Freelander 1. Manual - part 11

 

  Index      Land Rover     Freelander 1 - service manual 2002 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  9  10  11  12   ..

 

 

Freelander 1. Manual - part 11

 

 

GENERAL DATA

04-5

Engine – K1.8 Petrol

General

Type

1.8 litre petrol, 16-valve DOHC

Cylinder arrangement

4 in-line, transverse, No.1 cylinder at front of engine

Bore

80.00 mm (3.150 in.)

Stroke

89.30 mm (3.516 in.)

Capacity

1796 cm

3

 (109.59 in

3

)

Firing order

1-3-4-2

Compression ratio

10.5 :1 

±

 0.5 :1

Direction of rotation

Clockwise viewed from the front of the engine

Maximum power

88 kW (118 bhp) @ 5500 rev/min.

Maximum torque

165 Nm (223.7 lbf.ft) @ 2750 rev/min.

Idle speed

775 

±

 50 rev/min.

Maximum intermittent engine speed

6750 rev/min.

Weight (fully dressed, wet)

108 kg (238 lb)

Dimensions:

 Length (nominal)

654 mm (25.75 in.)

 Width (nominal)

600 mm (23.62 in.)

 Height (nominal)

615 mm (24.21 in.)

Spark plugs:

 Make/Type

GSP 66527

 Gap

1.0 mm 

±

 0.05 mm (0.039 in. 

±

 0.002 in.)

Ignition coils:

 Make

Nippon Denso - NEC 100730

 Type

2 x twin output coils, plug top mounted; cylinders 1 & 4 and 2 & 3

 Primary resistance (typical)

0.7 

 Secondary resistance (typical)

10 

Fuel injection system:

Type

Returnless fuel rail, multi-point fuel injection, electronically controlled 
from ECM

Controller

MEMS 3 breakerless, electronic, fully mapped engine management 
system

Injectors:

 Operating pressure

3.5 bar (50.8 lbf.in

2

)

 Fuel flow rate

117 g/min. @ 3.0 bar (4.13 fl.oz/min. @ 43.5 lbf. in

2

)

Valve operation

Self-adjusting, lightweight hydraulic tappets operated directly by 
camshafts

Emissions standard

ECD3

Cylinder block:

Material

Aluminium alloy

Cylinder liner type

Damp, bottom half stepped - sliding fit into lower part of cylinder block

Cylinder liner bore:

 RED grade A

80.000 - 80.015 mm (3.1496 - 3.1501 in.)

 BLUE grade B

80.016 - 80.030 mm (3.1502 - 3.1508 in.)

Cylinder head

Material

Aluminium alloy

Cylinder head warp - maximum

0.05 mm (0.002 in)

Cylinder head height:

 New

118.95 - 119.05 mm (4.683 - 4.687 in.)

GENERAL DATA

04-6

 Reface limit

0.20 mm (0.008 in.)

Crankshaft

Crankshaft end-float

0.10 - 0.25 mm (0.004 - 0.010 in.)

 Service limit

0.34 mm (0.013 in.)

Main journal diameter:

47.986 - 48.007 mm (1.8892 - 1.8900 in.)

 Maximum out of round

0.010 mm (0.0004 in.)

Main journal tolerance:

 Grade 1

48.000 - 48.007 mm (1.8898 - 1.8900 in.)

 Grade 2

47.993 - 48.000 mm (1.8895 - 1.8898 in.)

 Grade 3

47.986 - 47.993 mm (1.8892 - 1.8895 in.)

Big-end journal diameter

47.986 - 48.007 mm (1.8892 - 1.8900 in.)

 Maximum out of round

0.010 mm (0.0004 in.)

Big-end journal tolerance:

 Grade A

48.000 - 48.007 mm (1.8898 - 1.8900 in.)

 Grade B

47.993 - 48.000 mm (1.8895 - 1.8898 in.)

 Grade C

47.986 - 47.993 mm (1.8892 - 1.8898 in.)

Main bearings:

Quantity

5

Type

Steel backed, aluminium/tin lined, oil grooves in upper halves, plain in 
bearing caps

Clearance in bearings

0.02 - 0.05 mm (0.0008 - 0.0020 in.)

Thrust washers

Halves at No.3 main bearing

Thrust washer halves thickness

2.61 - 2.65 mm (0.1028 - 1.043 in.)

Big-end bearings:

Clearance in bearings

0.021 - 0.049 mm (0.0008 - 0.0019 in.)

Big-end end-float

0.10 - 0.25 mm (0.004 - 0.010 in.)

Connecting rods:

Type

Horizontally split big-end, plain small end

Distance between centres

133.05 - 133.15 mm (5.238 - 5.242 in.)

Gudgeon pins:

Type

Semi-floating off-set towards thrust side

 Fit in connecting rod

Interference

 Diameter (RED)

17.997 - 18.000 mm (0.7085 - 0.7087 in.)

 Diameter (GREEN)

17.994 - 17.997 mm (0.7084 - 0.7087 in.)

 Length

52.3 - 52.6 mm (2.06 - 2.07 in.)

Pistons

Type

Aluminium alloy, tin plated, thermal expansion with offset gudgeon pin

Piston diameter:

 Grade A

79.975 - 79.990 mm (3.1486 - 3.1492 in.)

 Grade B

79.991 - 80.005 mm (3.1492 - 3.1498 in.)

Clearance in bore

0.01 - 0.04 mm (0.0004 - 0.0016 in.)

Maximum ovality

0.30 mm (0.012 in.)

Piston rings:

Type:

2 compression, 1 oil control

 Top compression ring

Barrel faced, granulite coated

 2nd compression ring

Tapered, phosphate coated

General

GENERAL DATA

04-7

 Oil control ring

Nitrided ring with radii and spring

New ring to groove clearance:

 Top compression ring

0.040 - 0.072 mm (0.0016 - 0.0028 in.)

 2nd compression ring

0.030 - 0.062 mm (0.0012 - 0.0024 in.)

 Oil control ring

0.010 - 0.180 mm (0.0004 - 0.0071 in.)

Ring fitted gap 20 mm (0.75 in) from top of bore:

 Top compression ring

0.20 - 0.35 mm (0.008 - 0.014 in.)

 2nd compression ring

0.28 - 0.48 mm (0.011 - 0.019 in.)

 Oil control ring

0.15 - 0.40 mm (0.006 - 0.016 in.)

Piston ring width:

 Top compression ring

0.978 - 0.990 mm (0.0385 - 0.0390 in.)

 2nd compression ring

1.178 - 1.190 mm (0.0464 - 0.0469 in.)

 Oil control ring

0.33 - 0.38 mm (0.0130 - 0.0150 in.)

Camshaft

Type

DOHC acting directly on tappets, incorporates target/reluctor for 
camshaft sensor

Bearings

6 per camshaft, direct line bored

Drive

Toothed belt driven from crankshaft gear, automatically tensioned

Camshaft end-float

0.06 - 0.19 mm (0.002 - 0.007 in.)

 Service limit

0.30 mm (0.012 in.)

Bearing clearance

0.060 - 0.094 mm (0.0024 - 0.0037 in.)

 Service limit

0.15 mm (0.006 in.)

Tappets

Type

Self-adjusting lightweight hydraulic tappets, operated directly from 
camshafts

Tappet outside diameter

32.959 - 32.975 mm (1.2976 - 1.2982 in.)

Valve timing:

Inlet valves:

 Opens

 Closes

 Maximum lift

12

°

 BTDC

52

°

 ABDC

8.8 mm (0.35 in.)

Exhaust valves:

 Opens

 Closes

 Maximum lift

52

°

 BBDC

12

°

 ATDC

8.8 mm (0.35 in.)

Valves

Stem diameter:

 Inlet valves

5.952 - 5.967 mm (0.2343 - 0.2349 in.)

 Exhaust valves

5.947 - 5.962 mm (0.2341 - 0.2347 in.)

Stem to guide clearance:

 Inlet valves

0.033 - 0.063 mm (0.0013 - 0.0025 in.)

⇒⇒

 Service limit

0.07 mm (0.0028 in.)

 Exhaust valves

0.038 - 0.078 mm (0.0015 - 0.0031 in.)

⇒⇒

 Service limit

0.11 mm (0.0043 in.)

Valve stem fitted height:

 New

38.93 - 39.84 mm (1.5327 - 1.5685 in.)

 Service limit

40.10 mm (1.5787 in.)

Head diameter:

 Inlet valves

27.6 - 27.8 mm (1.087 - 1.094 in.)

 Exhaust valves

24.0 - 24.2 mm (0.945 - 0.953 in.)

General

GENERAL DATA

04-8

Valve seat width:

 Inlet

1.0 - 1.4 mm (0.039 - 0.055 in)

 Exhaust

1.4 - 1.8 mm (0.055 - 0.071 in)

Seat face angle - Inlet and Exhaust

45

°

Valve face angle - Inlet and Exhaust

45

°

Valve springs

Free length

50.0 mm (1.97 in.)

Fitted length

37.0 mm (1.46 in.)

Load at fitted length

250 

±

 12 N

Load at valve open length

450 

±

 18 N

Lubrication

Type

Cast aluminium wet sump

Pump type

Crankshaft driven, eccentric rotor

 Outer rotor to housing clearance

0.28 - 0.36 mm (0.011 - 0.014 in.)

 Inner rotor tip clearance

0.05 - 0.13 mm (0.002 - 0.005 in.)

 Rotor end-float

0.02 - 0.06 mm (0.001 - 0.002 in.)

Relief valve spring free length

38.90 mm (1.531 in.)

Oil filter

Full flow disposable screw-on canister

Pressure at idle (min.)
Pressure at 2500 rev/min (hot)
Relief valve opening pressure
Low oil pressure switch opening pressure

100 kPa (14.5 lbf/in

2

)

375 kPa (3.75 bar, 54.4 lbf/in

2

)

410 kPa (59.5 lbf/in

2

)

20 - 58 kPa (3.0 - 8.5 lbf/in

2

)

Sensors:

Crankshaft sensor

Siemens NSC 100630, Hall effect acting on profiled target on flywheel

Camshaft sensor:

 Make / Type

ITT NSC 100610 +0, Hall effect acting on camshaft reluctor ring

 Ring

TGN 100050

Oxygen sensor:

 Make / Type

NTK - MHK 100720

 Heating element (nominal)

7 Watts

 Sensor voltage - High

 900 mV

 Sensor voltage - Low

 40 mV

Throttle potentiometer:

 Make / Type

CTS - MJC 100020

 Total track resistance

4 k

 

±

 20%

 Sensor supply voltage

5V 

±

 4%

TMAP sensor:

 Make / Type

Motorola - MHK 100820

 Sensor supply voltage

5V 

±

 4%

Coolant temperature sensor:

 Make / Type

AB Electronik - MEK 100170; NTC thermistor bead

Oil temperature sensor

 Make / Type

AB Elektronik - MEK100170; NTC thermistor bead

General

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  9  10  11  12   ..