Subaru Impreza 3 / Impreza WRX / Impreza WRX STI. Manual - part 242

 

  Index      Subaru     Subaru Impreza 3 / Impreza WRX / Impreza WRX STI - service repair manual 2008-2014 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  240  241  242  243   ..

 

 

Subaru Impreza 3 / Impreza WRX / Impreza WRX STI. Manual - part 242

 

 

EN(H4DOTC)(diag)-192

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

BE:DTC P0300 RANDOM/MULTIPLE CYLINDER MISFIRE DETECTED

DTC DETECTING CONDITION:

• Detected when 2 consecutive driving cycles with fault occur.

• Immediately at fault recognition (A misfire which could damage catalyst occurs.)

• GENERAL  DESCRIPTION  <Ref.  to  GD(H4DOTC)-113,  DTC  P0300  RANDOM/MULTIPLE  CYLINDER

MISFIRE DETECTED, Diagnostic Trouble Code (DTC) Detecting Criteria.>

TROUBLE SYMPTOM:

• Engine stalls.

• Improper idling

• Rough driving
CAUTION:

After servicing or replacing faulty parts, perform Clear Memory Mode <Ref. to EN(H4DOTC)(diag)-63,

OPERATION, Clear Memory Mode.>, and Inspection Mode <Ref. to EN(H4DOTC)(diag)-49, PROCE-

DURE, Inspection Mode.>.

EN(H4DOTC)(diag)-193

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

WIRING DIAGRAM:

• Engine electrical system, without SI-DRIVE <Ref. to WI-32, WITHOUT SI-DRIVE, WIRING DIAGRAM,

Engine Electrical System.>

• Engine electrical system, with SI-DRIVE <Ref. to WI-48, WITH SI-DRIVE, WIRING DIAGRAM, Engine

Electrical System.>

Step

Check

Yes

No

1

CHECK OUTPUT SIGNAL OF ECM.
1) Turn the ignition switch to ON.
2) Measure the voltage between ECM and 
chassis ground on all cylinders.

Connector & terminal

#1 (B137) No. 8 (+) — Chassis ground (–):
#2 (B137) No. 9 (+) — Chassis ground (–):
#3 (B137) No. 10 (+) — Chassis ground (–):
#4 (B137) No. 11 (+) — Chassis ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Go to step 

6.

Go to step 

2.

ECM

EN-08718

#4

2

1

#3

2

1

#2

2

1

B21

#1

2

1

4

8

54

53

52

51

10

11

12

13

1 2

B21

E5

E5

E2

E6

E6

E16

E16

E17

E17

B134

1 2 3 4

12 13 14 15

5 6 7 8

16 17 18 19

9 10 11

20 21 22

23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

35

34

37

36

39

38

41

40

43

42

44 45

47

46

49

48

51

50

53

52

54

B220

24

23

22

15A

B220

3

4

21

B134

31

30

32

29

34

33

21

20

19

18

17

16

28

27

26

15

14

13

12

11

25

23

22

24

10

3

4

9

1

2

8

7

6

5

B220

18

19

6

7

4

3
5

2

1

12

11

10

9

8

40

36 39

38

37

34

33

35

32

28 31

30

29

23

22

21

20

26

25

24

27

17

16

15

14

13

E

SBF-7

MAIN RELAY

FUSE 

(RELAY BLOCK)

FUEL INJECTOR

BATTERY

EN(H4DOTC)(diag)-194

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

2

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
FUEL INJECTOR CONNECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connector from all fuel injec-
tors.
3) Measure the resistance between all fuel 
injector connectors and engine ground.

Connector & terminal

#1 (E5) No. 1 — Engine ground:
#2 (E16) No. 1 — Engine ground:
#3 (E6) No. 1 — Engine ground:
#4 (E17) No. 1 — Engine ground:

Is the resistance 1 MΩ or 
more?

Go to step 

3.

Repair the short 
circuit to ground in 
harness between 
ECM connector 
and fuel injector 
connector.

3

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
FUEL INJECTOR CONNECTOR.
Measure the resistance of harness between 
ECM and fuel injector connector on all cylin-
ders.

Connector & terminal

#1 (B137) No. 8 — (E5) No. 1:
#2 (B137) No. 9 — (E16) No. 1:
#3 (B137) No. 10 — (E6) No. 1:
#4 (B137) No. 11 — (E17) No. 1:

Is the resistance less than 1 Ω? Go to step 

4.

Repair the harness 
and connector.
NOTE:

In this case, repair
the following item:
• Open  circuit  in
harness  between
ECM 

connector

and  fuel  injector
connector
• Poor  contact  of
coupling connector

4

CHECK FUEL INJECTOR.
Measure the resistance between all fuel injector 
terminals.

Terminals

No. 1 — No. 2:

Is the resistance 5 — 20 Ω?

Go to step 

5.

Replace the faulty 
fuel injector. <Ref. 
to FU(STI)-45, 
Fuel Injector.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-45, Fuel 
Injector.>

5

CHECK POWER SUPPLY LINE.
1) Turn the ignition switch to ON.
2) Measure the voltage between all fuel injec-
tor connectors and the engine ground.

Connector & terminal

#1 (E5) No. 2 (+) — Engine ground (–):
#2 (E16) No. 2 (+) — Engine ground (–):
#3 (E6) No. 2 (+) — Engine ground (–):
#4 (E17) No. 2 (+) — Engine ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Repair the poor 
contact of all con-
nectors in fuel 
injector circuit.

Repair the harness 
and connector.
NOTE:

In this case, repair
the following item:
• Open  circuit  in
harness  between
the main relay con-
nector  and  fuel  in-
jector connector on
faulty cylinders
• Poor  contact  of
coupling connector
• Poor  contact  of
main relay connec-
tor

6

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
FUEL INJECTOR CONNECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Disconnect the connector from all fuel injec-
tors.
3) Turn the ignition switch to ON.
4) Measure the voltage between ECM and 
chassis ground on all cylinders.

Connector & terminal

#1 (B137) No. 8 (+) — Chassis ground (–):
#2 (B137) No. 9 (+) — Chassis ground (–):
#3 (B137) No. 10 (+) — Chassis ground (–):
#4 (B137) No. 11 (+) — Chassis ground (–):

Is the voltage 10 V or more?

Repair the short 
circuit to power in 
harness between 
ECM connector 
and fuel injector 
connectors.

Go to step 

7.

Step

Check

Yes

No

EN(H4DOTC)(diag)-195

Diagnostic Procedure with Diagnostic Trouble Code (DTC)

ENGINE (DIAGNOSTICS)

7

CHECK FUEL INJECTOR.
1) Turn the ignition switch to OFF.
2) Measure the resistance between all fuel 
injector terminals.

Terminals

No. 1 — No. 2:

Is the resistance 5 — 20 Ω?

Go to step 

8.

Replace the faulty 
fuel injector. <Ref. 
to FU(STI)-45, 
Fuel Injector.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-45, Fuel 
Injector.>

8

CHECK INSTALLATION OF CAMSHAFT PO-
SITION SENSOR/CRANKSHAFT POSITION 
SENSOR.

Is the camshaft position sensor 
or crankshaft position sensor 
loosely installed?

Tighten the cam-
shaft position sen-
sor or crankshaft 
position sensor. 
<Ref. to FU(STI)-
37, Camshaft Posi-
tion Sensor.> 
<Ref. to FU(STI)-
35, Crankshaft 
Position Sensor.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-37, Camshaft 
Position Sensor.> 
<Ref. to FU(w/o 
STI)-35, Crank-
shaft Position Sen-
sor.>

Go to step 

9.

9

CHECK CRANK SPROCKET.
Remove the timing belt cover.

Is the crank sprocket rusted or 
does it have broken teeth?

Replace the crank 
sprocket. <Ref. to 
ME(STI)-60, Crank 
Sprocket.> <Ref. to 
ME(w/o STI)-58, 
Crank Sprocket.>

Go to step 

10.

10

CHECK INSTALLATION CONDITION OF 
TIMING BELT.
Turn the crankshaft, and align alignment mark 
on crank sprocket with alignment mark on cylin-
der block.
ST 499987500

CRANKSHAFT 
SOCKET

Is the timing belt dislocated 
from its proper position?

Repair the installa-
tion condition of 
timing belt. <Ref. 
to ME(STI)-50, 
Timing Belt.> <Ref. 
to ME(w/o STI)-48, 
Timing Belt.>

Go to step 

11.

11

CHECK FUEL LEVEL.

Is the fuel meter indication 
higher than the “Lower” level?

Go to step 

12.

Refill the fuel so 
that the fuel meter 
indication is higher 
than the “Lower” 
level, and proceed 
to the next step. 
Go to step 

12.

12

CHECK STATUS OF MALFUNCTION INDI-
CATOR LIGHT.
1) Clear the memory using the Subaru Select 
Monitor or general scan tool. <Ref. to 
EN(H4DOTC)(diag)-63, Clear Memory Mode.>
2) Start the engine, and drive the vehicle 10 
minutes or more.

Does the malfunction indicator 
light illuminate or blink?

Go to step 

14.

Go to step 

13.

Step

Check

Yes

No

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  240  241  242  243   ..