Главная      Учебники - Разные     Лекции (разные) - часть 14

 

Поиск            

 

Указания методические по обучению грамматике английского языка для слушателей заочного обучения Барнаул 2008

 

             

Указания методические по обучению грамматике английского языка для слушателей заочного обучения Барнаул 2008

Министерство внутренних дел Российской Федерации

Кафедра иностранных языков

Калашникова С.В.

Методические указания

по обучению грамматике английского языка

для слушателей заочного обучения

Барнаул 2008

ББК 81.2 Англ

К - 17

Методические указания по обучению грамматике английского языка для слушателей заочного обучения - Барнаул: Барнаульский юридический институт МВД России, 2008. – 79c.

Составитель: Калашникова С.В.., преподаватель кафедры иностранных языков.

Методические указания предназначены для студентов и слушателей заочного обучения.

Каждый урок включает грамматический материал в виде кратких теоретических установок и таблиц; тренировочных упражнений для последующего закрепления, а также тестовых заданий, контролирующих понимание использования грамматических явлений.

Цель пособия - подготовить студентов к самостоятельной работе по овладению грамматическим материалом и его систематизации.

Пособие содержит экзаменационные темы, тексты для дополнительного чтения на аудиторных занятиях, которые направлены на усвоение и закрепление лексико-грамматического материала.

Рекомендована к использованию в учебном процессе решением методического совета "3" декабря 2008г. Протокол № 4.

© Барнаульский юридический институт МВД России, 2008

Раздел 1.

Порядок слов в английском предложении.

I. Повествовательное предложение.

В повествовательном предложении в английском языке соблюдается прямой порядок слов:

I

II

III

IV

подлежащее

сказуемое

дополнение

обстоятельство

I

take

a book

from the library

II. Вопросительное предложение характеризуется обратным порядком слов, т.е. перед подлежащим употребляется вспомогательный глагол (модальный, глагол-связка).

В английском языке различают 4 типа вопросов:

1. Общий вопрос – вопрос ко всему предложению, требующий краткого ответа: «да» или «нет». Порядок слов обратный:

Вспомогательный глагол (модальный)

+ Подлежащее

+ основной глагол

+ второстепенные члены предложения

Do

you

go

to school?

-Yes, I do/No, I don’t

Can

you

play

football?

- Yes, I can/No, I can’t

2. Специальный вопрос относится к какому-либо члену предложения. Начинается с вопросительного слова, порядок слов обратный:

Вопросительное слово + вспомогательный глагол (модальный) + подлежащее + основной глагол + второстепенные члены предложения

Where does he play football?

He plays football at a stadium.

What?

- что (кто по профессии), какой

Whom?

- кого, кому

Where?

- где, куда

Why?

- почему

Which?

- какой (из), который

How?

- как

How

much?

time, money, water, etc

- сколько

many?

books, rooms, chairs, etc

When?

- когда

Whose?

- чей

What time?

- сколько времени

At what time?

- в какое время

Who?

- кто

Вопрос к подлежащему не требует вспомогательного глагола; порядок слов прямой.

He works at a factory – Who works at the factory?

The teacher answered the questions – Who answered the questions?

3. Альтернативный вопрос предполагает выбор из двух вариантов; порядок слов обратный.

Do you like tea or coffee? – I like tea.

4. Разделительный вопрос используется в тех случаях, когда говорящий не совсем уверен в том, что он сообщает и просит собеседника уточнить информацию. Разделительный вопрос состоит из двух частей: первая строится по правилам утвердительного предложения, вторая состоит из вспомогательного глагола и соответствующего личного местоимения. Однако, если первая часть вопроса утвердительная, то вторая часть отрицательная и наоборот.

He knows English, doesn’t he? – Yes, he does.

He doesn’t know English, does he? – No, he doesn’t.

Задание: Определите типы вопросительных предложений и переведите их.

1. Когда начинается ваш рабочий день?

2. Вы делаете утреннюю зарядку каждый день или один раз в неделю?

3. Вы завтракаете каждое утро, не так ли?

4. Вы живете далеко или близко от места вашей работы?

5. Как вы добираетесь до своего учреждения?

6. Когда вы начинаете свою работу?

7. Вы обычно заняты на работе с 9 до 5 вечера, не так ли?

8. У вас занятия каждый день?

9. В какое время вы обычно приходите домой?

10. Куда вы ходите по вечерам?

11. Вы часто ходите в кино или в театр?

12. Вы любите смотреть телепередачи, не правда ли?

13. Как вы проводите свободное время?

14. Когда вы ложитесь спать?

Раздел 2

Понятие об артикле

В английском языке имеются 2 артикля: определенный (the)и неопределенный (а).

Неопределенный артикль а (аn) употребляется с исчисляемыми существительными в единственном числе - This is a pen. My wife is a teacher. I take a pencil.

Если существительное начинается с согласного звука, то употребляется артикль - а - a book; перед существительным, начинающимся с гласного, звука, употребляется форма - an - an apple.

Во множественном числе и с неисчисляемыми существительными артикль отсутствует.

Определенный артикль the употребляется перед исчисляемыми (т.е. существительными, которые можно пересчитать) в единственном и множественном числе и перед неисчисляемыми существительными, когда говорящему и слушающему ясно, что речь идет именно о данном предмете (или предметах); часто при этом сообщается дополнительные сведения о данном предмете или предметах – This is a pen. The pen is black.

Существительное, определяемое порядковым числительным, обычно употребляется с определенным артиклем- This is the sixth lesson.

Артикли не употребляются перед:

а) именами собственными - Jack, Jane;

б) существительными с притяжательными и указательными местоимениями, с количественными числительными - My pen is bad. That man is nice. Page seven is clean.

Употребление артикля с географическими названиями:

а) название континентов, стран, городов, улиц, площадей, судов, как правило, употребляется без артикля - England, Moscow, Pushkin Street, Trafalgar square, Hyde Park.

б) если в имени собственном есть нарицательное существительное, то перед ним употребляется определенный артикль - The United States of America, The United Kingdom.

в) определенный артикль всегда употребляется перед названием рек, морей, океанов и перед существительными East, West, North, South; London is on the Thames. My sister lives in the Far East.

Запомните следующие застывшие словосочетания:

at night

at lunch

to go to bed

in the middle

at school

at home

at work

in front

in the morning in the east

in aloud voice

in an angry voice

Задание 1. Употребите нужный артикль.

1. I am... engineer. 2. My ... son is ... pupil. 3. He is ...good ... pupil. 4. This is ... house. 5.I like your... beautiful ...flower. 6. Give me ... flower, please. 7. My ... mother is at... home. 8 She is reading ... interesting ... book. 9. My ... father is not at... home. 10. He is at... work. 11. He is ... doctor. 12. He is... good ... doctor. 13. He works at… hospital.

Задание 2. Употребите нужный артикль.

Once... Frenchman was travelling in Sweden. He stopped at ... hotel in... little Swedish town. .It was ...evening... man was tired, so he went to ... bed at once. In ... morning he had ... breakfast in ... hotel restaurant'. After... breakfast he went for... walk. He walked along... streets of ... town, visited ... museum and ... shops. Presently he felt hungry and dropped into ... cafe for ... lunch. He sat down at ... table, called ... waiter and ordered mushrooms. But… Frenchman did not know... Swedish and ... waiter did not know ... French. Nobody in ... cafe could speak... French. Then ... Frenchman took… piece of paper and ... pencil and drew ... picture of... mushroom. ... waiter looked at ... picture and left ... room at once. Five minutes later he returned with ... umbrella.

Задание 3. T est. Выберите правильный вариант.

1.The sky -land was... wonderful place for a little boy.

2.a) a b) the с) -

3.I like ... students I study with

4.a) a b) the c) -

5.What important industrial centers in… Siberia do you know?

6.a) a b) the c) -

4. Does your little sister get presents on… 8th of March?

a) a b) the c)-

5. Nick is...good musician.

a) a b) the c)-

6. Every day they had ... breakfast in the cafe.

a) a b) the c)-

7. Pass me... cheese, please

a) a b) the c)-

8.When do ... Americans vote for president?

9.a) a b) the c)-

10. James Cook died on Hawaiian Islands.

a) a b) the c)-

Раздел 3

§1 Число имени существительного.

Имена существительные в английском языке изменяются по числам: они могут употребляться в единственном и множественном числе.

Множественное число имен существительных образуется путем прибавления окончания -s или -es к форме единственного числа.

Окончание -s произносится:

а) как [z] после звонких согласных и после гласных –а tie - ties; a pen-pens.

b) как [s] после глухих согласных - a list - lists; a student - students.

Имена существительные, оканчивающиеся, на -s. -ss, -x, -sh, -ch имеют во множественном числе окончание -es, которое произносится как [iz]- a match - matches; a box - boxes.

Имена существительные, оканчивающиеся на -се, -ge принимают окончание -s, которое произносится как [iz] - a place -places; a cage - cages.

Имена существительные, оканчивающиеся на окончание -у с предшествующей согласной, при прибавлении окончания -es меняют букву -у на букву -i - a country - countries; a city - cities. Множественное число имен существительных на -f,-fe образуется путем замены -f согласной v и прибавлением окончания -es -a shelf-shelves.

В английском языке есть существительные, которые сохранили образование множественного числа путем изменения корневой гласной

-a man - men; a foot-feet; a tooth - teeth; a woman - women; a goose -geese.

Некоторые имена существительные, заимствованные из латинского и греческого языков, сохраняют формы множественного числа, которые они имеют в этих языках:

nucleas - ядро атома - nuclei -ядра атома;

datum - данная величина - data - данные о чем-либо;

curriculum -программа -curricula -программы.

В английском языке есть существительные, которые имеют только множественное число. Эти существительные согласуются с глаголом во множественном числе - Your spectacles are on the table.

К таким существительным относятся слова, обозначающие парные предметы, например: trousers - брюки; scissors - ножницы.

Некоторые существительные в английском языке употребляются только во множественном числе, а соответствующие существительные в русском языке употребляются в единственном числе, либо в единственном и множественном числе - clothes - одежда; goods - товар, товары; riches - богатство, богатства.

Кроме этого, имеются в английском языке существительные, употребляемые только в форме единственного числа. Таковы неисчисляемые имена существительные (отвлеченные, "вещественные" -friendship, peace, money, ink, sugar, weather и т.д.).

Некоторые неисчисляемые имена существительные в английском языке употребляются в единственном числе, а соответствующее существительное в русском языке употребляется либо во множественном числе, либо в единственном и множественном числах - advice - совет, советы; business - дело, дела; information - сведение, сведения; knowledge - знание, знания; progress - успех, успехи,

Задание 1. Образуйте множественное число следующих существительных:

1. box, match, ink, brush, page, bus, house;

2. ball, room, tie, tаblе, pencil;

3. light, book, cup, flat, hat;

4. child, man, woman;

5. family, factory, story, city.

Задание 2. П ереведите предложения на русский язык.

1.We sailed up the River Hudson towards the cities of New York and Brooklyn.

2.There were a lot of ships in the river mouth.

3.The passengers were as quiet as mice.

4. We were curious phenomena.

5. Their wives and children stared around like startled deer.

6. Children were as noisy as a flock of geese.

7.Sometimes men performed their duties like heroes.

Задание 3. Test. Выберите правильный ответ.

1. The... are on the wall. .

a) shelf b) shelves

2. My mother has got three...

a) child b)children

3. These … are important:

a) data b)datum

4.The news... interesting,
a)are b)is

5.There is... on the table.
a) a knife b) knives

6.These... are teachers.

a)women b)a woman

7. My trousers... new.

a) is b)are

8. There were many … in the forest.

a) a deer b)deer

9. My spectacles … on the desk.

a) are b)is

§ 2 Притяжательный падеж имен существительных.

Существительные в притяжательном падеже выражают принадлежность предмета и отвечают на вопрос чей? (whose?). Существительные в притяжательном падеже выполняют функцию определения.

В английском языке имя существительное имеет два падежа: общий (Common case), не имеющий окончания (a girl, а boу) и притяжательный (Possessive case), имеющий окончание 's у существительных в единственном числе или просто апостроф у существительного во множественном числе (friend's; friends').

Притяжательный падеж имен существительных во множественном числе образуется только прибавлением апострофа - My sisters' room - комната моих сестер.

Существительные, не имеющие окончания -s во множественном числе, при образовании притяжательного падежа принимают -'s -My children's room - комната моих детей.

В форме притяжательного падежа, как правило, употребляются только одушевленные существительные (My brother's room).

Принадлежность может быть выражена предлогом of; My friend's book - the book of my friend.

Задание 1. Употребите притяжательный падеж вместо фразы с предлогом "of".

1 .The name of his brother - in - law.

2. The books of his sister.

3. The surname of Jack and Jane. .

4. The children of these men.

5. The sister of the girl.

6. The profession of these men.

7. The toys of the twins.

8. The project of this engineer.

Задание 2. Переведите следующие словосочетания на английский язык.

Дом преподавателя, картины современных художников, планы рабочих, фамилии студентов, сын брата, дочь сестры, отец этих детей, мать этой девочки.

Задание 3. Test. Выберите правильный вариант.

1. It's only ... walk from my house to work.

a) ten minutes'

b) ten minute's

c) ten-minute

d) a ten minutes'

2.This is not ... flat, this is ... flat.

e) my wife, my wife's parents

f) my wife's, my wife's parents'

g) my wife's, my wife's parent's

h) my wife's, my wife parents

3. It was ... trip, and all of us enjoyed it.

a) two-weeks

b) a two-week

c) a two-weeks

d) a two-week's

4. ... meeting has been canceled.

a) tomorrow's

b) tomorrow

c) tomorrow'

d) the tomorrow's

5. Do you know ... name? Is he from China?

a) the teacher's

b)a teacher's

c) the teachers'

6. This is a ... book.

a) fifty pages'

b) fifty page

c) fifty pages

7. It is her... sweater.

a) sister's

b) sister

c) sisters

8. ... was interesting.

a) my friend story's

b)my friend story

c) the story of my friend

9. We enjoyed ... - very much.

a) the Sandra party

b)the Sandra's patty

c) Sandra's party

§3 Словообразование.

В английском языке существуют различные способы словообразования. Главными способами являются:

1) Аффиксация;

2) Конверсия; .

3) Словосложение. .

1) Аффиксация - это образование новой основы путем прибавления суффиксов или префиксов.

Суффиксы существительных

-tion to translate - translation

-tion to examine - examination

-ment to govern - government

-ist art-artist

-ness useful - usefulness

-(i)ty rare - rarity

-er, or explore - explorer

-dom free-freedom

-hood child - childhood

-ence depend - dependence

-ing read - reading

суффиксы прилагательных

-al nation - national

-ic history - historic

-able enjoy - enjoyable

-y health-healthy

-ful beauty - beautiful

суффиксы наречия

-ly regular- regularly

Задание 1. Прочтите и переведите на русский язык следующие слова

Acquaintance, description, explanation, invention, movement, laughter, novelist, forgetfulness.

Задание 2. Образуйте существительное от следующих слов, выбрав необходимый суффикс.

То punish (-tion, ment);

То discuss (-ion, tion);

Science (-ist, ment);

Cruel (-ness, ty);

Arrive (-er, al);

Begin (-ness, ing)

Задание 3. Test. Выберите правильный вариант.

1. Mike felt... after the trip.

a) exhausting

b) exhausted

c) exhaustedly

2. She seemed... to give any answer.

a) astonishing

b)too astonished

c) astonishingly

3. She looked at him…

a) carelessly

b) careful

c) disgusting

4. Tom tasted the soup ... and found it...

a) cautiously, delicious

b) cautious; delicious

c) cautious, deliciously

5. Three of these stems can form nouns ending in -ity,:e.g = electric - electricity. Find the one which cannot.

a) dens-

b) char-

c) tens-

d) scarc-

6. It looks very…

a) dangerous

b) dangerously

c) danger
Определите часть речи

7. She doesn't wear long skirts.

a) прилагательное

b) наречие

8. I can't stay here long .

a) прилагательное

b) наречие

9. You'd better have dinner.

a) существительное

b) глагол

§4 Предлоги места и направления.

Предлог - это служебное слово, выражающее различное отношение существительных или его эквивалентов к другим словам в предложениях. Предлоги употребляются перед словом, к которому оно относится.

Over

on

The book is on the table (на). The cat is in the box (в). The picture is over the sofa (над). The box is under the sofa (под). Go into the room (в). Go out of the room (из). Don't stand at the blackboard (y). Take the book from table (с, со). Sit down near me (около, возле).

Задание 1. Переведите предложения, обратив внимание на многозначность предлогов

Open your textbooks at page 7. Comrade A, come to the blackboard. Write down your homework for the next lesson. Write the words to my dictation. Check the translation with the dictionary. Change the sentences into negative. Form nouns from the following verbs. Meet him at 5 o'clock. There are a lot of workers at the factory. I saw him in April, in 1986.I saw him on the first of April, it was on Monday.

Задание 2 . Переведите словосочетания на английский язык, используя предлоги данные в скобках

Задать вопросы к предложению (on); слушать лекцию (to); идти на фабрику (to); идти из института (from); говорить с преподавателем (to); входить в зал (into); работать над проектом (at); смотреть на доску (at); благодарить за книгу (for); в середине (in); писать ручкой (with); выглядывать из окна (out of); зависеть от влияния (on); звонить по телефону (up).

Задание 3. Test. Выберите правильный вариант.

1. His office is...5, Regent Street,

a) on b) at c) in

2. ... the end of his speech he promised to love her... the rest of his life.

a) in, during, b) at, for c) in, for

3. Next month their salary will be raised ... five per cent.

a) by b) for c) at

4. Moscow can be very beautiful... early Sunday morning.

a) in the b)at c)on

5.I was warned ... his character. Her was moody and complained ... everything.

a) of, of b) about, of c) about, about

6.When he arrived ... Moscow, he rented a small flat... the top of the building …the corner of Tverskaya street.

a) in, on, on b)to, at, at c) in, at, at

7. The child was throwing stones ... pigeons, but his mother didn't look... him.

a) at, at b) at, to c)to, to

8. My flat is ... the second floor.

a) on b) at c) in

9. They are leaving ... Japan next week

a) for b)to c)from

Раздел 4

§ 1 Местоимения.

Местоимения - это слова, которые указывают на предметы и их качества. Они употребляются вместо имен существительных, прилагательных или числительных. По своему значению местоимения делятся на следующие группы:

Личные

Именительный падеж

Объектный падеж

1-я

Me - мне, меня

Не – он

Him - его, ему

She – она

Her - ее, ей

It - оно (он, она)

It - его, ему, ее, ей

We-мы

Us-нас, нам

You - вы (ты)

You - вас, вам (тебя, тебе)

They – они

Them — их, им

Задание : Употребите личные местоимения: “I, he, she, it, we, you, they”.

1. … am a Frenchman. 2. He has two books. … are good. 3. The book is not yellow. … is grey. 4. Are … a cadet? 5. You and I are English. … are Russian. 6. … is her uncle. 7. … is a judge. 8. Are … from Japan?

Притяжательные

Присоединительная форма

Абсолютная форма

My - мой, моя, мое-, мои

Mine - моя, мое, мой

His – его

His-его

Her-ее

Hers.-ее

Its - его, ее

Its-его, ее

Our - наш, наша, наше, наши

Ours - наш

Your - ваш, ваша, ваше, ваши (твой, твоя, твое, твои)

Yours-ваш (твой)

Their - их

Theirs - их

Задание: Употребите притяжательные местоимения: “my, your, his, her, its, our, their”.

1. Mr. and Mrs. Reed have two children. Both … children are girls. 2. Miss Black is a doctor. … students are German. 3. They are French. … friends are English. 4. I have a small dog. … dog is very funny. 5. My son has a cat. … cat is short. 6. My parents have a new car. … car is very nice. 7. Jack has a new bag. … bag is very big.

Указательные.

Единственное число

Множественное число

This - этот, эта

These - эти,

That - тот, та

Those - те

Вопросительные Относительные (союзные)

Who - кто

Who - кто, whoever - кто бы ни

Whose - чей

Whose - чей

Whom - кого, кому

Whom - которого, которому

What - что

What - что, какой, whatever -что бы ни n

Which - какой, который

Which - какой, который, which­ever - какой бы ни _ .

Возвратные

Единственное число

Множественное

число

myself

ourselves

yourself

Yourselves

Себя (сами)

himself

Себе (сам)

themselves

herself

itself

Неопределенные - личная форма - oneself

Неопределенные

Some - какой-то, некоторые, немного

Any—какой-то, любой

One - некто, некий, кто-то

All - все, весь, вся, все

Each - каждый

Each - каждый, всякий

Other- другой, другие

Another— другой, другие

Both - оба

Many - много, многие

Much - много

Few - мало, немногие

Little - мало, немногие

Either—тот или другой

Отрицательные

Взаимные

Нет, никакой, ни один

Each other - друг друга

none

One another - один другого

neither

Задание 1. Переведите предложения на русский язык. Укажите к какой группе относятся местоимения..

We are at the Institute now. I want to study at this school. Her sister has got many toys. There are some books on the table. Who is on duty today? Give him his book. I found no mistakes in your translation. Nobody knew about it.

Местоимения some, any, no и их производные .

местоимения

+thing

+body

+where

Употребля-

ния

+one

ются

Some-

Something

Somebody,

Somewhere

Утверди-

некоторый,

-что-то,

someone -

- где-то,

тельные

какой-то,

что-

кто-то

куда-то,

предложе-

какой-

нибудь

кто-

где-нибудь

ния

нибудь,

нибудь

несколько

Any-всякий всявсякий,

Anything -

Anybody,

Anywhere-

Вопроси-

любой,

что-то

anyone -

где-то,.

тельные

какой-

что-

кто-то,

куда-то,

предложе-

нибудь

нибудь

кто-

где-нибудь

ния

нибудь

Not any = no

Not any-

Not any-

Not any-

Отрицатель-

- никакой

thing-

body =

where = no-

ные

nothing -

nobody -

where- .

предложе-

ничто,

никто

нигде,

ния

ничего

никуда

Задание 1. Заполните пропуски, вставив одно из слов, данных в скобках.

We haven't... black stockings (no, any). They have ... red boots, Kate (any, no). I don't want... today, thank you (nothing, anything). «I haven't got... clean exercise - books, Mother», - said the boy (any, no). "We shall not buy ... in this shop, children",- said the mother (nothing, anything). Didn't you buy ... potatoes yesterday? (any, no). I didn't see ... in the street when I went out (anybody, nobody). We did not play ... games in the yard, because it was raining all day long (no, any). There is... at home (anybody, nobody). How much did you pay for there boots? - I didn't pay ... . They are a present from my grandmother (nothing, anything). Have you last ... (anything, nothing). No, nobody here has last... (nothing, anything).

Особенности употребления неопределенных местоимений much, many, little, a little, few, a few.

Местоимения much (много, многое), little (мало), a little (немного) употребляются с неисчисляемыми существительными, a many (много, многие), few (мало), a few (несколько) - с исчисляемыми существительными во множественном числе.

Сравните: much, work - many days; little ink - few books

Местоимения a little, a few означают некоторое количество, несколько -I like a little milk with my coffee.

Местоимения little, few означают мало - I have few friends in this town.

Местоимения much, many, little, few изменяются по степени сравнения:

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

much

more

the most

many

little

less

the least

few

fewer

the fewest

Задание 1 . Вставьте little, a little, few, a few

I have ... money, so we can go to the cinema. This girl works very..., and she knows nothing. Mother gave us ... apples, and we were very glad. He had ...friends at the camp, and he was not happy.

Задание 2. Вставьте much, many.

Please, don't put... pepper on the meat. There were ...plates on the table. I never eat... bread with soup. Why did you eat so ... ice-cream? She wrote us ... letters from the sanatorium. ... of these students don't like to look up words in the dictionary. ...in this work was difficult for me.... of their answers were excellent;

Задание 3. Test. Выберите правильный вариант

1. He doesn't have... money.

a) much b) many c) little .

2.1 would like... salt on my vegetables.

a) a few b) a little c) few

3. There are ... students in this room and there are ... students in that one.

a) little, many b) much, little c)few, many

4. Have you got... money?

a) any b)few c)a few

5.There's no need to hurry. We have ... time.
a) any b) little c) a little

6. Last year we had ... than this year.

a) fewer students and money .

b) less money and students

c) fewer students and less money

7. She wanted to serve some coffee to her guests, but she didn't have ... sugar

a) some b) little c)much

8. She hasn't got ...information .
a) much b) many c) few

9. Benny has (меньше) toys than Bill

a) less b) fewer c) least

Задание 4. Вставьте some, any, no, something, anything, nothing, somebody, anybody, nobody.

1. Do they have … classes today? – No, they have … classes on Monday. 2. Has she got … questions? 3. I want to tell you … interesting about our friend Kate. 4. Is there … interesting in today’s newspaper? 5. Come here, I’ll show you … picture of our country-house. 6. There is … important in the letter. 7. You must do … to improve your English. 8. Hi! Is there … in the class? – No, I’m afraid, … is. 9. There is light in the house. … is at home. 10. … knows their new address.

§ 2 Прилагательное.

Прилагательные обозначают признаки, качества или свойства предметов. В английском языке имеются простые, производные и составные (сложные) прилагательные.

Простые прилагательные - nice, green, small.

Производные (прилагательные с суффиксами и префиксами) - dirty, friendly, unknown.

Сложные (составные) - red - hot; good - looking.

По значению прилагательные делятся на две группы - качественные (обозначающие признаки и качества предметов) - red, big; относительные (обозначающие признаки и качества предметов через отношение к другим предметам)- a wooden house, a grammatical exercise.

Степени сравнения прилагательных

В английском языке существует 3 степени сравнения прилагательных: положительная, сравнительная, превосходная. Различают образование степеней сравнения односложных и многосложных прилагательных.

Степени сравнения односложных прилагательных образуются при помощи суффикса: -еr для сравнительной степени; -est для превосходной - short-shorter-the shortest.

Многосложные прилагательные образуют степени сравнения при помощи слов more для сравнительной степени и the most для превосходной степени - interesting-more interesting - the most interesting.

Существуют прилагательные, степени сравнения которых надо запомнить:

например: good-better-the best; bad-worse-the worst.

Для выражения степени качества используются сложные парные союзы: as ... as (такой же ... как); not so ... as ( не такой ... как)

Задание 1 . Образуйте степени сравнения от прилагательных - long, large, thick, comfortable, cheap, expressive, young, difficult, hot.

Задание 2. Сравните, используя

а) структуру not so... as

In summer the trees are as beautiful as in autumn. Your friend's room is as big as yours. During the holiday the students are as busy as during the academic year.

б) структуру as... as

Lesson 2 is not so difficult as lesson 1. This magazine is not so thick as that book. The flowers in spring are not so beautiful as in summer. There are not so many cars and buses in this street as in the centre of the city.

§3 Числительные.

Количественные числительные отвечают на вопрос How many?Сколько?

Суффикс -teen служит для образования количественных числительных от 13 до 19 - four + teen = fourteen.

Суффикс -ty для образования десятков от 20 до 90 - seven + ty = seventy.

Порядковые числительные отвечают на вопрос Which? Который? (по порядку). Они образуются, от соответствующих количественных числительных с помощью суффикса -th - seven - the seventh (семь - седьмой); six - the sixth (шесть - шестой).

В составных числительные единицы присоединяются к десяткам через дефис - 47- forty-seven, а между сотнями к десяткам стоит союз and - 255 -two hundred and fifty-five.

Хронологические, даты обозначаются количественными числительными-1917-nineteen seventeen.

Десятичные дроби читаются: 3,2- three point two; 23,06 - two three (twenty three) point zero six.

Задание 1. Прочитайте по-английски

-20,60,90,381,500,1700,1985,3,08,10,92.

Задание 2 . Ответьте на вопросы в соответствии с реальной ситуацией.

1. What day is it today?

2.What month is it now?

3.What date is it today?

4.What are the days of the week?

Задание 3. Test. Выберите правильный вариант

1. His job is... than his friend's

a)as important

b)less important

c)most important

2. Last week was ... as this week

a)hotter

b)more hot

c)as hot

4. He always comes... for the class

a) late

b) lately

c) more lately

4. His dog runs ... than mine

a) fastly

b) more fastly

c) faster

5. Does Fred feel... today than he did yesterday?

a) good

b) better

c) much well

6. John says that his car goes...

a) as fastly as his friend's car . .

b) so fast as

c) as fast as his friend's

7. Of the two new teachers, one...

a) is more experienced than other

b) is the most experienced

c) is not so experienced as the other

8. The more she worked, ...

a) better student did she become

b) she became a better student

c) the better she studied

9. Can you drive a bit ...

a) slow

b) slower

c) slowly

Раздел 5

Глаголы to be, to have.

1. Глагол to be (быть, являться, заключаться, состоять), имеет следующие формы в простом настоящем, простом прошедшем и простом будущем временах:

Present Indefinite

Past Indefinite

Future Indefinite

I He She it

am is есть

Was Был, были, была, было

I shall be буду Will be будет

we you they

are есть

Were были

We shall be будем будете will be будут

В вопросительных предложениях глагол to be употребляется перед подлежащим:

Is he a driver? - Yes, he is (No, he isn't)

Were you a student? - Yes, I was (No, I wasn't).

В отрицательных предложениях отрицание not ставится после глагола to be:

We are not pupils.

They were not doctors.

Задание 1 . Составьте предложения, ставя глагол to be в нужную форму :

The books

to be

good

The students

in the classroom

Our teacher

in the bookcase

This text book

at the Institute.

Задание 2. Раскройте скобки и поставьте глагол to be в соответствующую форму в зависимости от смысла:

Не ... in Kiev last week. Now my sister ... a student of the University. They... at their office yesterday morning. Next month he ... in St. Petersburg. She ... at home now. Yesterday ... my day off. You ... a good pupil now.

Задание 3. Test. Выберите правильный вариант

1.He ... a pupil 20 years ago.

a) was b) is

2.I... a doctor when I grow up.

a) am b) was

3. Yesterday we ... at the theatre.

a) were b) are

4.All my family... at home tomorrow.

a) is b) will be

5.... are engineers.

a) he b)they

6.... is a little girl.

a) his daughter b) my grandson.

7.Yesterday several students ... absent from the lecture.

a) was b) were

8.He ... in St. Petersburg tomorrow

a) was b) will be

Задание 4. Переведите предложения, употребляя глагол to be в соответствующей форме.

1. Мне восемнадцать лет. В прошлом году мне было семнадцать.

2. Я не опаздываю в институт. Мои друзья вчера опоздали на занятия.

3. Какой урок будет следующий?

4. Моя сестра была больна.

5. Они устают после работы.

6. Мои друзья не были плохими учениками.

7. Он студент?

8. Он не был в классе во время перемены.

9. Будет ли он дома после института?

10. Это будет трудно?

II. Глагол to have (иметь, владеть, обладать) имеет следующие формы в простом настоящем, простом прошедшем и простом будущем временах:

Present Indefinite

Past Indefinite

Future Indefinite

I He She It We You They

have has

have

had

I

Shall have

We

He

She will have

It

You

They

Вопросительные и отрицательные формы глагола to have образуются:

1) Present Indefinite - вопросительная :

a) have ставится перед подлежащим - Have you a sister?

b) с помощью вспомогательных глаголов do/does - Do you have breakfast?

отрицательная :

a) отрицательное no или not - I have no book. He has not a family.

b) с помощью вспомогательных глаголов do/does not - They don't have breakfast.

2) Past Indefinite - вопросительная :

a) с помощью вспомогательного глагола did - Did you have a sister?

отрицательная :

a) с помощью вспомогательного глагола did not (didn't) - She didn't have a family.

3) Future Indefinite - вопросительная :

a) с помощью вспомогательных глаголов shall/will - Shall I have much work to do at home?

b) с помощью вспомогательных глаголов shall/will+not - I shall not have my English tomorrow.

Примечание: В разговорной речи в простом настоящем времени вместо have употребляется have got: Have you got children?

Задание 1. Заполните пропуски, выбрав из правой колонки соответствующую форму глагола.

1. You … many English books at home.

have

2. She …two brothers and a sister.

had

3. Ann … good results in swimming last season.

has

4. My sister … got a large family.

shall have

5. They … many things to do at home tomorrow.

will have

6. I … a test next lesson.

Задание 2. Поставьте в вопросительную форму.

We had English classes yesterday. My father has a brother. I've got much work to do now. We had supper at 6. We shall have an English class tomorrow.

Задание 3. Переведите предложения, употребляя глагол to have в соответствующей форме.

1. У меня есть два брата.

2. У моего друга есть собака.

3. У нас будет английский язык завтра.

4. У них будет новая машина.

5. У нее было хорошее пальто.

6. У наших друзей будет скоро телевизор.

7. У нас завтра не будет занятий.

8. У нашей школы не было своего спортзала.

9. У моих родителей двое детей: сын и дочь.

10. У меня есть семья.

Задание 4. Test. Выберите правильный ответ.

1. He … two pets at home.

a) have b)has

2. I … an English class yesterday.

a) had b) shall have

3. … you have lunch today?

a) did b) do

4. … you got a family?

a) have b) has

5. They … a dictation tomorrow.

a) will have b)had

6. When … you usually have time to go to the cinema?

a) did b) do

7. Which of your friends … got a family?

a) hasn't b) haven't

8. Did she … an accident?

a) had b) have

Раздел 6

Времена группы " Indefinite"

Времена группы "Indefinite" употребляются для выражения действия, которое совершается или будет совершаться постоянно, является обычным повторяющимся действием.

Present Indefinite

Past Indefinite

Future Indefinite

Утвердительная форма

I live in Barnaul. He Lives in Barnaul.

I lived in Barnaul last year. He lived in Barnaul last year.

I shall live in Barnaul soon. He will live in Barnaul soon.

Вопросительная форма

Do I live…?

Does he live…?

Did I live…?

Did he live…?

Shall I live…?

Will he live…?

Отрицательная форма

I do not live…

He does not live…

I did not live…

He did not live…

I shall not live…

He will not live…

Примечание: если в предложениях группы Indefinite употребляются вспомогательные глаголы to be или другой, то вопросительные и отрицательные предложения строятся при помощи этих глаголов.

He is a student. - Is he a student?

Задание 1. Закончите предложения, включив отрицательную форму того же глагола.

Example: I study English. I do not study English.

1. We study after school; we … on Sundays.

2. John lived in the city; he … in the village.

3. Peter likes to read; he … to write.

4. Gregory helped his sister; he … his brother.

5. Mary will ride the train; I … ride the bus.

6. Sarah plays clarinet; he … piano.

Задание 2. Переведите глагол в простое прошедшее время. Не забудьте изменить выделенные слова.

1. I go to the library every day .

2. We watch a movie every week .

3. James pays the bills on Mondays .

4. My mother makes bread on the weekend .

5. I read two books every week .

6. We like the class today .

7. Fabian eats chinese food on Sundays .

8. I play the piano in the morning .

Задание 2. Поставьте эти предложения в отрицательную и вопросительную формы.

1. They will go to France next year.

2. Samuel will be at school tomorrow.

3. I'll be late for work.

4. My doctor will give me some medicine.

5. You'll arrive on time.

6. She'll take the train to work.

7. Mary will meet you tomorrow.

Задание 3. Test. Выберите правильный ответ.

1. First she didn't like ice-cream, but she … now.

a) is b)does c)do

2. She never meets classes, …?

a) did she b) didn't she c) was she

3. How often does she … her gas-stove?

a) clean b)cleans c)cleaning

4. Он рисует портреты или пейзажи?

a) He paints portraits or landscapes?

b) Does he paints portraits or landscapes?

c) He paints portraits or landscapes, doesn't he?

5. Did she … an accident?

a) had b) have c) has

6. Who … in the White House?

a) live b) does live c) lives

7. Дождя не будет.

a) It won't rain.

b) The rain won't be.

c) It won't be rain.

8. Я не согласен с вами.

c)I'm not agree with you.

d)I'm not agree with you.

e)I don't agree with you.

9.Did the women hear the news? - Yes, ...

a) she-was b) she did c) they did.

Раздел 7

Времена группы "Continuous"

Времена группы "Continuous" обозначают действие, которое происходит в момент речи, происходило в какой-то отрезок времени в прошлом или будет происходить в определенный момент в будущем.

Present Continuous

Past Continuous

Future Continuous

Утвердительная форма

I am working now.

I was working at 5 o'clock yesterday.

I shall be working when you come

Вопросительная форма

Is he working now?

Was he working when you called?

Will they be working when you return?

Отрицательная форма

We are not working now.

They were not working at 5 o'clock yesterday.

He will not be working when you return.

Задание 1. Употребите правильную форму вспомогательного глагола to be.

1. Where ... you going? -I ... going to the supermarket.

2.I ... thinking about the dress I sew in the shop-window yesterday.

3. We ... going to be late. The shop will be closed.

4.... you going to the baker's? - Buy a loaf of bread for me, please.

5. We ... driving too fast and didn't see the traffic lights.

6. Не … choosing an umbrella too long but didn't buy any.

7. I hope it ... not raining tomorrow. It's our shopping day.

8. He ... celebrating his birthday tomorrow. Let's go and buy him some present.

9. What... you looking for? -I ... trying to find a Christmas present for my wife.

Задание 2. Поставьте глагол, указанный в скобках, в Present, Past, Future Continuous.

1.Where you (to go)? -1 (to go) to the supermarket. I want to buy some food.

2.The Browns (to come) to see us tonight. Go and buy some sweets and a cake.

3.Where is Ann? - She (to do) the flat-Tomorrow is Nick's birthday.

4.What you (to do) when I rang you up yesterday? -I (to draw) pictures for my little daughter.

5.You (to watch.) TV? - No, I am not. Switch it on quickly. They (to show) your dancing group.

6.When I (to walk) in the park yesterday I saw a small dog who (to lie) under a tree and (to look) at me. I decided to take it home. Tomorrow we'll have a party. What dress you (to wear)?

-I don't know yet.

Задание З. Употребите глагол в правильной форме (Indefinite or Continuous)

Rainy Sunday.

It was Sunday. I never (to get up) early on Sundays. I sometimes (to stay) in bed until lunchtime. Last Sunday I (to get up) very late. I (to look) out of the Window, it (to be) dark outside. "What a day! I (to think) " It (to rain) again "Just then the telephone (to ring) It (to be) my aunt Lucy." I (to be) at the station I (to come) to see you", "But I still (to have) breakfast", I (to say). "What you (to do)?" she (to ask). "I (to have) breakfast," 1 (to repeat). "Dear me?" she (to say). "You always (to get up) so late? It (to be) one o'clock"

Задание 4. Test, выберите правильный ответ.

1. Are you reviewing verb forms?

a) Yes, I do b) Yes, you are c) Yes, we are.

2. When I met her last she (искала) a job

a) looked for b) was looking for c) is looking for.

3. Это Боб идет? Интересно, куда он так торопится

a) Present Indefinite

b) Present Continuous

c) Future Indefinite.

4. 1 see tears in your eyes. Why …?

a) are you tearing b) were you shouting c) do you cry.

5. When is he ...?

a) getting up b)gets up c)get up.

6. He ... when I rang him up.

a) was sleeping b) is sleeping c) slept.

7. Что он слушает?

a) What he is listening to?

b) What is he listening to?

c) What is he listening for?

8. John ... right now.

a) is swimming b) swim c) swims

10. Gene ... dinner when his friend called.

11.a) ate b) was eating c) was eaten.

Раздел 8

Времена группы "Perfect"

Времена группы "Perfect" выражают действие, завершившееся к определенному моменту в настоящем, прошедшем или будущем времени или предшествующее этому моменту, и результат действия налицо.

to have + Participle II

Present Perfect

Past Perfect

Future Perfect

Утвердительная форма

She has seen that film. Она видела этот фильм.

She said that she had seen the film. Она сказала, что видела этот фильм.

She will have seen that film by this time tomorrow. Она посмотрит этот фильм к этому времени завтра.

Вопроситель-ная форма

Has she seen that film?

Had she seen the film?

Will she have seen that film by this time tomorrow?

Отрицатель-

ная форма

She has not seen that film.

She said that she had not seen the film.

She will not have seen that film by this time tomorrow.

Задание 1. Дополните предложения, используя Present Perfect. Model:

It's cold in the room (the window (be open) for a long time).

The window has been opened for a long time.

1. Peter isn't in class (he (be ill) for a week).

2. She doesn't know the way there (she (never) be there).

3. He knows English well (he (live in England) for three years).

4. How is he? (I (not to see him) lately).

5. There is nobody in the house (Everybody (to leave).

6. I am not hungry (I (have lunch / already).

7. 1 don't need the menu (I (make an order).

Задание 2. Раскройте скобки, используя A: Past Perfect; В: Future Perfect.

A:

1.She hoped that I (to pay for the tickets already).

2.When we came the performance (to begin).

3.He went to bed as soon as time (to switch off the TV-set).

4.By the end of the year she (to play in two films).

5.When they came home the football match (to finish).

6.By the time the producer arrived the actress (to learn her part).

7.She went for a holiday after she (to pass the exam).

B:

1. When the uncle returns from Australia his son (to grow up).

2.By the -end of this year I (to learn English very well).

3.If you come at 9 the concert (to finish).

4.We mustn't be late. They (to eat everything) by the time we come.

5.Before they choose a suitable house they (to see hundreds of them).

6.When you go out it (to stop raining).

7.By the end of May she (to pass all the exams).

Задание 3. Test. Выберите правильный ответ.

1. Have all passed the exams? Who of you …?

a) hadn't b) hasn't c) didn't.

2. Is it raining? - No, it... raining.

a) had stopped b) has stopped c) stopped

3. He … from Boston. - Neither has she.

a) has returned b) hasn't returned c) didn't return.

4. Где вы пропадали все это время?

a) Where have you been all this time?

b) Where did you be all this time?

c) Where did you were all this time?

5. Мы не могли остановиться в отеле, т.к. потратили все деньги.

a) Past Indefinite

b) Present Perfect

c) Past Perfect.

6. I've known him ... .

a) for five years

b) five years

c) since five years.

7. Едва я заснул , как раздался лай собаки.

a) Past Indefinite

b) Past Perfect

c) Present Perfect.

8. She ... a teacher for five years.

a) 's b) 's being c) 's been.

9. Why didn't you listen to that play on the radio? - Because …

a) I heard it before

b) 1 had heard it before

c) I have heard it before.

Раздел 9

Модальные глаголы и их эквиваленты.

Модальные глаголы выражают не действие, а способность, возможность или долженствование его совершения. Инфинитив смыслового глагола, следующий за модальными глаголами, употребляется без частицы to, а после их эквивалентов - с частицей to: to be able (to), to-have (to), to be (to), to be allowed (to).

В вопросительной форме модальный глагол ставится в предложении перед подлежащим:

May I come in? - Yes, you may.

В отрицательной форме отрицательная частица not ставится после модального глагола:

Не can't speak English well.

Modal verbs

Модальные глаголы

Значение

Перевод

Эквивалент

Can (could) - прошедшее время

1. Физическая (умственная) способность, возможность

2. умение

могу

To be able (to) (быть в состоянии) - употребляется в настоящем, прошедшем, будущем временах

May (might) - прошедшее время

1. просьба (в вопросительном предложении)

2. разрешение (в утвердительном предложении)

можно

To be allowed (to) (иметь разрешение)- употребляется в настоящем, прошедшем, будущем временах

must

1. долженствование, необходимость

2. запрещение (в отрицательных предложениях) Но: при отсутствии необходимости употребляется needn't (не нужно)

Должен нужно необходимо

нельзя

To have (to) (приходится) - употребляется в настоящем, прошедшем, будущем временах

To be to (должен) - употребляется в настоящем, прошедшем, будущем временах

Модальные глаголы

Значение

Перевод

Пример

Should

Необходимость (совет)

стоить, следовать

He should follow the doctor's instructions.-Ему следует выполнять указания врача.

Ought (to)

Необходимость, обязанность, долг

Необходимо сделать что-либо

You ought to finish your work on time.-Тебе необходимо закончить работу вовремя.

Needn't = don't have (to)

Отсутствие необходимости

She needn't come to the office today the boss will be away.-Ей не обязательно приходить сегодня на работу, начальника не будет.

Задание. 1. Употребите нужный модальный глагол: can , could, be able (to), must, had (to).

It was late autumn. A hungry Fox was walking about the forest looking for something to eat, but he ... find nothing. Then he came up to the lake. "There ... be some fish", he thought, "if I ... catch one I shall ... to have a good dinner". He saw a few fishes but they were swimming too fast. But the fox ... not swim. "How ... I catch them?" he thought and said, "Little fishes!" - "We ... not hear you." - "Come nearer, you ... come on land and live in peace as I do. You ... always find something to eat in the forest and you will ... to meet many friends." - "He ... be so stupid if he tells us to come on land," - thought the fishes.

Задание 2. Переведите на, английский язык, употребляя подходящие по смыслу модальные глаголы (can, can't, may, must, needn't, shouldn't).

Она, должно быть, дома сейчас. Она, должно быть, была дома вчера. Мы, может быть, придем к вам завтра. Они, может быть, приходили к нам вчера, но нас не было дома. Он, должно быть, видел этот памятник, когда был в вашем городе. Не может быть, чего он знает эту картину. Ты можешь пойти туда; я не возражаю. Ты можешь не ходить туда: я могу им позвонить. Ты не должен идти туда: они очень плохие люди. Тебе следовало пойти туда вчера. Тебе не следовало ходить туда вчера.

Задание 3. Test. Выберите правильный ответ.

1. Kate didn't come to class yesterday. She ... have had an accident.

a) will b) may c)should.

2. Robert arrived without his wallet. He ... have lost it.

a)could b) would c) should.

3. Thomas received a warning for speeding. He ... have driven so fast?

a) needn't b)might c) shouldn't.

4. He knows that he ... eat sugar. When he does eat sugar, he always feels bad.

a)can't b) shouldn't c) mustn't.

5. Joan did very badly on the exam. She ... have studied harder.

a) should b)must c) ought.

6. Alexis failed the exam. He ... have studied more.

a) need b) must c) could.

7. Why are you late? - I'm sorry I … .

a) couldn't find a taxi

b) didn't have to find a taxi .

c) didn't found a taxi.

8.When Bobby gets out of hospital he (сможет) to play tennis again.

a) can b) will be able c) could.

9. May he ...there?
a) go b) goes c) going.

Раздел 10

Страдательный залог.

Страдательный залог (Passive Voice). В английском языке глаголы могут иметь два залога: действительный (Active Voice) и страдательный (Passive Voice).

Когда субъект действия (подлежащие) является активным, т.е. действует, то сказуемое выражается в форме действительного залога, а когда субъект действия (подлежащее) является пассивным, т.e. когда действие направлено на субъект, сказуемое выражается глаголом в страдательном залоге.

I write letters every day. - Я пишу письма каждый день (A.V.).

These letters are written by me. - Эти письма написаны мной (P.V)

Страдательный залог - образуется при помощи вспомогательного глагола to be в соответствующем времени, лице и числе и причастия II смыслового глагола (3-я форма глагола).

Сводная таблица употребления времен в страдательном залоге.

Indefinite

Continuous

Perfect

Present

am

am

have

is

asked

is

being asked

been asked

are

are

has

Past

was

was

asked .

being asked

had been asked

were

were

Future

shall

Shall

be asked

have been

will

asked.

Will

Если в функции сказуемого в страдательном залоге употребляются глаголы с предлогами, например: to send for, to speak about, to act on и др., то при переводе на русский язык этот предлог ставится перед подлежащим: The doctor was sent for. - За доктором послали.

Если указывается, лицо или предмет производящий действие, то он вводится предлогами, by или with, выражающими значение творительного падежа кем? чем? - It was done by him with a knife.

Способы перевода сказуемого в страдательном залоге:

1) Глаголом с возвратной частицей и -сь", "-ся"

Bread is sold at the baker's - Хлеб продается в булочной.

2) Неоределенно-личным предложением

Dinner was served at 6. - Обед подали в б часов.

3) Сочетание глагола "быть" в прошедшем или будущем времени с кратким причастием.

The letter was sent yesterday. - Письмо было послано вчера.

4) Действительным залогом, если нет эквивалента страдательного залога в русском языке.

The institute is entered by many foreigners. - Многие иностранцы поступают в этот институт.

Задание 1. Употребите правильную форму глагола "to be"

Newspapers ... brought every morning. This book ... sold in every shop of Moscow. Only English ... spoken in this country. The letter ... delivered yesterday. My TV-set … … fixed tomorrow. By whom ... this article translated? The President of the US … elected every four years. Moscow ... founded in 1147. We … … taken on a sightseeing tour in the afternoon.

Задайте 2. Напишите следующие предложения в страдательном залоге.

I took him for a walk. She will forget your telephone number. We shall book tickets tomorrow. We met her at the corner of the street. We discuss such problems at our meeting. They will build a new cinema in this street. A young architect designed that beautiful building. I rang my friend up.

Задание З. Откройте скобки и поставьте глагол в нужное время действительного или страдательного залогов.

Many new houses (to build) in our town every year. My invitation (to accept) with pleasure by them today. After the results of their work (to publish) we (to find out) that the device constructed by one of our engineers (to use) by them. A new stadium (to build) now quite near my house. The experimental laboratory (to build) by 1990. He (to agree) to take part in the research work after he (to find out) that it (to connect) with the improvement of automated control systems. I (to bring) you the dictionary when we rang them up the plan still (to discuss). Lectures which (to take place) at our club always (to attend) by a lot of people last year. The experiment (to watch) by the students now.

Задание 4.