Mazda 6. Manual - part 118

 

  Index      Mazda     Mazda 6 - service repair manual 2002 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  116  117  118  119   ..

 

 

Mazda 6. Manual - part 118

 

 

F–8

ENGINE TUNE-UP 

End Of Sie

IGNITION TIMING INSPECTION

A6E390802000W01

Note

• Ignition timing is not adjustable.

• Ignition timing verification requires WDS or equivalent.

1. Turn off the electrical loads.
2. Warm up the engine as follows.

(1) Start the engine.
(2) Maintain the engine speed at approx. 3,000 rpm until the cooling fans start to operate.
(3) Release the accelerator pedal.
(4) Wait until the cooling fans stop.

3. Verify that the ignition timing (WDS: SPARKADV PID) is within the specification using WDS or equivalent.

Ignition timing

Approx. BTDC 10 degree

4. Verify that ingestion timing advances when the engine speed increases gradually.

End Of Sie

IDLE SPEED INSPECTION

A6E390802000W02

Note

• Ignition timing is not adjustable.

• Ignition timing verification requires WDS or equivalent.

1. Turn off the electrical loads.
2. Warm up the engine as follows.

(1) Start the engine.
(2) Maintain the engine speed at approx. 3,000 rpm until the cooling fans start to operate.
(3) Release the accelerator pedal.
(4) Wait until the cooling fans stop.

3. Verify that the idle speed (WDS: RPM PID) is within the specification using WDS or equivalent.

Idle speed (L8 engine model)

Idle speed (LF engine MTX model)

ENGINE TUNE-UP

Condition

Engine speed (rpm)*

1

No load

650—750

Electrical loads*

2

 ON

650—750

P/S ON

700—800

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) OFF

700—800

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) ON

700—800

Condition

Engine speed (rpm)*

1

No load

600—700

Electrical loads*

2

 ON

650—750

P/S ON

650—750

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) OFF

700—800

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) ON

700—800

ENGINE TUNE-UP 

F–9

F

Idle speed (LF engine ATX model)

Idle speed (L3 engine model)

*1 : Excludes temporary idle speed drop just after the electrical loads are turned on.
*2 : Blower motor is operating at high speed. Headlight switch is turned on. Rear window defroster switch is turned 

on. Cooling fans are operating.

End Of Sie

IDLE MIXTURE INSPECTION

A6E390802000W03

1. Turn off the electrical loads.
2. Warm up the engine as follows.

(1) Start the engine.
(2) Maintain the engine speed at approx. 3,000 rpm until the cooling fans start to operate.
(3) Release the accelerator pedal.
(4) Wait until the cooling fans stop.

3. Verify that the idle speed and ignition timing are within the specification. (See 

F–8 IDLE SPEED INSPECTION

.) 

(See 

F–8 IGNITION TIMING INSPECTION

.)

4. Insert an exhaust gas analyzer to the tailpipe.
5. Verify that the CO and HC concentrations are within the regulation.

End Of Sie

Condition

Engine speed (rpm)*

1

No load

650—750

Electrical loads*

2

 ON

650—750

P/S ON

650—750

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) OFF

650—750

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) ON

700—800

Condition

Engine speed (rpm)*

1

No load

600—700

Electrical loads*

2

 ON

650—750

P/S ON

650—750

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) OFF

700—800

A/C ON and refrigerant 
pressure switch (middle) ON

700—800

F–10

INTAKE-AIR SYSTEM 

VACUUM HOSE ROUTING DIAGRAM

A6E391020030W01

End Of Sie

INTAKE-AIR SYSTEM REMOVAL/INSTALLATION

A6E391013000W01

Warning

• When the engine and intake-air system are hot, they can badly burn. Turn off the engine and wait 

until they are cool before removing the intake-air system.

• Fuel vapor is hazardous. It can easily ignite, causing serious injury and damage. Always keep 

sparks and flames away from fuel.

• Fuel line spills and leakage are dangerous. Fuel can ignite and cause serious injuries or death and 

damage. Fuel can also irritate skin and eyes. To prevent this, always complete the “Fuel Line 
Safety Procedure”. (See 

F–17 BEFORE REPAIR PROCEDURE

.)

1. Disconnect the negative battery cable.
2. Remove in the order indicated in the table.
3. Install in the reverse order of removal.

INTAKE-AIR SYSTEM

A6E3910W034

INTAKE-AIR SYSTEM 

F–11

F

4. Complete the “AFTER REPAIR PROCEDURE”. (See 

F–17 AFTER REPAIR PROCEDURE

.)

.

8

1

7

2

3

4

9

13

14

10

19

18

15

16

12

11

17

R

N·m {kgf·cm, in·lbf}

8.0—11.5
{82—117, 71—101}

8.0—11.5
{82—117, 71—101}

8.0—11.5
{82—117, 71—101}

20—30
{204—305, 
177—265}

5—7 {51—71, 45—61}

20—30
{204—305, 177—265 }

5

6

12

L8, LF ENGINE MODELS

0.55—0.85
{5.6—8.6, 4.9—7.5}

2.5—3.4
{26—34, 23—30}

2.5—3.4
{26—34, 23—30}

0.8—1.0
{8.2—10.0, 7.1—8.8}

RUBBER MOUNTS
(FRAME SIDE)

RUBBER MOUNT
(ENGINE SIDE)

A6E3910L001

1

Air cleaner cover

2

Air cleaner element

3

Air cleaner case
(See 

F–12 Air Cleaner Case Installation Note

)

4

Resonance chamber
(See 

F–12 Resonance Chamber Removal Note

)

5

VAD control solenoid valve (L3)

6

VAD shutter valve (L3)

7

Mass air flow sensor

8

Vacuum hose (purge solenoid valve)
(See 

F–12 Vacuum Hose (Purge Solenoid Valve) 

Installation Note

)

9

Purge solenoid valve

10

Air hose

11

Throttle body

12

Variable tumble control solenoid valve

13

VIS control solenoid valve (L3)

14

Fuel injector connector

15

Plastic fuel hose
(See 

F–28 Plastic Fuel Hose Removal Note

)

(See 

F–30 Plastic Fuel Hose Installation Note

)

16

Fuel distributor

17

Intake manifold

18

IAC valve

19

VAD check valve (L3)

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  116  117  118  119   ..