Mazda 6. Manual - part 191

 

  Index      Mazda     Mazda 6 - service repair manual 2002 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  189  190  191  192   ..

 

 

Mazda 6. Manual - part 191

 

 

AUTOMATIC TRANSAXLE 

K–9

K

ROAD TEST

A6E561401030W02

Warning

• When performing a road test, be aware of other vehicles, people, impediments, etc. to avoid an 

accident.

Note

• When the legal speed limit must be exceeded, use a chassis dynamomenter instead of performing a road 

test.

Road Test Preparation

1. Inspect the engine coolant levels. (See 

E–3 ENGINE COOLANT LEVEL INSPECTION

.)

2. Inspect the engine oil levels. (See 

D–4 ENGINE OIL INSPECTION

.)

3. Inspect the ATF levels. (See 

K–12 AUTOMATIC TRANSAXLE FLUID (ATF) INSPECTION

.)

4. Inspect the idle speed and ignition timing in P position. (See 

F–8 IDLE SPEED INSPECTION

.)(See 

F–8 

IGNITION TIMING INSPECTION

.)

5. Bring up the engine and transaxle to normal operating temperature.

Shift Diagram
D range (normal mode)

D Range Test

1. Perform road test preparation. (See 

K–9 Road Test Preparation

.)

2. Shift the selector lever to D range.
3. Accelerate the vehicle with half and WOT, then verify that 1

→2, 2→3, and 3→4 upshifts can be obtained. The 

shift points must be as shown in the table below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

4. Drive the vehicle in 4GR, 3GR, and 2GR and verify that kickdown occurs for 4

→3, 3→2, 2→1 downshifts, and 

that the shift points are as shown in the table below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX.(See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

5. Decelerate the vehicle and verify that engine braking effect is felt in 2GR, 3GR, and 4GR.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

6. Drive the vehicle and verify that TCC operation is obtained. The operation points must be as shown in the table 

below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

7. Select HOLD mode.

A6E5614W001

K–10

AUTOMATIC TRANSAXLE 

8. Accelerate the vehicle at half throttle and WOT, and verify that 4

→3, 3→2, and 2→3 shift can be obtained. The 

shift points must be as shown in the table below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

9. Drive the vehicle in 4GR, 3GR, 2GR and verify that kickdown does not occur.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

10. Decelerate the vehicle and verify that engine braking effect is felt in 2GR, 3GR, and 4GR.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

Shift point table

S Range Test

1. Perform road test preparation. (See 

K–9 Road Test Preparation

.)

2. Shift the selector lever to S range.
3. Accelerate the vehicle at half throttle and WOT, then verify that 1

→2 and 2→3 upshifts can be obtained. The 

shift points must be as shown in the table below. 

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

4. Drive the vehicle in 2GR, 3GR, 4GR and verify that kickdown occurs for 4

→3, 3→2, 2→1 downshift, and that 

the shift point is as shown in the table below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

5. Decelerate the vehicle and verify that engine braking effect is felt in 2GR, 3GR and 4GR.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

6. Select HOLD mode.

Range/Mode

Throttle condition

Shift

Vehicle speed 

(km/h {mph})

Turbine speed 

(rpm)

NORMAL

WOT

D

1

→D

2

50—56 {31—34}

5,450—6,050

D

2

→D

3

96—104 {60—64}

5,550—5,950

D

3

→D

4

145—155 {90—96}

5,600—5,950

TCC ON(D

4

)

152—162 {95—100}

4,250—4,500

Half throttle

D

1

→D

2

28—36 {18—22}

3,000—3,900

D

2

→D

3

52—68 {33—42}

2,950—3,950

D

3

→D

4

108—136 {67—84}

4,150—5,200

TCC ON(D

4

)

95—129 {59—79}

2,650—3,600

CTP

D

4

→D

3

24—30 {15—18}

700—800

D

3

→D

1

8—14 {5—8}

350—500

Kickdown (WOT)

D

4

→D

3

136—146 {85—90}

3,800—4,050

D

3

→D

2

85—93 {53—57}

3,300—3,550

D

2

→D

1

39—45 {25—27}

2,250—2,550

POWER

WOT

D

1

→D

2

50—56 {31—34}

5,450—6,050

D

2

→D

3

96—104 {60—64}

5,550—5,950

D

3

→D

4

145—155 {90—96}

5,600—5,950

Half throttle

D

1

→D

2

35—44 {22—27}

3,800—4,750

D

2

→D

3

73—92 {46—57}

4,200—5,200

D

3

→D

4

111—139 {69—86}

4,250—5,350

CTP

D

4

→D

3

32—38 {20—23}

900—1,050

D

3

→D

1

8—14 {5—8}

350—500

Kickdown (WOT)

D

4

→D

3

136—146 {85—90}

3,800—4,050

D

3

→D

2

85—93{53—57}

3,300—3,550

D

2

→D

1

39—45 {25—27}

2,250—2,550

HOLD

ALL round

D

2

→D

3

15—25 {10—15}

900—1,400

D

4

→D

3

145—151 {90—93}

4,050—4,200

D

3

→D

2

7—13 {5—8}

300—450

AUTOMATIC TRANSAXLE 

K–11

K

7. Accelerate the vehicle in 2GR at half throttle and WOT, and verify that 2GR is held.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

8. Decelerate the vehicle and verify that engine braking effect is felt.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

Shift point table

L Range Test

1. Perform road test preparation. (See 

K–9 Road Test Preparation

.)

2. Shift the selector lever to L range.
3. Accelerate the vehicle at half throttle and WOT, then verify that 1

→2 upshift. The shift points must be as shown 

in the table below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX.(See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

4. Drive the vehicle in 2GR and verify that kickdown occurs for 2

→1 downshift, and that the shift point is as shown 

in the table below.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

5. Decelerate the vehicle and verify that engine braking effect is felt in 1GR,2GR, 3GR and 4GR.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

6. Select HOLD mode.
7. Accelerate the vehicle in 1GR at half throttle and WOT, and verify that 1GR is held.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

8. Decelerate the vehicle and verify that engine braking effect is felt.

• If not as specified, inspect the PCM and ATX. (See 

K–113 SYMPTOM TROUBLESHOOTING ITEM 

TABLE

.)

Shift point table

Range/

Mode

Throttle condition

Shift

Vehicle speed 

 (km/h {mph})

Turbine speed

 (rpm)

S

NORMAL

WOT

S

1

→S

2

50—56 {31—34}

5,450—6,050

S

2

→S

3

96—104 {60—64}

5,550—5,950

Half throttle

S

1

→S

2

35—44 {22—27}

3,800—4,750

S

2

→S

3

73—92 {46—57}

4,200—5,250

CTP

S

4

→S

3

145—151 {90—93}

4,050—4,200

S

3

→S

1

8—14 {5—8}

350—500

Kickdown (WOT)

S

3

→S

2

85—93 {53—57}

3,300—3,550

S

2

→S

1

39—45 {25—27}

2,250—2,550

HOLD

ALL round

S

4

→S

3

145—151 {90—93}

4,050—4,200

S

3

→S

2

95—101 {59—62}

3,650—3,850

Range/Mode

Throttle condition

Shift

Vehicle speed  

(km/h {mph})

Turbine speed 

(rpm)

L

NORMAL

WOT

L

1

→L

2

50—56 {31—34}

5,450—6,050

Half throttle

L

1

→L

2

35—44 {22—27}

3,800—4,750

CTP

L

4

→L

3

145—151 {90—93}

4,050—4,200

L

3

→L

2

95—101 {59—62}

3,650—3,850

L

2

→L

1

8—14 {5—8}

500—800

Kickdown (WOT)

L

4

→L

3

143—153 {89—94}

4,000—4,250

HOLD

ALL round

L

4

→L

3

145—151 {90—93}

4,050—4,200

L

3

→L

2

95—101 {59—62}

3,650—3,850

L

2

→L

1

39—45 {25—27}

2,250—2,500

K–12

AUTOMATIC TRANSAXLE 

P Position Test

1. Shift into P position on a gentle slope. Release the brake and verify that the vehicle does not roll.

End Of Sie

AUTOMATIC TRANSAXLE FLUID (ATF) INSPECTION

A6E561401030W03

Automatic Transaxle Fluid (ATF) Condition Inspection

1. One way of determining whether the transaxle should be disassembled is by noting:

• If the ATF is muddy or varnished.

• If the ATF smells strange or unusual.

ATF Condition

Automatic Transaxle Fluid (ATF) Level Inspection

Caution

• The ATF amount varies according to ATF's temperature. Therefore, when checking the ATF level or 

replacing the ATF, use a thermometer to measure the temperature then adjust the ATF amount to 
the specified level according to the specified temperature.

1. Park the vehicle on level ground.
2. Apply the parking brake and position wheel chocks securely to prevent the vehicle from rolling.
3. Adjust the length or thermistor probe to measure 

the same depth as the depth gauge and hold the 
probe with a paper holder. Insert into the filler 
tube and measure the temperature.

• If necessary, inspect the ATF before warming 

up the engine. In this case, use the cool 
range.15—25 

°C {59—77 °F}

4. Warm up the engine until the ATF reaches 60—70 

°C {140—158 °F}.

5. Shift the selector lever and pause momentarily in 

each range (D—L) while depressing the brake 
pedal.

6. Shift the selector lever to P position.
7. Verify that the ATF level is in the HOT range (65 

°C{149 °F}) while the engine is idling.

• If necessary, add ATF to the specification.

ATF type

ATF M-V

End Of Sie

Condition

Possible cause

Clear red

Normal

Light red: pink

Contaminated 
with water

• Broken oil cooler inside of radiator

• Poor filler tube installation:

Problem could be occurring to parts inside the transaxle by 
water contamination. It is necessary to overhaul transaxle and 
detect defected parts. If necessary, exchange transaxle.

Reddish 
brown

Has burnt smell and metal 
specks are found

Deteriorated 
ATF

Defect powertrain components inside of transaxle: Specks 
cause wide range of problems by plugging up in oil pipe, control 
valve body and oil cooler in radiator.

• When large amount of metal specks are found, overhaul 

transaxle and detect defected parts. If necessary, exchange 
transaxle. 

• Implement flushing operation as there is a possibility to have 

specks plugging up oil pipe and/or oil cooler inside of 
radiator.

Has no burnt smell

Normal

• Discoloration by oxidation

A6E5614W003

A6E5614W004

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  189  190  191  192   ..