Subaru Legacy III (2000-2003 year). Manual - part 218

 

  Index      Subaru     Subaru Legacy III - service repair manual 2000-2003 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  216  217  218  219   ..

 

 

Subaru Legacy III (2000-2003 year). Manual - part 218

 

 

EN(H4SOw/oOBD)-62

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

B: DTC 12 STARTER SWITCH

• DIAGNOSIS:

• The starter switch signal is abnormal.
• The harness connector between ECM and starter switch is in short or open.

• TROUBLE SYMPTOM:

• Failure of engine to start

CAUTION:
After repair or replacement of faulty parts, conduct CLEAR MEMORY and INSPECTION MODES. <Ref. 
to EN(H4SOw/oOBD)-28, OPERATION, Clear Memory Mode.>  and 
<Ref. to EN(H4SOw/oOBD)-26, OP-
ERATION, Inspection Mode.>
• WIRING DIAGRAM:

Step

Value

Yes

No

1

CHECK OPERATION OF STARTER MOTOR.
Does starter motor operate when ignition 
switch starts?

Starter motor operates.

Go to step 2.

Check starter 
motor circuit.

EN-01045

12

INHIBITOR SWITCH

STARTER
MOTOR

7

P

R

N

D

3

2

1

SBF-4

SBF-1

B14

12

11

T7

T3

B12

AT

MT

MT

5 6 7

8

2

1

9

4

3

10

24

22 23

25

11 12 13 14 15

26

27 28

16 17 18 19

20 21

B135

T7

1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12

28

B135

ECM

BATTERY

3

1

B72

IGNITION 
SWITCH

AT

B72

3 4

1 2

B12

1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12

EN(H4SOw/oOBD)-63

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

2

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND IG-
NITION SWITCH CONNECTOR.
1) Turn ignition switch to OFF.
2) Disconnect connector from ECM.
3) Turn ignition switch to ST.
4) Measure power supply voltage between 

ECM connector and chassis ground.

Connector & terminal

(B135) No. 28 (+) — Chassis ground (–):

Does the measured value exceed the spec-
ified value?

10 V

Repair poor con-
tact in ECM con-
nector.

Repair open or 
ground short cir-
cuit in harness 
between ECM and 
ignition switch 
connector.

Step

Value

Yes

No

EN(H4SOw/oOBD)-64

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

C: DTC 13 CAMSHAFT POSITION SENSOR

• DIAGNOSIS:

• No signal entered from camshaft position sensor, but signal entered from crankshaft position sensor.
• The harness connector between ECM and camshaft position sensor is in short or open.

• TROUBLE SYMPTOM:

• Engine stalls.
• Failure of engine to start

CAUTION:
After repair or replacement of faulty parts, conduct CLEAR MEMORY and INSPECTION MODES. <Ref. 
to EN(H4SOw/oOBD)-28, OPERATION, Clear Memory Mode.>  and 
<Ref. to EN(H4SOw/oOBD)-26, OP-
ERATION, Inspection Mode.>
• WIRING DIAGRAM:

EN-01051

5 6 7

8

2

1

9

4

3

10

24

22 23

25

11 12 13 14 15

26

27 28

16 17 18 19

20 21

B135

B21

B83

E15

1 2

1 2

5

6 7

8

13

14 15

16

9 10

11 12

3 4

17 18

19 20

1

2

20

18

8

10

B21

E2

E15

B135 ECM

CAMSHAFT

POSITION

SENSOR

B83

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

WITH IMMOBILIZER
WITHOUT IMMOBILIZER

LHD

: 1
: 2

3

*

3

*

1

*

2

*

2

*

: 8

RHD : 7

LHD

1

*

: 9

RHD : 8

EN(H4SOw/oOBD)-65

ENGINE (DIAGNOSTICS)

DIAGNOSTIC PROCEDURE WITH DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC)

Step

Value

Yes

No

1

CHECK CONDITION OF CAMSHAFT POSI-
TION SENSOR INSTALLATION.
Are the camshaft position sensor installing 
bolts tightened securely?

Bolts are securely tightened.

Go to step 2.

Tighten camshaft 
position sensor 
installing bolts 
securely.

2

CHECK CAMSHAFT POSITION SENSOR.
1) Remove camshaft position sensor.
2) Measure resistance between connector ter-

minals of camshaft position sensor.

Terminals

No. 1 — No. 2:

Is the measured value within the specified 
value?

1 — 4 k

Go to step 3.

Replace camshaft 
position sensor.

3

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
CAMSHAFT POSITION SENSOR CONNEC-
TOR.
1) Connect connector to camshaft position 

sensor.

2) Disconnect connector from ECM.
3) Measure resistance of harness between 

camshaft position sensor connector and 
ECM.

Connector & terminal

(B135) No. 8 — (B135) No. 1 (With 
immobilizer)
(B135) No. 8 — (B135) No. 2 (Without 
immobilizer)

Is the measured value within the specified 
value?

1 — 5 k

Go to step 4.

Repair harness 
and connector.

NOTE:
In this case, repair
the following:
• Open circuit in 
harness between 
camshaft position 
sensor and ECM 
connector
• Poor contact in 
coupling connector 
(B21)

4

CHECK HARNESS BETWEEN ECM AND 
CAMSHAFT POSITION SENSOR CONNEC-
TOR.
Measure resistance of harness between ECM 
connector and chassis ground.

Connector & terminal

(B135) No. 8 — Chassis ground:

Is the measured value less than the specified 
value?

Repair ground 
short circuit in har-
ness between 
camshaft position 
sensor and ECM 
connector.

Go to step 5.

5

CHECK INPUT SIGNAL FOR ECM.
1) Turn ignition switch to OFF.
2) Disconnect connector from ECM.
3) Set the positive (+) probe and ground lead 

of oscilloscope at ECM connector termi-
nals.

4) Measure voltage indicated on oscilloscope 

while cranking the engine.

Connector & terminal

(B135) No. 1 (+) — (B135) No. 8 (

−−−−

): 

(With immobilizer)
(B135) No. 2 (+) — (B135) No. 8 (

−−−−

): 

(Without immobilizer)

Does the measured value exceed the spec-
ified value?

400 mV

Go to step 6.

Replace camshaft 
position sensor.

6

CHECK POOR CONTACT.
Check poor contact in ECM connector.
Is there poor contact in ECM connector?

There is poor contact.

Repair poor con-
tact in ECM con-
nector.

Go to step 7.

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  216  217  218  219   ..