Subaru Legacy III (2000-2003 year). Manual - part 477

 

  Index      Subaru     Subaru Legacy III - service repair manual 2000-2003 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  475  476  477  478   ..

 

 

Subaru Legacy III (2000-2003 year). Manual - part 477

 

 

EN(H4DOSTC)-78

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

E: DTC P0102 — MASS OR VOLUME AIR FLOW CIRCUIT LOW INPUT —

• TROUBLE SYMPTOM:

• Erroneous idling
• Engine stalls.
• Poor driving performance

• WIRING DIAGRAM:

EN-00951

B122

B3

B135

5 6

7 8

2

1

9

4

3

10

24

22

23

25

11 12 13 14 15

26 27 28

16 17 18 19

20 21

BATTERY

E

B122

1

B3

MASS  AIR  FLOW  AND 
INTAKE AIR TEMPERATURE

ECM

B135

B :

B84

E :

SBF-5

1 2 3 4 5

3

4

1

2

5

6

1 2 3 4 5 6

B84

B47

2
6

2

4

3

5

E7

B27

E13

B19

E8

1 2 3

8 9 10

4

11 12

13 14 15

16

5 6

7

17

MAIN  RELAY

B47

1

2

3

5

4

6

EN(H4DOSTC)-79

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

Step

Value

Yes

No

1

CONNECT SUBARU SELECT MONITOR OR 
THE OBD-II GENERAL SCAN TOOL, AND 
READ DATA.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Connect the Subaru Select Monitor or the 

OBD-II general scan tool to data link con-
nector.

3) Turn the ignition switch to ON and Subaru 

Select Monitor or the OBD-II general scan 
tool switch to ON.

4) Start the engine and run it at idle.
5) Read the data of mass air flow sensor sig-

nal using Subaru Select Monitor.
Is the measured value within the specified 
value?

NOTE:

For detailed operation procedure, refer to the
“READ CURRENT DATA FOR ENGINE”. <Ref.
to EN(H4DOSTC)-26, Subaru Select Monitor.>

1.3 g/sec (0.172 lb/min) — 240 
g/sec (32 lb/min) or 0.3 — 4.58 
V

Even if MI lights 
up, the circuit has 
returned to a nor-
mal condition at 
this time. A tempo-
rary poor contact 
of the connector or 
harness may be 
the cause. Repair 
harness or con-
nector in the mass 
air flow sensor.

NOTE:
In this case, repair
the following:
• Open or ground 
short circuit in har-
ness between 
mass air flow sen-
sor and ECM con-
nector
• Poor contact in 
mass air flow sen-
sor or ECM con-
nector

Go to step 2.

2

CHECK INPUT SIGNAL FOR ECM.
Measure the voltage between ECM connector 
and chassis ground while engine is idling.

Connector & terminal

(B84) No. 13 (+) — Chassis ground (

−−−−

):

Is the measured value less than the specified 
value?

0.2 V

Go to step 4.

Go to step 3.

3

CHECK INPUT SIGNAL FOR ECM (USING 
SUBARU SELECT MONITOR).
Measure the voltage between ECM connector 
and chassis ground while engine is idling.
Does the measured value change by shaking 
harness and connector of ECM while monitor-
ing the value with Subaru Select Monitor?

The value changes.

Repair the poor 
contact in ECM 
connector.

Contact SUBARU 
distributor service.

NOTE:
Inspection by DTM
is required, be-
cause probable
cause is deteriora-
tion of multiple
parts.

4

CHECK POWER SUPPLY TO MASS AIR 
FLOW SENSOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connector from mass air 

flow sensor.

3) Turn the ignition switch to ON.
4) Measure the voltage between mass air flow 

sensor connector and chassis ground.

Connector & terminal

(B3) No. 1 (+) — Chassis ground (

−−−−

):

Does the measured value exceed the spec-
ified value?

10V

Go to step 5.

Repair the open 
circuit between 
mass air flow sen-
sor and main relay

EN(H4DOSTC)-80

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

5

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
MASS AIR FLOW SENSOR CONNECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connector from ECM.
3) Measure the resistance of harness 

between ECM and mass air flow sensor 
connector.

Connector & terminal

(B84) No. 13 — (B3) No. 3:
(B135) No. 27 — (B3) No. 4:
(B135) No. 19 — (B3) No. 5:

Is the measured value less than the speci-
fied value?

1

Go to step 6.

Repair the open 
circuit between 
ECM and mass air 
flow sensor con-
nector.

6

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
MASS AIR FLOW SENSOR CONNECTOR
Measure the resistance of harness between 
ECM and chassis ground.

Connector & terminal

(B84) No. 13 — Chassis ground:
(B135) No. 27 — Chassis ground:
(B135) No. 19 — Chassis ground:

Does the measured value exceed the specified 
value?

1M

Go to step 7.

Repair the ground 
short circuit 
between ECM and 
mass air flow sen-
sor connector.

7

CHECK POOR CONTACT
Check poor contact in mass air flow sensor 
connector.
Is there poor contact in mass air flow sensor 
connector?

There is poor contact.

Repair the poor 
contact in mass air 
flow sensor con-
nector.

Replace the mass 
air flow and intake 
air temperature 
sensor. <Ref. to 
FU(H4DOSTC)-
33, Mass Air Flow 
and Intake Air 
Temperature Sen-
sor.>

Step

Value

Yes

No

EN(H4DOSTC)-81

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

MEMO:

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  475  476  477  478   ..