Nissan Almera Tino V10 (2001 year). Manual - part 93

 

  Index      Manuals     Nissan Almera Tino V10 (2001 year) - Service and Repair Manual

 

Search            copyright infringement  

 

 

 

 

 

 

 

 

Content      ..     91      92      93      94     ..

 

 

Nissan Almera Tino V10 (2001 year). Manual - part 93

 

 

9

CHECK INTERMITTENT INCIDENT

Refer to “TROUBLE DIAGNOSIS FOR INTERMITTENT INCIDENT”, EC-670.

©

INSPECTION END

REFRIGERANT PRESSURE SENSOR

SR20DE

Diagnostic Procedure (Cont’d)

EC-1049

CONSULT-II Reference Value in Data Monitor
Mode

NLEC1882

Specification data are reference values.

MONITOR ITEM

CONDITION

SPECIFICATION

LOAD SIGNAL

+

Ignition switch: ON

Rear window defogger is operating
and/or lighting switch is on.

ON

Rear window defogger is not oper-
ating and lighting switch is not on.

OFF

HEATER FAN SW

+

Ignition switch: ON

Heater fan motor is operating.

ON

Heater fan motor is not operating.

OFF

ECM Terminals and Reference Value

NLEC1883

Specification data are reference values and are measured between each terminal and ground.

CAUTION:

Do not use ECM ground terminals when measuring input/output voltage. Doing so may result in dam-
age to the ECM’s transistor. Use a ground other than ECM terminals, such as the ground.

TER-

MINAL

NO.

WIRE

COLOR

ITEM

CONDITION

DATA (DC Voltage)

50

L/B

Electric load signal
(Load switch)

[Ignition switch “ON”]

+

Rear window defogger is operating and/or lighting
switch is on

BATTERY VOLTAGE
(11 - 14V)

[Ignition switch “ON”]

+

Rear window defogger is not operating and lighting
switch is not on

Approximately 0V

51

LG/B

Heater fan motor switch

[Ignition switch “ON”]

+

Heater fan motor is operating

Approximately 0V

[Ignition switch “ON”]

+

Heater fan motor is not operating

Approximately 5V

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

CONSULT-II Reference Value in Data Monitor Mode

EC-1050

Wiring Diagram

NLEC1884

MODELS WITH ECM IN ENGINE COMPARTMENT

NLEC1884S04

YEC716

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

Wiring Diagram

EC-1051

YEC717

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

Wiring Diagram (Cont’d)

EC-1052

MODELS WITH ECM IN CABIN

NLEC1884S05

YEC945

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

Wiring Diagram (Cont’d)

EC-1053

YEC946

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

Wiring Diagram (Cont’d)

EC-1054

Diagnostic Procedure — Load Signal —

NLEC1885

1

INSPECTION START

Do you have CONSULT-II?

Yes or No

Yes

©

GO TO 2.

No

©

GO TO 4.

2

CHECK LOAD SIGNAL CIRCUIT OVERALL FUNCTION-I

With CONSULT-II

1. Turn ignition switch “ON”.
2. Check “LOAD SIGNAL” in “DATA MONITOR” mode with CONSULT-II under the following conditions.

SEF954X

OK or NG

OK

©

GO TO 3.

NG

©

GO TO 6.

3

CHECK LOAD SIGNAL CIRCUIT OVERALL FUNCTION-II

With CONSULT-II

1. Turn ignition switch “ON”.
2. Check “LOAD SIGNAL” in “DATA MONITOR” mode with CONSULT-II under the following conditions.

SEF955X

OK or NG

OK

©

INSPECTION END

NG

©

GO TO 9.

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

Diagnostic Procedure — Load Signal —

EC-1055

4 CHECK LOAD SIGNAL CIRCUIT OVERALL FUNCTION-I

Without CONSULT-II

1. Turn ignition switch “ON”.
2. Check voltage between ECM terminal 50 and ground under the following conditions.

SEF956X

OK or NG

OK 

© 

GO TO 5.

NG 

© 

GO TO 6.

5 CHECK LOAD SIGNAL CIRCUIT OVERALL FUNCTION-II

Without CONSULT-II

1. Turn ignition switch “ON”.
2. Check voltage between ECM terminal 50 and ground under the following conditions.

SEF957X

OK or NG

OK 

© 

INSPECTION END

NG 

© 

GO TO 9.

6 CHECK REAR WINDOW DEFOGGER FUNCTION

1. Start engine.
2. Turn “ON” the rear window defogger switch.
3. Check the rear windshield. Is the rear windshield heated up?

Yes or No

Yes 

© 

GO TO 7.

No 

© 

Refer to EL-198, “Rear Window Defogger”.

ELECTRICAL LOAD SIGNAL 

SR20DE

Diagnostic Procedure — Load Signal — (Cont’d)

EC-1056

7 CHECK REAR WINDOW DEFOGGER INPUT SIGNAL CIRCUIT

1. Stop engine
2. Disconnect ECM harness connector.
3. Disconnect time control unit harness connector.
4. Check harness continuity between ECM terminal 50 and time control unit harness connector terminal 14.

Refer to wiring diagram.

5. Also check harness for short to ground and short to power.

OK or NG

OK 

© 

Refer to EL-326, “TIME CONTROL UNIT”.

NG 

© 

GO TO 8.

8 DETECT MALFUNCTIONING PART

Check the following.

+

Harness connectors M49, F43 (where fitted)

+

Harness connectors M71, F45 (where fitted)

+

Harness open and short between ECM and time control unit connectors

© 

Repair open circuit or short to ground or short to power in harness or connectors.

9 CHECK HEADLAMP FUNCTION

1. Start engine.
2. Turn the lighting switch “ON”.
3. Check that headlamps are illuminated.

Do the headlamps illuminate in both “High” and “Low” positions?

Yes or No

Yes 

© 

GO TO 10.

No 

© 

Refer to EL-69, “HEADLAMP SYSTEM”.

ELECTRICAL LOAD SIGNAL 

SR20DE

Diagnostic Procedure — Load Signal — (Cont’d)

EC-1057

10

CHECK HEADLAMP INPUT SIGNAL CIRCUIT

Without Daytime Light system
1. Stop engine.
2. Disconnect ECM harness connector.
3. Disconnect lighting switch connector.
4. Check harness continuity between ECM terminal 50 and lighting switch connector terminal 10 under the following con-

ditions.

SEF161Z

5. Also check harness for short to ground and short to power.

With Daytime Light system
1. Stop engine.
2. Disconnect ECM harness connector.
3. Disconnect headlamp relay LH connector.
4. Check harness continuity between ECM terminal 50 and headlamp relay LH connector terminal 3 under the following

conditions.

SEF445Z

5. Also check harness for short to ground and short to power.

OK or NG

OK

©

GO TO 12.

NG

©

GO TO 11.

11

DETECT MALFUNCTIONING PART

Check the following.

+

Harness connectors M49, F43 (where fitted)

+

Harness connectors M71, F45 (where fitted)

+

Harness connectors M10, E105

+

Diode 1

+

Harness for open and short between ECM and lighting switch connector

+

Harness for open and short between ECM and headlamp relay LH

©

Repair open circuit or short to ground or short to power in harness or connectors.

12

CHECK INTERMITTENT INCIDENT

Perform “TROUBLE DIAGNOSIS FOR INTERMITTENT INCIDENT”, EC-670.

©

INSPECTION END

ELECTRICAL LOAD SIGNAL

SR20DE

Diagnostic Procedure — Load Signal — (Cont’d)

EC-1058

Diagnostic Procedure — Heater Control Panel
(Fan Switch) —

NLEC1886

1 CHECK CIRCUIT OVERALL FUNCTION

1. Start engine.
2. Heater fan motor switch “ON”.
3. Check voltage between ECM terminal 51 and ground under the following conditions.

SEF620Y

OK or NG

OK 

© 

INSPECTION END

NG 

© 

GO TO 2.

2 CHECK INPUT SIGNAL CIRCUIT

1. Stop engine.
2. Disconnect ECM harness connector.
3. Disconnect heater control panel fan switch harness connector.
4. Check harness continuity between ECM terminal 51 and heater fan switch terminal 18.

Refer to wiring diagram.

Continuity should exist.

5. Also check harness for short to ground and short to power.

OK or NG

OK 

© 

Refer to HA-55, HA-61, “BLOWER MOTOR”.

NG 

© 

GO TO 3.

3 DETECT MALFUNCTIONING PART

Check the following.

+

Harness connectors F38, M50 (where fitted)

+

Harness connectors M72, F44 (where fitted)

+

Harness for open and short between ECM and heater fan motor switch

© 

Repair open circuit or short to ground or short to power in harness or connectors.

ELECTRICAL LOAD SIGNAL 

SR20DE

Diagnostic Procedure — Heater Control Panel (Fan Switch) —

EC-1059

Wiring Diagram

NLEC1725

MODELS WITH ECM IN ENGINE COMPARTMENT

NLEC1725S01

YEC718

MI & DATA LINK CONNECTORS

SR20DE

Wiring Diagram

EC-1060

MODELS WITH ECM IN CABIN

NLEC1725S02

YEC944

MI & DATA LINK CONNECTORS

SR20DE

Wiring Diagram (Cont’d)

EC-1061

Fuel Pressure Regulator

NLEC1887

Fuel pressure at idling
kPa (bar, kg/cm

2

, psi)

Vacuum hose is connected

Approximately 235 (2.35, 2.4, 34)

Vacuum hose is disconnected

Approximately 294 (2.94, 3.0, 43)

Idle Speed and Ignition Timing

NLEC1888

Target idle speed*1

rpm

No-load*3 (in “P” or “N” position)

750

±

50

Air conditioner: ON

rpm

In “P” or “N” position

825

±

50

Ignition timing*2

In “P” or “N” position

15°

±

2° BTDC

Throttle position sensor idle position

V

0.15 - 0.85

*1: Throttle position sensor harness connector connected
*2: Throttle position sensor harness connector disconnected
*3: Under the following conditions:

+

Air conditioner switch: OFF

+

Electrical load: OFF (Lights & rear window defogger)

+

Steering wheel: Kept in straight-ahead position

Ignition Coil

NLEC1889

Primary voltage

V

Battery voltage (11 - 14)

Primary resistance [at 25°C (77°F)]

Approximately 2.2

Secondary resistance [at 25°C (77°F)]

k

Approximately 17

Mass Air Flow Sensor

NLEC1890

Supply voltage

V

Battery voltage (11 - 14)

Output voltage

V

1.3 - 1.7*

Mass air flow
(Using CONSULT-II or GST)

g·m/sec

2.5 - 5.0 at idle*

7.1 - 12.5 at 2,500 rpm*

*: Engine is warmed up to normal operating temperature and idling under no-load.

Engine Coolant Temperature Sensor

NLEC1891

Temperature

°C (°F)

Resistance

k

20 (68)

2.1 - 2.9

50 (122)

0.68 - 1.00

90 (194)

0.236 - 0.260

EGR Volume Control Valve (where fitted)

NLEC1905

Resistance [at 20°C (68°F)]

Between terminals 1-2, 2-3, 4-5 and 5-6

20.9 - 23.1

EGR Temperature Sensor (where fitted)

NLEC1892

EGR temperature

°C (°F)

Voltage

V

Resistance

M

0 (32)

4.56

0.73 - 0.89

50 (122)

2.25

0.074 - 0.082

100 (212)

0.59

0.012 - 0.014

SERVICE DATA AND SPECIFICATIONS (SDS)

SR20DE

Fuel Pressure Regulator

EC-1062

Fuel Pump

NLEC1893

Resistance [at 25°C (77°F)]

0.2 - 5.0

IACV-AAC Valve

NLEC1894

Resistance [at 20°C (68°F)]

20 – 24

Injector

NLEC1895

Resistance [at 20°C (68°F)]

13.1 – 16.0

Resistor

NLEC1896

Resistance [at 25°C (77°F)]

k

Approximately 5

Throttle Position Sensor

NLEC1897

Throttle valve conditions

Voltage (at normal operating temperature, engine off, ignition switch ON,

throttle opener disengaged)

Completely closed (a)

0.15 - 0.85V

Partially open

Between (a) and (b)

Completely open (b)

3.5 - 4.7V

Heated Oxygen Sensor 1 (Front) Heater

NLEC1898

Resistance [at 25°C (77°F)]

2.3 - 4.3

Intake Air Temperature Sensor

NLEC1900

Temperature

°C (°F)

Resistance

k

20 (68)

2.1 - 2.9

80 (176)

0.27 - 0.38

EVAP Canister Purge Volume Control Valve

NLEC1901

Resistance [at 20°C (68°F)]

31 - 35

Heated Oxygen Sensor 2 (Rear) Heater

NLEC1902

Resistance [at 25°C (77°F)]

2.3 - 4.3

Crankshaft Position Sensor (OBD)

NLEC1903

Resistance [at 20°C (68°F)]

166 - 204

SERVICE DATA AND SPECIFICATIONS (SDS)

SR20DE

Fuel Pump

EC-1063

Alphabetical & P No. Index for DTC

NLEC0600

ALPHABETICAL INDEX FOR DTC

NLEC0600S01

X: Applicable —: Not applicable

Items

(CONSULT-II screen terms)

DTC

MI illumination

Reference page

CONSULT-II

ECM

ACCEL POS SENSOR

P0120

0403

X

EC-1155

BATTERY VOLTAGE

P1660

0502

EC-1262

BRAKE SW

P0571

0807

X

EC-1177

COOLANT TEMP SEN

P0115

0103

X

EC-1150

CRANK POS SEN (TDC)

P0335

0407

X

EC-1166

ECM RLY

P1620

0902

X

EC-1255

ECM 2

P1607

0301

X

EC-1253

ECM 10

P1107

0802

X

EC-1185

ECM 12

P1603

0901

X

EC-1253

ECM 15

P1621

0903

EC-1260

FUEL CUT SYSTEM2

P1202

1002

X

EC-1194

MASS AIR FLOW SEN

P0100

0102

X

EC-1143

NATS MALFUNCTION

P1610 - P1615*

EC-1097

NO DTC IS DETECTED.
FURTHER TESTING
MAY BE REQUIRED.

P0000

0505

OVER HEAT

P1217

0208

X

EC-1201

P1·CAM POS SEN

P1341

0701

X

EC-1239

P2·TDC PULSE SIG

P1337

0702

X

EC-1232

P3·PUMP COMM LINE

P1600

0703

X

EC-1246

P4·SPILL/V CIRC

P1251

0704

X

EC-1225

P5·PUMP C/MODULE

P1690

0705

X

EC-1264

P7·F/INJ TIMG FB

P1241

0707

X

EC-1218

P9·FUEL TEMP SEN

P1180

0402

X

EC-1187

VEHICLE SPEED SEN

P0500

0104

X

EC-1172

*: This DTC is displayed with CONSULT-II only.

TROUBLE DIAGNOSIS — INDEX

YD22DDTI

Alphabetical & P No. Index for DTC

EC-1064

 

 

 

 

 

 

 

Content      ..     91      92      93      94     ..