Jaguar XJ (X350). Manual - part 611

 

  Index      Jaguar     Jaguar XJ (X350) - service repair manual 2003-2009 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  609  610  611  612   ..

 

 

Jaguar XJ (X350). Manual - part 611

 

 

3

 

 —

 

Water pump

 

 

Water Pump 

The water pump is of a conventional design and is driven by the crankshaft pulley through the 

accessory drive belt. The water pump belt tension is maintained by an automatic drive belt tensioner. 

For additional information, refer to  Accessory Drive Belt Tensioner - 2.7L Diesel (303-05) 

 

Thermostat 

The thermostat is located in the thermostat housing and allows rapid engine warm-up by restricting 

coolant flow through the radiator below approximately 92°C (198°F). The thermostat also assists in 

keeping the engine operating temperature within predetermined limits. 

 

When the engine is cold and the thermostat is closed, coolant flows from the water pump through 

the engine. It then returns to the water pump through the upper coolant hose. 

 

When the engine is warm and the thermostat is open, coolant flows into the radiator through the 

upper coolant hose. It then returns to the water pump from the radiator through the lower coolant 

hose. 

 

The heater core is on a parallel circuit and is unaffected by the position of the thermostat. 

Radiator 

The radiator is of aluminium construction with plastic end tanks. Foam seals are fitted to the radiator 

to prevent the cooling air from by passing the radiator core. A coolant drain plug is provided in the 

lower coolant end tank of the radiator for the draining of the coolant. The cooling fan shroud is 

attached to the radiator. 

Cooling Fan 

A single, variable speed cooling fan motor is attached to a fan shroud located behind the radiator. 

The speed is determined by the Engine Coolant Temperature (ECT) and the air conditioning pressure 

and transmission oil temperature. 

 

Under hot operating conditions, the fan may continue to operate for four minutes after the engine 

has been switched off.  

Coolant Recovery System 

A pressurized coolant expansion tank system is used which continuously separates the air from the 

cooling system and replenishes the system through the coolant expansion tank outlet hose, attached 

to the heater return hose. 

 

A continuous vent from the engine and radiator to the coolant expansion tank prevents air locks 

from forming in the cooling system. 

 

A manual bleed point is provided on the coolant reservoir. 

 

The coolant expansion tank serves as the location for: 

 

Service fill.  

 

Coolant expansion during warm-up.  

 

Air separation during operation.  

 

System pressurization by the coolant pressure cap.  

 

The coolant expansion tank is designed to have approximately 0.5 to 1 liter of air when cold 
to allow for coolant expansion.  

Engine Coolant 

The long life engine coolant is formulated to last for five years or 240,000 km (150,000 miles). The 

coolant is silicate free and orange in color. The long life engine coolant must not be mixed with 

conventional engine coolant. 

Coolant Flow Diagram (Thermostat open) 

 

www.

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Radiator

 

2

 

 —

 

Auxiliary coolant flow pump

 

3

 

 —

 

Coolant expansion tank

 

4

 

 —

 

Auxiliary heater

 

5

 

 —

 

Engine oil and fuel cooler

 

6

 

 —

 

Heater matrix

 

7

 

 —

 

Right-hand exhaust gas recirculation cooler

 

8

 

 —

 

Left-hand exhaust gas recirculation cooler

 

9

 

 —

 

Engine coolant outlet

 

10

 

 —

 

Engine coolant inlet

 

11

 

 —

 

Water pump

 

12

 

 —

 

Transmission oil cooler 

 

13

 

 —

 

Thermostat

 

14

 

 —

 

Transmission oil cooler coolant control valve

 

 

 

 

Diagnosis and testing

 

 

Engine Cooling   

Inspection and Verification 

1 . Verify the customer concern.  

 

2 . Visually inspect for obvious signs of mechanical or electrical damage.  

Mechanical 

 

Electrical 

 

 

Coolant leaks  

 

Hoses  

 

Expansion tank  

 

Radiator  

 

Accessory drive belt  

 

Cooling fan 

 

 

Battery charge and condition  

 

Fuses  

 

Harnesses and connectors  

 

Engine coolant temperature (ECT) sensor (if equipped) 

 

 

3 . If an obvious cause for an observed or reported concern is found, correct the cause (if possible) 

before proceeding to the next step.  

 

4 . If the cause is not visually evident, use the Jaguar approved diagnostic system or a scan tool to 

retrieve the fault codes. For a full list of powertrain DTCs,  

Electronic Engine Controls   

Pinpoint tests 

PINPOINT TEST  G557183p1 : LOSS OF 
COOLANT 

G557183t1 : VISUAL INSPECTION  

1. Visually inspect for loss of coolant 2. Following the instructions for your workshop's pressure 

tester, carry out a system pressure test.  

 

Is the engine cooling system leaking?  

-> Yes  

Rectify the source of the leak as indicated by the test.  

Cooling System Draining, Filling and Bleeding  TEST the system for normal operation.  

 

www.

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  609  610  611  612   ..