Subaru Impreza 3 / Impreza WRX / Impreza WRX STI. Manual - part 265

 

  Index      Subaru     Subaru Impreza 3 / Impreza WRX / Impreza WRX STI - service repair manual 2008-2014 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  263  264  265  266   ..

 

 

Subaru Impreza 3 / Impreza WRX / Impreza WRX STI. Manual - part 265

 

 

EN(H4DOTC)(diag)-284

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

10

CHECK OUTPUT SIGNAL OF ECM.
1) Turn the ignition switch to ON.
2) Measure the voltage between ECM and 
chassis ground on faulty cylinders.

Connector & terminal

#1 (B134) No. 10 (+) — Chassis ground (–):
#2 (B134) No. 11 (+) — Chassis ground (–):
#3 (B134) No. 12 (+) — Chassis ground (–):
#4 (B134) No. 13 (+) — Chassis ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Go to step 

15.

Go to step 

11.

11

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
FUEL INJECTOR CONNECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connector from fuel injector 
on faulty cylinders.
3) Measure the resistance between fuel injec-
tor connector and engine ground on faulty cylin-
ders.

Connector & terminal

#1 (E5) No. 2 — Engine ground:
#2 (E16) No. 2 — Engine ground:
#3 (E6) No. 2 — Engine ground:
#4 (E17) No. 2 — Engine ground:

Is the resistance 1 MΩ or 
more?

Go to step 

12.

Repair the short 
circuit to ground in 
harness between 
ECM connector 
and fuel injector 
connector.

12

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
FUEL INJECTOR CONNECTOR.
Measure the resistance of harness between 
ECM and fuel injector connector on faulty cylin-
ders.

Connector & terminal

#1 (B134) No. 10 — (E5) No. 2:
#2 (B134) No. 11 — (E16) No. 2:
#3 (B134) No. 12 — (E6) No. 2:
#4 (B134) No. 13 — (E17) No. 2:

Is the resistance less than 1 Ω? Go to step 

13.

Repair the harness 
and connector.
NOTE:

In this case, repair
the following item:
• Open  circuit  in
harness  between
ECM 

connector

and  fuel  injector
connector
• Poor  contact  of
coupling connector

13

CHECK FUEL INJECTOR.
Measure the resistance between fuel injector 
terminals on faulty cylinder.

Terminals

No. 1 — No. 2:

Is the resistance 5 — 20 Ω?

Go to step 

14.

Replace the faulty 
fuel injector. <Ref. 
to FU(STI)-45, 
Fuel Injector.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-45, Fuel 
Injector.>

14

CHECK POWER SUPPLY LINE.
1) Turn the ignition switch to ON.
2) Measure the voltage between fuel injector 
and engine ground on faulty cylinders.

Connector & terminal

#1 (E5) No. 1 (+) — Engine ground (–):
#2 (E16) No. 1 (+) — Engine ground (–):
#3 (E6) No. 1 (+) — Engine ground (–):
#4 (E17) No. 1 (+) — Engine ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Repair the poor 
contact of all con-
nectors in fuel 
injector circuit.

Repair the harness 
and connector.
NOTE:

In this case, repair
the following item:
• Open  circuit  in
harness  between
the main relay con-
nector  and  fuel  in-
jector connector on
faulty cylinders
• Poor  contact  of
coupling connector
• Poor  contact  of
main relay connec-
tor

Step

Check

Yes

No

EN(H4DOTC)(diag)-285

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

15

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
FUEL INJECTOR CONNECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connector from fuel injector 
on faulty cylinders.
3) Turn the ignition switch to ON.
4) Measure the voltage between ECM and 
chassis ground on faulty cylinders.

Connector & terminal

#1 (B134) No. 10 (+) — Chassis ground (–):
#2 (B134) No. 11 (+) — Chassis ground (–):
#3 (B134) No. 12 (+) — Chassis ground (–):
#4 (B134) No. 13 (+) — Chassis ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Repair the short 
circuit to power in 
harness between 
ECM connector 
and fuel injector 
connectors.

Go to step 

16.

16

CHECK FUEL INJECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Measure the resistance between fuel injec-
tor terminals on faulty cylinder.

Terminals

No. 1 — No. 2:

Is the resistance 5 — 20 Ω?

Go to step 

17.

Replace the faulty 
fuel injector. <Ref. 
to FU(STI)-45, 
Fuel Injector.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-45, Fuel 
Injector.>

17

CHECK INSTALLATION OF CAMSHAFT PO-
SITION SENSOR/CRANKSHAFT POSITION 
SENSOR.

Is the camshaft position sensor 
or crankshaft position sensor 
loosely installed?

Tighten the cam-
shaft position sen-
sor or crankshaft 
position sensor. 
<Ref. to FU(STI)-
37, Camshaft Posi-
tion Sensor.> 
<Ref. to FU(STI)-
35, Crankshaft 
Position Sensor.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-37, Camshaft 
Position Sensor.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-35, Crank-
shaft Position Sen-
sor.>

Go to step 

18.

18

CHECK CRANK SPROCKET.
Remove the timing belt cover. <Ref. to ME(STI)-
49, REMOVAL, Timing Belt Cover.> <Ref. to 
ME(w/o STI)-47, REMOVAL, Timing Belt 
Cover.>

Is the crank sprocket rusted or 
does it have broken teeth?

Replace the crank 
sprocket. <Ref. to 
ME(STI)-60, Crank 
Sprocket.> <Ref. to 
ME(w/o STI)-58, 
Crank Sprocket.>

Go to step 

19.

19

CHECK INSTALLATION CONDITION OF 
TIMING BELT.
Turn the crankshaft, and align alignment mark 
on crank sprocket with alignment mark on cylin-
der block.
ST 499987500

CRANKSHAFT 
SOCKET

Is the timing belt dislocated 
from its proper position?

Repair the installa-
tion condition of 
timing belt. <Ref. 
to ME(STI)-50, 
Timing Belt.> <Ref. 
to ME(w/o STI)-48, 
Timing Belt.>

Go to step 

20.

20

CHECK ELECTRONIC THROTTLE CON-
TROL RELAY.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Remove the electronic throttle control relay.
3) Connect the battery to terminals No. 31 and 
No. 32 of electronic throttle control relay.
4) Measure the resistance between electronic 
throttle control relay terminals.

Terminals

No. 29 — No. 30:

Is the resistance less than 1 Ω? Go to step 

21.

Replace the elec-
tronic throttle con-
trol relay. <Ref. to 
FU(STI)-64, Elec-
tronic Throttle 
Control Relay.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-62, Elec-
tronic Throttle 
Control Relay.>

Step

Check

Yes

No

EN(H4DOTC)(diag)-286

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

21

CHECK POWER SUPPLY OF ELECTRONIC 
THROTTLE CONTROL RELAY.
Measure the voltage between electronic throttle 
control relay connector and chassis ground.

Connector & terminal

(B220) No. 29 (+) — Chassis ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Go to step 

22.

Repair the open or 
ground short circuit 
of power supply 
circuit.

22

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL RE-
LAY CONNECTOR.
1) Disconnect the connector from ECM.
2) Turn the ignition switch to ON.
3) Measure the voltage between electronic 
throttle control relay connector and chassis 
ground.

Connector & terminal

(B220) No. 32 (+) — Chassis ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Repair the short 
circuit to power in 
the harness 
between ECM con-
nector and elec-
tronic throttle 
control relay con-
nector.

Go to step 

23.

23

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL RE-
LAY CONNECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Measure the resistance between electronic 
throttle control relay connector and chassis 
ground.

Connector & terminal

(B220) No. 32 — Chassis ground:
(B220) No. 30 — Chassis ground:

Is the resistance 1 MΩ or 
more?

Go to step 

24.

Repair the short 
circuit to ground in 
harness between 
ECM connector 
and electronic 
throttle control 
relay connector.

24

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL RE-
LAY CONNECTOR.
Measure the resistance between ECM connec-
tor and electronic throttle control relay connec-
tor.

Connector & terminal

(B135) No. 17 — (B220) No. 32:
(B135) No. 7 — (B220) No. 30:

Is the resistance less than 1 Ω? Go to step 

25.

Repair the open 
circuit in harness 
between ECM con-
nector and elec-
tronic throttle 
control relay con-
nector.

25

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL CON-
NECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connectors from ECM and 
electronic throttle control.
3) Measure the resistance between ECM con-
nector and chassis ground.

Connector & terminal

(B134) No. 19 — Chassis ground:
(B134) No. 18 — Chassis ground:
(B134) No. 18 — (B136) No. 4:
(B134) No. 28 — Chassis ground:

Is the resistance 1 MΩ or 
more?

Go to step 

26.

Repair the ground 
short circuit of har-
ness between 
ECM connector 
and electronic 
throttle control 
connector.

Step

Check

Yes

No

EN(H4DOTC)(diag)-287

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

26

CHECK SHORT CIRCUIT INSIDE THE ECM.
1) Connect the connector to ECM.
2) Measure the resistance between electronic 
throttle control connector and engine ground.

Connector & terminal

(B57) No. 6 — Engine ground:
(B57) No. 4 — Engine ground:

Is the resistance 1 MΩ or 
more?

Go to step 

27.

Repair the ground 
short circuit of har-
ness between 
ECM connector 
and electronic 
throttle control 
connector. 
Replace the ECM if 
defective. <Ref. to 
FU(STI)-59, 
Engine Control 
Module (ECM).> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-57, Engine 
Control Module 
(ECM).>

27

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL CON-
NECTOR.
1) Disconnect the connector from ECM.
2) Measure the resistance of harness between 
ECM connector and electronic throttle control 
connector.

Connector & terminal

(B134) No. 18 — (E57) No. 6:
(B134) No. 28 — (E57) No. 4:
(B134) No. 29 — (E57) No. 3:

Is the resistance less than 1 Ω? Go to step 

28.

Repair the harness 
and connector.
NOTE:

In this case, repair
the following item:
• Open  circuit  in
harness  between
ECM 

connector

and 

electronic

throttle 

control

connector
• Poor  contact  of
coupling connector

28

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL CON-
NECTOR.
1) Connect the connector to ECM.
2) Measure the resistance between electronic 
throttle control connector and engine ground.

Connector & terminal

(E57) No. 3 — Engine ground:

Is the resistance less than 5 Ω? Go to step 

29.

Repair the harness 
and connector.
NOTE:

In this case, repair
the following item:
• Open  circuit  of
harness  between
ECM 

connector

and engine ground
• Poor  contact  of
ECM connector
• Poor  contact  of
coupling connector

29

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
ELECTRONIC THROTTLE CONTROL CON-
NECTOR.
1) Turn the ignition switch to ON.
2) Measure the voltage between electronic 
throttle control connector and engine ground.

Connector & terminal

(E57) No. 6 (+) — Engine ground (–):
(E57) No. 4 (+) — Engine ground (–):

Is the voltage 5 V or more?

Repair the short 
circuit to power in 
the harness 
between ECM con-
nector and elec-
tronic throttle 
control connector.

Go to step 

30.

Step

Check

Yes

No

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  263  264  265  266   ..