND THROTTLE POSITION SENSOR.
Measure resistance of harness between TCM 
connector and chassis ground.

Connector & terminal

(B54) No. 2 — Chassis ground:

Does the measured value exceed the specified 
value?

1 M

Go to step 9.

Repair short circuit 
in harness 
between TCM and 
throttle position 
sensor connector.

9

CHECK HARNESS CONNECTOR BETWEEN 
TCM AND ECM.
Measure resistance of harness between TCM 
and ECM connector.

Connector & terminal

Non-TURBO without OBD model:

(B54) No. 3 — (B136) No. 17:

Non-TURBO with OBD model:

(B54) No. 3 — (B135) No. 13:

TURBO model:

(B54) No. 3 — (B135) No. 7:

3.0 L model:

(B54) No. 3 — (B135) No. 7:

Is the measured value less than the specified 
value?

Go to step 10.

Repair open circuit 
in harness 
between TCM and 
ECM connector.

10

CHECK HARNESS CONNECTOR BETWEEN 
TCM AND ECM.
Measure resistance of harness between TCM 
and ECM connector.

Connector & terminal

Non-TURBO without OBD model:

(B54) No. 2 — (B136) No. 15:

Non-TURBO with OBD model:

(B54) No. 2 — (B135) No. 3:

TURBO model:

(B54) No. 2 — (B135) No. 9:

3.0 L model:

(B54) No. 2 — (B135) No. 9:

Is the measured value less than the specified 
value?

Go to step 11.

Repair open circuit 
in harness 
between TCM and 
ECM connector.

11

PREPARE SUBARU SELECT MONITOR.
Do you have a Subaru Select Monitor?

Subaru Select Monitor is avail-
able.

Go to step 14.

Go to step 12.

12

CHECK INPUT SIGNAL FOR TCM.
1) Connect connectors to TCM, throttle posi-

tion sensor and ECM.

2) Turn ignition switch to ON (engine OFF).
3) Close the throttle completely.
4) Measure voltage between TCM connector 

and chassis ground.

Connector & terminal

(B54) No. 3 (+) — Chassis ground (

−−−−

):

Is the measured value within the specified 
range?

0.2 — 1.0 V

Go to step 13.

Go to step 18.

13

CHECK INPUT SIGNAL FOR TCM.
1) Open the throttle completely.
2) Measure voltage between TCM connector 

and chassis ground.

Connector & terminal

(B54) No. 3 (+) — Chassis ground (

−−−−

):

Is the measured value within the specified 
range?

4.2 — 4.7 V

Go to step 16.

Go to step 18.

Step

Value

Yes

No

AT-57

AUTOMATIC TRANSMISSION (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

14

CHECK INPUT SIGNAL FOR TCM USING 
SUBARU SELECT MONITOR.
1) Connect connectors to TCM, throttle posi-

tion sensor and ECM.

2) Connect Subaru Select Monitor to data link 

connector.

3) Turn ignition switch to ON (engine OFF).
4) Turn Subaru Select Monitor switch to ON.
5) Throttle fully closed.
6) Read data of throttle position sensor using 

Subaru Select Monitor.

•Throttle position sensor input signal is indi-
cated.

Is throttle sensor data within the specified 
range?

0.2 — 1.0 V

Go to step 15.

Go to step 18.

15

CHECK INPUT SIGNAL FOR TCM USING 
SUBARU SELECT MONITOR.
Throttle fully open.

NOTE:

Must be changed correspondingly with acceler-
ator pedal operation (from “released” to “de-
pressed” position).

Is throttle sensor data within the specified 
range?

4.2 — 4.7 V

Go to step 18.

Go to step 17.

16

CHECK INPUT SIGNAL FOR TCM (THROT-
TLE POSITION SENSOR POWER SUPPLY).
Measure voltage between TCM connector and 
chassis ground.

Connector & terminal

(B54) No. 2 (+) — Chassis ground (

−−−−

):

Is the measured value within the specified 
range?

4.8 — 5.3 V

Even if “POWER” 
indicator lights up, 
the circuit has 
returned to a nor-
mal condition at 
this time. A tempo-
rary poor contact 
of the connector or 
harness may be 
the cause. Repair 
harness or con-
nector in throttle 
position sensor cir-
cuit.

Go to step 18.

17

CHECK INPUT SIGNAL FOR TCM USING 
SUBARU SELECT MONITOR (THROTTLE 
POSITION SENSOR POWER SUPPLY).
Read data of throttle position sensor power 
supply using Subaru Select Monitor.
•Throttle position sensor power supply voltage 
is indicated.
Is the measured value within the specified 
range?

4.8 — 5.3 V

Even if “POWER” 
indicator lights up, 
the circuit has 
returned to a nor-
mal condition at 
this time. A tempo-
rary poor contact 
of the connector or 
harness may be 
the cause. Repair 
harness or con-
nector in throttle 
position sensor cir-
cuit.

Go to step 18.

18

CHECK POOR CONTACT.
Is there poor contact in throttle position sensor 
circuit?

There is poor contact.

Repair poor con-
tact.

Replace TCM. 
<Ref. to AT-76, 
Transmission Con-
trol Module 
(TCM).>

Step

Value

Yes

No

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  578  579  580  581   ..